MEST SOLGT: 1 million nordmenn kjøper eller selger bruktbil årlig.

Skal du kjøpe? Selge?

24 råd om bruktbil du MÅ lese

Norges mest solgte bil er en bruktbil. Her er rådene du trenger – enten du kjøper eller selger.

Publisert Sist oppdatert

Årlig selges det rundt en halv million bruktbiler. I 2023 endte antallet på 507.000 eierskifter, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Bruktbilsalg

42 prosent av bruktbilene annonseres av privatpersoner, 26 prosent av merke­forhandlere og 32 prosent av bruktbil­forhandlere. (Tall fra annonseportalen Finn for perioden januar–august 2023)

Til sammenligning ble det i 2023 solgt 127.000 nye biler.

Norges mest solgte bil er derfor en bruktbil.

I ferien kan du gjerne stikke innom bilforhandlere og se på fristelser. Men tenk deg godt om før du kjøper bil i en annen landsdel. Det er ett av Motors 24 råd til deg som skal kjøpe – eller selge – bruktbil.

1. Kjøp bil lokalt

Mange lar seg friste til å kjøpe bruktbil langt unna der man bor, gjerne i en annen landsdel.

Da blir det vanskeligere med reklamasjoner. I praksis må man enten reise til forhandler for å få en vurdering og eventuelt en utbedring, eller at man blir enig med forhandler om å bruke et annet verksted i nærheten av der du bor.

Dette skaper ofte diskusjoner og utfordringer.

Bilkjøp i en annen landsdel fører også til at mange velger å kjøpe bilen usett. Det er en stor risiko. Da er det også vanskeligere å vinne gjennom i en klagesak.

2. Grått, sort og størst

Populære bilmodeller holder seg bedre i pris enn ukurante merker. I 2023 var Tesla Model Y suverene på salgstoppen. 

Det er også viktig å velge riktig utstyr og utstyrsnivå. Spesielt på premiumbiler kan manglende utstyr straffe seg i innbytteprisen.

Noen kjøper seg knallgul bil, eller en annen farge som vekker oppsikt. Men grått og sort velges av de fleste, og oppleves som tryggest. 

Det gir også best pris når du skal selge bilen.

3. Bilens forhistorie

Sondre Normann Nilsen kjøpte en Tesla av en bruktbilforhandler som ikke fortalte om en NAF-test som avdekket feil på elektromotoren og at klimaanlegget ikke fungerte.

Skal du selge bil, må du fortelle alt du vet om bilens forhistorie, om feil, skader og uhell. 

Skal du kjøpe bil, skal du kunne forvente at du får vite slikt fra selgeren.

Men i tillegg er det viktig å gjøre egne undersøkelser, som å sjekke hvem som har eid bilen før, om den er importert utenom offisiell importør, og om den er gjenoppbygd etter stor skade.

Alt dette og mye mer får du vite ved å logge deg inn hos Statens vegvesen og taste inn registreringsnummeret eller understellsnummeret. Du bør også forsøke å innhente tidligere EU-kontroller, samt kontakte tidligere eiere, dersom du finner noe du blir usikker på.

Varsellampene bør blinke dersom bilen har vært eid av et forsikringsselskap og/eller et gjenopprettingsfirma.

Sondre Normann Nilsen fikk i tingretten medhold i sitt krav om at kjøpet skal heves.

Men det betyr dessverre ikke at neste eier får vite om denne hevingen. Motor har skrevet flere artikler om at bilforhandlere ikke har informert nye kjøpere om tidligere kjøp som har blitt hevet.

Ove Murberg fikk ikke vite at Skoda Enyaqen han kjøpte hos merkeforhandler var blitt hevet av første eier.

Cato Kraugerud fikk ikke vite at de to foregående eierne hadde fått heve kjøpet av VW Golfen som han kjøpte.

4. Oversikt over feil

Alle ønsker å kjøpe en bil som ruller og går, og som er trygg. De årlige oversiktene fra tyske TÜV gir en god pekepinn på hvor mange feil de enkelte bilmodellene har.

Her er oversikten fra 2023, som blant annet viser at hver femte bil har en «betydelig» eller «farlig» feil.

Her hjemme gir EU-kontrollene en pekepinn. Bare om lag halvparten av bilene passerer EU-kontrollen uten en mangel.

5. Reklamasjon

På gjenstander som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, som biler, er reklamasjonstiden fem år. Men det betyr ikke at du kan drøye før du reklamerer. Då må reklamere innen cirka to måneder etter at du oppdaget feilen eller mangelen.

En god regel er å ha all kommunikasjon skriftlig. 

Snakker du med motparten, sørg for å sende et referat av samtalen i ettertid, slik at du har dokumentasjon også etter en muntlig prat.

Når du kjøper bruktbil gjennom forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven, og de samme maksimumsfristene. Men i praksis skal det mer til for å vinne frem jo eldre bruktbilen er.

Når du kjøper fra en annen privatperson, gjelder kjøpsloven, som gir deg færre rettigheter og kortere reklamasjonstid – to år.

Lovverk

  • Husk på forskjellen mellom salg fra forhandler, hvor forbrukerkjøpsloven gjelder, og privat selger, hvor kjøpsloven gjelder.
  • Forbrukerkjøpsloven gir deg som kjøper langt flere rettigheter enn kjøpsloven.

6. Tidligere salgsledd

En sjeldent brukt rettighet i kjøpsloven gir deg mulighet til å reklamere til tidligere salgsledd, istedenfor den du kjøpte bilen av.

Altså at du eksempelvis reklamerer til Tesla Norge, som solgte bilen ny, istedenfor til Ola Nordmann, som du kjøpte den av.

Dette gjorde at en Tesla-eier ble tilkjent 212.000 kroner mer i erstatning enn han betalte for bilen.

Bilbransjen er kritisk til muligheten, mens forbruker­organisasjonene er glade for den.

Her er lovparagrafen som gir denne muligheten.

7. Garantier

Flere bilprodusenter og bilforhandlere tilbyr forlenget nybilgaranti, slik at du og neste eier skal ha garanti utover den normale garantitiden.

Disse garantiene koster som oftest flere titusener, og både NAF og Forbrukerrådet fraråder dem. Det er sjelden de ser at slike garantier gir en god verdi.

NAF og Forbrukerrådet har blant annet sett på Teslas forlengede garanti. Den mener de har svært begrenset dekning og verdi.

Det er også flere frittstående aktører som tilbyr ulike garantier. Ofte selges garantiene gjennom bruktbilselgeren. Også disse advares det mot å kjøpe.

Forbrukertilsynet har også sett på garantiene. De ser at mange garantier gjelder kun motoren, eller inntil et bestemt antall kilometer. Dermed blir kjøpernes garantikrav ofte avslått, erfarer tilsynet.

Forbrukerkjøpsloven gir gjerne bedre rettigheter enn bruktbilgarantier. 

8. Oljeforbruk

Bruker bilen for mye olje, må det opplyses om. Bilprodusentene oppgir hva som er vanlig oljeforbruk. 

Overstiges dette vesentlig, er det reklamasjonsgrunn.

Noen ganger holder det heller ikke å si fra om høyt forbruk. Bruktbilforhandleren som solgte en Audi A4 allroad advarte i kjøpekontrakten om høyt oljeforbruk. Likevel fikk kjøperen heve kjøpet i tingretten, da det viste seg at et merkeverksted målte oljeforbruket til å være nesten tre ganger så høyt som Audis grenseverdi.

Oljeforbruket var så høyt at merkeverkstedet anbefalte motorbytte.

9. Ny forbrukerkjøpslov

Fra januar 2024 ble forbrukerkjøpsloven endret. Endringene gir bilkjøperne bedre rettigheter.

Bilforhandlerne får blant annet økt bevisbyrde, biler kan ikke lenger selges med generelle forbehold, og bilforhandlerens mulighet til å rette feil og mangler er snevret inn.

Terskelen for å kunne heve bilkjøpet er blitt betydelig lavere, og forbrukerkjøpsloven stiller nå krav til hvor lenge appene, som er en del av de fleste nye biler, skal fungere.

Porsche-eier Geir Kjøsen er blant dem som ble rammet før endringene.

Men: På ett punkt er rettighetene blitt dårligere: Nå har du ikke lenger rett på lånebil, men du kan kreve erstatning for utgifter til selv å leie leiebil. 

10. Eksperthjelp

I en konfliktsak står du mye sterkere dersom du har en sakkyndig uttalelse som støtter ditt krav. Har du to eller flere uttalelser, er det enda bedre.

En sakkyndig kan være et godkjent verksted eller en bilkyndig person. NAFs konsulenter brukes ofte.

Vær også kritisk til eksperten, som bør dokumentere, og ikke bare synse.

Dersom du trenger advokat, husk at advokathjelp koster mye – og pass på å få hjelp av en advokat som kan feltet. Ikke velg skilsmisseadvokaten din, eller skatteadvokaten til jobben din.

I bilforsikringen har du en rettshjelpsdekning, hvor du kan få advokathjelp for inntil 100.000 kroner, minus en egenandel.

Havner konflikten i retten, må du være obs på at du som hovedregel også må betale motpartens saksomkostninger dersom du taper. Motor har skrevet mange artikler om bilkunder som har sittet igjen med gigantregninger etter en konflikt, som finnmarkingen som vant i tingretten, men som tapte i lagmannsretten.

11. Importbil

Det skal opplyses om bilen er importert gjennom offisielle kanaler, eller sideimportert eller bruktimportert. Rettspraksis er at man får prisavslag dersom man ikke får vite det.

Ofte virker heller ikke alle funksjoner på slike biler, eller det er utstyr som mangler. Det må også opplyses om. 

Tenk deg dessuten godt om før du kjøper en bil uten alle funksjoner.

Et importfirma måtte betale tilbake 50.000 kroner til kjøperen av en Audi e-tron, da det viste seg at blant annet navigasjonen ikke virket på en USA-importert bil.

12. «Outlet»-salg

Flere store aktører i bilbransjen forsøker nå å selge bruktbiler på såkalt «outlet»-salg, med reduserte reklamasjons­rettigheter og uten at det tas tilstandsrapport.

Både Forbrukerrådet, NAF og til dels også bilbransjeforbundet advarer mot salgsformen. 

Terje Plassen fikk lynraskt avslag på sitt reklamasjonskrav.

13. Modifisering

Modifisering, eller effektøkning eller tuning som det også kalles, er som hovedregel ikke mulig å gjøre lovlig. Selger du en bil som er modifisert, får du fort erstatningsansvar – og du kan risikere at handelen blir hevet.

Forbrukerklageutvalget har i en rekke vedtak konkludert med at effektøkninger fører til at bilens verdi reduseres fordi for høy effekt gir risiko for unormal slitasje, samt at kjøperen får reduserte reklamasjons- og garantirettigheter.

En BMW ble skadet for 171.000 kroner etter optimalisering av motoren. Men i dette tilfellet slapp selgeren unna erstatningsansvar i tingretten, fordi modifiseringen var opplyst i annonsen.

I et oppsiktsvekkende vedtak fikk en bileier medhold i at Bertel O. Steen skal ha endret bilens programvare, og kjøpet ble hevet. Vedtaket ble senere omgjort av tingretten, som frikjente bilforhandleren.

Det er vanskelig å få godkjent modifisering. Det har Kolbjørn Østhaug fått erfare.

Ombygging av biler kan også være skummelt. Per-Kristian Spydevold kjøpte en VW Transporter som tidligere var ambulanse. Men ombyggingen var ikke gjort godt nok. Vannet rant inn i bilen.

14. Serviceprogram

Hvis du ikke følger anbefalt serviceprogram, risikerer du at nybilgarantien ikke gjelder. Det har blant annet Hyundai-eier Hans-Petter Thune smertelig fått erfare.

Men det må være sammenheng mellom feilen som oppstår, og det at serviceprogrammet ikke er fulgt.

Møller Bil krevde 172.000 kroner av Arild Risholm Sæther da girkassen havarerte på hans VW Passat. Men Møller fikk ikke medhold i at sent oljeskift var årsaken til havariet.

Hanne Stenslet har fulgt serviceprogrammet på sin BMW. Da registerkjedet røk, klagde hun – og vant.

15. Ventetid på bildeler

Er bilen din utenfor garanti- og reklamasjonstiden, eller du har bulket og det er din feil, har du som hovedregel ingen rett på lånebil – såfremt du ikke har leiebil som dekning i bilforsikringen.

På grunn av krig, ettervirkninger av korona og generell delemangel, er det til dels ekstremt lang ventetid på bildeler. Du risikerer at selv de enkleste bilreparasjoner tar mange måneder.

Motor har skrevet om flere bileiere som har ventet og ventet på reparasjon, blant andre Hege Bjørndal og Thomas Jakobsen, og Kristina Sæbø.

16. Uoriginale deler

Selv en krok kan skape problemer på moderne biler, dersom den er uoriginal. Det fikk Ole Aalde Nyhagen erfare da feilmeldingene rant inn på hans VW ID.4.

Uoriginalt utstyr, som tilhengerfeste, frarådes på de aller fleste bilmerkene. 

Det er derfor tryggest med originalt utstyr. Men det er også dyrest, påpeker NAF.

17. Bremser og elektronikk

Rust på bremseskiver og feil på elektronikk er økende problemer på biler.

Bremser på grunn av mye salting, og elbiler som regenererer. Dermed brukes bremsene sjeldnere. Elektronikk fordi det rett og slett er komplisert å finne feil, og fordi større komponenter gjerne må byttes.

I tillegg er bærekuler, forstilling og bakstilling gjengangere, erfarer NAF-verkstedene.

Teknisk konsulent Benny Christensen i NAF Advokat anbefaler bremse-service, og at man også sjekker bremseskivene selv innimellom.

18. Lakk

Mange, spesielt Tesla-eiere, opplever at lakken har dårlig kvalitet. Ruben Jonassen ble så lei at han skrev på bilen sin at han er en «ulykkelig bileier», med pil ned til kanalene på sidene, hvor lakken flasset av.

Fred Solvik gikk til Forbrukerklageutvalget da han opplevde avflassing på sin Tesla, og fikk medhold i at han skal få erstattet utgiftene sine til utbedring. Tesla Norge aksepterte vedtaket og har betalt ham pengene.

En del bilkjøpere forsøker å komme avflassing og steinsprutskader i forkjøpet, og bruker tusenvis av kroner på å foliere bilen. Mange firmaer har spesialisert seg på dette.

Eivind Njøs brukte 8500 kroner på lakkbeskyttelse av sin Ford. Men firmaet som utførte jobben, gjorde så dårlig arbeid at bilen senere måtte repareres for 15.000 kroner.

Folieringsfirmaet aksepterte å betale for reparasjonen.

19. Rust

Rust er skrekken for mange, og noen ganger er det virkelig ille. Motor har skrevet flere artikler om rustne biler, hvor rusten er forsøkt skjult på diverse kreative måter.

En privat selger av en VW Golf skjulte rust med byggeskum og myggnetting.

Også nyere biler kan ruste. Rebecca Lyng kjøpte en seks år gammel Ford som viste seg å ikke være kjørbar på grunn av rust trolig fra veisalt. Lyng fikk heldigvis hevet kjøpet.

Også på langt eldre bruktbiler kan du vinne gjennom med å kreve heving. En 16 år gammel Toyota Hilux, med en kilometerstand på nesten en halv million kilometer, viste seg å være en real rustbombe. Men kjøperen fikk heve kjøpet, fordi bilen ble annonsert som en velholdt bil i «meget god stand».

20. EU-kontroll

Mange annonserer biler med at de er «EU-godkjent». Men EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK), er ingen garanti for at bilen er i generelt god stand. 

Det er en kontroll av trafikksikkerheten på kontrolltidspunktet, og en måling av støy og avgasser.

En Volkswagen Golf var jevnlig på EU-kontroll og service, og ble godkjent, inntil et merkeverksted klarte å avsløre at den da ni år gamle bilen tidligere var satt sammen av to bilvrak. Dermed ble bilen avskiltet.

21. Skryt må stemme

Bilselgerne må gjerne skryte av bilene de selger. Men påstandene må være riktige.

Bilforhandleren som solgte en Mazda 2 for 46.000 kroner, brukte mange superlativer i salgsannonsen: «Utrolig strøken bil», «meget velholdt», «kjempekjøp», «hel og fin» var blant begrepene.

Men etter kjøpet viste det seg at bakakselen var rustet gjennom og hadde brukket, og bilen måtte repareres for nesten det dobbelte av kjøpesummen – 84.000 kroner.

Det går heller ikke å fraskrive seg ansvaret ved å ta forbehold mot feil i annonsen. Markedsføringen skal være riktig.

Kjøpet av en Volvo V60 ble hevet i Forbrukerklageutvalget fordi forhandleren skrev at bilen har varslingssystemet «Volvo on call». Men det var feil. Noen dager etter overtakelsen oppdaget kjøperen at dette manglet.

Dersom bilselgeren skriver feil i annonser og kontrakt, vil du som oftest ha rett til prisavslag.

Feil årsmodell fører til at kjøper normalt har rett på noen titusener i prisavslag. Selgeren av en BMW i8 måtte ut med 60.000 kroner da de viste seg at sportsbilen var en 2014-modell og ikke en 2015-modell, som den var annonsert som.

En Mini ble solgt med «nye vinterdekk». Men dekkene var seks år gamle og godt brukt. Kjøperen fikk prisavslag, slik at hun kunne kjøpe fire nye dekk.

22. Løgn og usannheter

«Bilen er i meget god stand og helt rustfri» skrev den private bilselgeren som solgte en Mercedes-Benz. Senere viste den seg å være kraftig angrepet av rust.

Direkte usannheter blir slått hardt ned på i rettssystemet.

Bruktbilforhandleren som solgte en VW Caravelle som 7-seter, ble dømt til å ta bilen tilbake da det viste seg at den bare var godkjent som 2-seter.

23. Salg av bilen

Mange ønsker å bytte inn bruktbilen sin hos forhandleren de kjøper ny bil av. Det er enkelt og praktisk. Men husk at det er flere muligheter, og at du kan få mye mer ved å selge bilen på andre måter.

Et at de mer ekstreme eksemplene er erfaringen Herman Ellingsen gjorde. Han fikk solgt bilen sin privat for 174.000 kroner mer enn det Tesla Norge ville gi.

De siste årene har det også kommet tjenester hvor profesjonelle oppkjøpere konkurrerer om bilen din i en auksjon.

Husk at ved privatsalg har du reklamasjonsansvar overfor kjøperen.

24. Formidlingssalg/ mellommannssalg

Ikke la en bilforhandler formidle bilen din. Du må betale et honorar for salgsjobben, og du har ikke kontroll med hvor mye de selger den videre for. De kan selge den for mer enn det du får fra dem.

Samtidig er det du, og ikke bilforhandleren, som er ansvarlig for reklamasjoner fra den nye eieren. 

Du må betale prisavslag, eller i verste fall må ta bilen tilbake.

Bilkjøperen har dessuten bedre rettigheter mot deg, siden formidlingssalg reguleres av forbrukerkjøpsloven. Salg gjennom private reguleres av kjøpsloven.

For kjøperne er det også vanskelig å få medhold i krav mot formidlingsfirmaet. Julie Haugenes er et unntak. Hun fikk prisavslag.