IKKE SÅ ENKELT: Med 11 prosent fossilt i nybilsalget er det helt feil å fjerne momsfritaket på elbiler, mener Christina Bu i Elbilforeningen.

DEBATT:

Full moms? Så enkelt er det ikke

Andreas Halse er fornøyd med elbilpolitikken. Det er det all grunn til å være. Og det er riktig at elbilen vinner, men det gjenstår noe før vi er i mål.

Publisert Sist oppdatert

Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no

Takket være langsiktig og forutsigbar avgiftspolitikk har folk valgt elbiler framfor fossilbiler i bilbutikken. Resultatet er renere luft, og at vi kutter klimagassutslipp fra transportsektoren.

Halse slår tilfreds fast at målene i elbilpolitikken er nådd. Vi trenger ikke økonomiske insentiver lenger – han vil ha full moms nå.

Fullt så enkelt er det dessverre ikke. Elbilandelen i nybilsalget for 2024 ligger nå på 89 prosent. Det er for lavt. Med 11 prosent fossilbiler i nybilsalget er det fullstendig bom av Halse å mene at det å føre elbilpolitikk videre er elbilpolitikken for «ineffektiv klimapolitikk».

For vi kan ikke være trygg på at elbil vinner uansett.

Les Halses innlegg og NAFs svar nederst eller her:
● Fire grunner for full moms på elbiler nå
● Tre bedre grunner til at elbil ikke skal ha full moms nå

Det motsatte

Vi skal ikke langt fra Norges grenser før vi kommer til land med betydelig lavere elbilandel enn det vi har her på berget.

Hvis elbilen utkonkurrerer fossilbilen uten insentiver, burde det ikke vært så store forskjeller mellom land avhengig av hvilken avgiftspolitikk de har. Men det er det motsatte vi ser.

Som for eksempel i Tyskland, der salgstallene for elbiler har falt brått fra 2023 til 2024 etter at støtten til kjøp av elbil ble fjernet. Eller i Sverige, der elbilsalget svinger i takt med politikernes bevilgninger til en uforutsigbar støtteordning.

Når landene rundt oss sliter med å få til stabile høye salgstall for elbil, er det ren risikosport å fjerne vår suksessoppskrift over natten.

Protesterte ikke

Elbilforeningen protesterte ikke da Regjeringen i 2023 innførte momsgrensen på 500.000, den såkalte toppmomsen, selv om vi mener de burde holdt løftet om å starte på 600.000.

Vi har også, sammen med BIL og NBF, tatt til orde for en videre innfasing av moms, hvor grensen reduseres med 100.000 kroner for hvert år.

Der Halse vil fortsette momsinnfasingen med en gang, mener vi at dette må vente til Norge har nådd 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg.

Der han vil bruke 13 måneder på å fjerne hele momsfritaket, vil vi bruke fire år.

Der Halse vil lage en regel som skal følges uansett, mener vi det er avgjørende at elbilsalget bestemmer hastigheten. Går elbilsalget dårlig, må innfasingen av moms settes på vent.

Vi tror også en årlig momsinnfasing, som varsles i mai og innføres 1. januar, vil være mer forutsigbar og enkel å forholde seg til enn Halses forslag om en momsøkning på to prosentpoeng hver måned. Det har betydning for både bilkjøpere og bilbransje.

Viktig avklaring

Elbilforeningen er også glad for at Finansdepartementet har søkt ESA og fått godkjent toppmoms på 500.000 kroner, ut 2026.

Dette er en viktig avklaring, og en tydelig melding til de som vurderer å kjøpe ny bil: Vi ønsker at du skal velge elbil.

Regjeringen har med det lagt til rette for at dagens toppmoms ikke endres med det første.

Vi må heller ikke glemme at elbil fortsatt er ny teknologi. Lading tar lenger tid enn å fylle drivstoff og innebærer nye kjørevaner for folk. At elbilen er billigere enn fossilbilen kan være avgjørende for å overbevise tvilerne om å velge nullutslipp.

Mer, ikke mindre

Når Halse skriver at «med umiddelbar innføring av full moms får vi bare et kortvarig fall i elbilandelen i to år», undervurderer han grovt viktigheten av at vi bytter ut bilparken så fort som mulig.

Fossilbilene utgjør fortsatt over 70 prosent av bilparken. Veitrafikken er Norges tredje største utslippskilde.

Det haster å kutte klimagassutslipp. Det trengs ikke mindre elbilpolitikk i framtida, tvert imot.