DEBATT:
Tre bedre grunner til at elbil ikke skal ha full moms nå
Når Andreas Halse forklarer det høye elbilsalget med de lave avgiftene, er det klare grunner til å ikke røre elbilmomsen nå. For selv om tiden jobber for elbilen, må myndighetene ha is i magen til å stå løpet ut.
Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Heller enn å styrte hals over hode inn mot full elbilmoms, er det tre gode grunner til å utsette full moms i enda noen år.
Les Halses innlegg nederst eller her: Fire grunner for full moms på elbiler nå
Personbiltrafikken er nær det eneste området der Norge ligger an til å nå klimamålene. Veitrafikken var den sektoren som kuttet mest utslipp av alle sektorer fra 2022–2023. Elbilene utgjør størsteparten av disse kuttene, sammen med økt innblanding av biodrivstoff.
Skal kuttene fortsette, må det flere elbiler på veiene.
Må støttes
Dette støttes av en rekke norske utvalg og rapporter; Klimakur 2030, som peker på at fortsatte elbilfordeler og/eller subsidier er nødvendig for å nå målene om 100 prosent salg av nye nullutslippsbiler, også etter 2025 [1]. Fagetatenes arbeid med Nasjonal Transportplan for 2025–2036 viser at ingen av framskrivningsbanene fører til at utslippene fra transportsektoren reduseres med 55 prosent innen 2030 [2].
Der transportetatene blir bedt om å skissere en bane i tråd med regjeringens klimamål, forutsetter de en elbilandel (av bilparken, ikke nysalget) i 2030 på hele 80 prosent [3].
Heller enn å forhastet fase ut en av fordelene som har sikret denne overgangen, må takten i utskiftning av bilparken støttes av tiltak så lenge det er nødvendig.
Det holder ikke å argumentere med at momskronene fra elbiler kan brukes på andre klimatiltak – vi må som samfunn ta oss råd til begge deler, skal vi nå ambisiøse klimamål.
Prislikhet først i 2026
En ny rapport fra Gartner slår fast at elbiler først oppnår prisparitet i 2027, det vil si at produksjonskostnader er like for elbiler og biler med forbrenningsmotor.
Det er fortsatt store omskiftninger i bilbransjen som skal til for å sikre lønnsom produksjon av elbiler. Selv om prisene her i Norge har gått ned de siste årene og utvalget blir stadig bedre, har ikke elbilproduksjon i stort nådd knekkpunktet ennå. Argumentet om at stadig billigere kinesiske biler skal redde den norske bilparken når full moms innføres, virker naivt.
Halse tar også lett på at med økt moms, kan salget av elbiler i Norge gå ned i et par år. Han undervurderer hvor sensitive bilkjøperne er for endringer i avgiftene, og en innføring av moms over 13 måneder fra nyttår er en tilnærming som går imot den forutsigbarheten bilkjøperne trenger.
Erfaringen fra for eksempel Sverige viser at når elbilinsentivene svekkes, svekkes også elbilsalget.
Nå har Norge fått grønt lys for fortsatt 500.000 kroners-grense på moms på elbiler i to år til, ut 2026. Dette mulighetsrommet må utnyttes.
Rom for større endringer
At full moms kommer på elbil til slutt, forstår vi selvsagt. Men det må skje på en måte som ikke undergraver den suksessen overgangen til elbiler har vært hittil.
Fortsatt er det nær 2 millioner kjøretøyer som slipper ut klimagasser på norske veier. Noen av disse skal kjøre på veiene våre i mange år fremover. Men en stor andel skal også skiftes ut, og ikke nødvendigvis med nye biler.
Da må utvalget av brukte elbiler opprettholdes, ved at de som skal kjøpe ny bil, velger elbil som igjen blir bruktbiler.
Sikkerhet for at momsgrensen opprettholdes i to år til vil bidra til to ting:
Forutsigbarhet for bilkjøperne i en urolig tid, og gi et handlingsrom til politikerne til å gjøre en viktig, nødvendig og lenge utsatt gjennomgang av hele det norske bilavgiftssystemet.
I skuffen
Nylig la regjeringen arbeidet med veiprising i skuffen for godt, av gode grunner. Forsøket på å innføre en flat kilometeravgift for elbil strandet kort tid før jul i fjor, etter kraftig motstand fra NAF.
Men fortsatt gjenstår et juletre av bilavgifter innført både for å sikre staten inntekter og for å veie opp for veitrafikkens samfunnsmessige påvirkning.
Flere av disse er modne for utskiftning; veibruksavgiften, omregistreringsavgiften og den etter hvert motsetningsfulle trafikkforsikringsavgiften hvor det etter politiske krumspring har endt med at det er høyest avgift på å eie elbil.
Vi har liten tro på at Halses forslag til 13-måneders innfasing av elbilmoms noen gang vil nå politisk behandling.
Likevel er debatten velkommen, ikke minst for å oppfordre politikerne til å benytte de neste to årene til å legge en plan for gradvis innføring av moms etter 2026 – med det forbehold at elbilsalget ikke går ned, at klimautslippene forsetter nedover, og med det premisset at vi får en full gjennomgang som sikrer et bærekraftig system for bilavgifter som kan bestå og gi forutsigbarhet for bilkjøperne i mange år fremover.
Referanser:
[1] Klimakur 2030. Faktaboks A 4. TIMES-modellen.
Les flere debattinnlegg:
-
DEBATT:
Tre bedre grunner til at elbil ikke skal ha full moms nå
-
DEBATT:
Fire grunner for full moms på elbiler nå
-
DEBATT:
Sleivspark i elbil-debatten
-
DEBATT:
Gir Motor oss grundige og objektive biltester?
-
Debatt:
Er dette en sliten bruksbil, hobbybil eller veteranbil?
-
Debatt:
«Ja til lavere bilavgifter og yngre veteranbiler»
-
Debatt:
«Slitne bruksbiler er ikke det samme som veteraner»
-
Rekkevidde-debatt:
Toyota: «Ikke rettferdig å sammenligne nye og brukte biler»
-
Rekkeviddetesten 2024:
Vi skjønner godt hvorfor Toyota ikke vil være med
-
DEBATT:
– Har rekkeviddetestene gått ut på dato?
-
DEBATT:
«Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»
-
DEBATT:
– Nei, Motor, dette stemmer ikke
-
DEBATT:
Bremsekontroll og EU-kontroll – falsk sikkerhet?
-
DEBATT:
«Noe mindre brukervennlig kan jeg ikke tenke meg»
-
REKKEVIDDE-DEBATT:
Jovisst kan man annonsere med realistisk rekkevidde