Årlig selges det rundt en halv million bruktbiler. I 2023
endte antallet på 507.000 eierskifter, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken
(OFV).
Bruktbilsalg
42 prosent av bruktbilene annonseres av privatpersoner,
26 prosent av merkeforhandlere og 32 prosent av bruktbilforhandlere. (Tall fra annonseportalen Finn for perioden januar–august
2023)
Til sammenligning ble det i 2023 solgt 127.000
nye biler.
Norges mest solgte bil er derfor en bruktbil.
I ferien kan du gjerne stikke innom bilforhandlere og se
på fristelser. Men tenk deg godt om før du kjøper bil i en annen landsdel. Det
er ett av Motors 24 råd til deg som skal kjøpe – eller selge – bruktbil.
Mange lar seg friste til å kjøpe bruktbil langt unna der
man bor, gjerne i en annen landsdel.
Da blir det vanskeligere med reklamasjoner. I praksis må
man enten reise til forhandler for å få en vurdering og eventuelt en utbedring,
eller at man blir enig med forhandler om å bruke et annet verksted i nærheten
av der du bor.
Dette skaper ofte diskusjoner og utfordringer.
Bilkjøp i en annen landsdel fører også til at mange
velger å kjøpe bilen usett. Det er en stor risiko. Da er det også vanskeligere
å vinne gjennom i en klagesak.
Populære bilmodeller holder seg bedre i pris enn ukurante
merker. I 2023 var Tesla
Model Y suverene på salgstoppen.
Det er også viktig å velge riktig utstyr
og utstyrsnivå. Spesielt på premiumbiler kan manglende utstyr straffe seg i
innbytteprisen.
Noen kjøper seg knallgul
bil, eller en annen farge som vekker oppsikt. Men grått og sort velges av
de fleste, og oppleves som tryggest.
Det gir også best pris når du skal selge
bilen.
Sondre Normann Nilsen kjøpte en Tesla av en
bruktbilforhandler som ikke
fortalte om en NAF-test som avdekket feil på elektromotoren og at
klimaanlegget ikke fungerte.
Skal du selge bil, må du fortelle alt du vet om bilens
forhistorie, om feil, skader og uhell.
Skal du kjøpe bil, skal du kunne
forvente at du får vite slikt fra selgeren.
Men i tillegg er det viktig å gjøre egne undersøkelser,
som å sjekke hvem som har eid bilen før, om den er importert utenom offisiell
importør, og om den er gjenoppbygd etter stor skade.
Alt dette og mye mer får du vite ved å logge deg inn hos Statens vegvesen og taste inn registreringsnummeret eller understellsnummeret. Du
bør også forsøke å innhente tidligere EU-kontroller, samt kontakte tidligere
eiere, dersom du finner noe du blir usikker på.
Varsellampene bør blinke dersom bilen har vært eid av et
forsikringsselskap og/eller et gjenopprettingsfirma.
Sondre Normann Nilsen fikk i tingretten medhold i sitt
krav om at kjøpet skal heves.
Men det betyr dessverre ikke at neste eier får vite om
denne hevingen. Motor har skrevet flere artikler om at bilforhandlere ikke har
informert nye kjøpere om tidligere kjøp som har blitt hevet.
Ove Murberg fikk ikke vite at Skoda Enyaqen han kjøpte
hos merkeforhandler
var blitt hevet av første eier.
Cato
Kraugerud fikk ikke vite at de to foregående eierne hadde fått heve kjøpet
av VW Golfen som han kjøpte.
Alle ønsker å kjøpe en bil som ruller og går, og som er
trygg. De årlige oversiktene fra tyske TÜV gir en god pekepinn på hvor mange
feil de enkelte bilmodellene har.
Her er oversikten
fra 2023, som blant annet viser at hver femte bil har en «betydelig» eller
«farlig» feil.
Her hjemme gir EU-kontrollene en pekepinn. Bare om lag
halvparten av bilene passerer EU-kontrollen uten en mangel.
På gjenstander som er ment å vare vesentlig lenger enn to
år, som biler, er reklamasjonstiden fem år. Men det betyr ikke at du kan drøye
før du reklamerer. Då må reklamere innen cirka to måneder etter at du oppdaget
feilen eller mangelen.
En god regel er å ha all kommunikasjon skriftlig.
Snakker
du med motparten, sørg for å sende et referat av samtalen i ettertid, slik at
du har dokumentasjon også etter en muntlig prat.
Når du kjøper bruktbil gjennom forhandler, gjelder
forbrukerkjøpsloven, og de samme maksimumsfristene. Men i praksis skal det mer
til for å vinne frem jo eldre bruktbilen er.
Når du kjøper fra en annen privatperson, gjelder
kjøpsloven, som gir deg færre rettigheter og kortere reklamasjonstid – to år.
Lovverk
- Husk på forskjellen mellom salg fra forhandler, hvor
forbrukerkjøpsloven gjelder, og privat selger, hvor kjøpsloven gjelder.
- Forbrukerkjøpsloven gir deg som kjøper langt flere rettigheter enn kjøpsloven.
En sjeldent brukt rettighet i kjøpsloven gir deg mulighet
til å reklamere til tidligere salgsledd, istedenfor den du kjøpte bilen av.
Altså at du eksempelvis reklamerer til Tesla Norge, som
solgte bilen ny, istedenfor til Ola Nordmann, som du kjøpte den av.
Dette gjorde at en Tesla-eier ble tilkjent 212.000
kroner mer i erstatning enn han betalte for bilen.
Bilbransjen er kritisk til muligheten, mens
forbrukerorganisasjonene er glade for den.
Her er
lovparagrafen som gir denne muligheten.
Flere bilprodusenter og bilforhandlere tilbyr forlenget
nybilgaranti, slik at du og neste eier skal ha garanti utover den normale
garantitiden.
Disse garantiene koster som oftest flere titusener, og
både NAF og Forbrukerrådet fraråder dem. Det er sjelden de ser at slike
garantier gir en god verdi.
NAF
og Forbrukerrådet har blant annet sett på Teslas forlengede garanti. Den
mener de har svært begrenset dekning og verdi.
Det er også flere frittstående
aktører som tilbyr ulike garantier. Ofte selges garantiene gjennom
bruktbilselgeren. Også disse advares det mot å kjøpe.
Forbrukertilsynet
har også sett på garantiene. De ser at mange garantier gjelder kun motoren,
eller inntil et bestemt antall kilometer. Dermed blir kjøpernes garantikrav
ofte avslått, erfarer tilsynet.
Forbrukerkjøpsloven gir gjerne bedre rettigheter enn
bruktbilgarantier.
Bruker bilen for mye olje, må det opplyses om.
Bilprodusentene oppgir hva som er vanlig oljeforbruk.
Overstiges dette
vesentlig, er det reklamasjonsgrunn.
Noen ganger holder det heller ikke å si fra om høyt
forbruk. Bruktbilforhandleren som solgte en Audi
A4 allroad advarte i kjøpekontrakten om høyt oljeforbruk. Likevel fikk
kjøperen heve kjøpet i tingretten, da det viste seg at et merkeverksted målte
oljeforbruket til å være nesten tre ganger så høyt som Audis grenseverdi.
Oljeforbruket var så høyt at merkeverkstedet anbefalte
motorbytte.
Fra januar 2024 ble forbrukerkjøpsloven endret. Endringene gir bilkjøperne bedre rettigheter.
Bilforhandlerne får blant annet økt bevisbyrde, biler kan
ikke lenger selges med generelle forbehold, og bilforhandlerens mulighet til å
rette feil og mangler er snevret inn.
Terskelen for å kunne heve bilkjøpet er blitt betydelig
lavere, og forbrukerkjøpsloven stiller nå krav til hvor lenge appene, som er en
del av de fleste nye biler, skal fungere.
Porsche-eier Geir
Kjøsen er blant dem som ble rammet før endringene.
Men: På ett punkt er rettighetene blitt dårligere: Nå har du
ikke lenger rett på lånebil, men du kan kreve erstatning for utgifter til
selv å leie leiebil.
I en konfliktsak står du mye
sterkere dersom du har en sakkyndig uttalelse som støtter ditt krav. Har du to
eller flere uttalelser, er det enda bedre.
En sakkyndig kan
være et godkjent verksted eller en bilkyndig person. NAFs konsulenter brukes
ofte.
Vær også kritisk
til eksperten, som bør dokumentere, og ikke bare synse.
Dersom du
trenger advokat, husk at advokathjelp koster mye – og pass på å få hjelp av en
advokat som kan feltet. Ikke velg skilsmisseadvokaten din, eller
skatteadvokaten til jobben din.
I
bilforsikringen har du en rettshjelpsdekning, hvor du kan få advokathjelp for
inntil 100.000 kroner, minus en egenandel.
Havner
konflikten i retten, må du være obs på at du som hovedregel også må betale
motpartens saksomkostninger dersom du taper. Motor har skrevet mange artikler
om bilkunder som har sittet igjen med gigantregninger etter en konflikt, som finnmarkingen som vant i tingretten, men som
tapte i lagmannsretten.
Det skal opplyses om bilen er importert gjennom
offisielle kanaler, eller sideimportert eller bruktimportert. Rettspraksis er
at man får prisavslag dersom man ikke får vite det.
Ofte virker heller ikke alle funksjoner på slike biler,
eller det er utstyr som mangler. Det må også opplyses om.
Tenk deg dessuten
godt om før du kjøper en bil uten alle funksjoner.
Et importfirma måtte betale tilbake 50.000 kroner til
kjøperen av en Audi e-tron, da det viste seg at blant annet navigasjonen ikke
virket på en USA-importert
bil.
Flere store aktører i bilbransjen forsøker nå å selge
bruktbiler på såkalt «outlet»-salg,
med reduserte reklamasjonsrettigheter og uten
at det tas tilstandsrapport.
Både Forbrukerrådet, NAF og til dels også
bilbransjeforbundet advarer mot salgsformen.
Terje Plassen fikk lynraskt
avslag på sitt reklamasjonskrav.
Modifisering, eller effektøkning eller tuning som det
også kalles, er som hovedregel ikke mulig å gjøre lovlig. Selger du en bil som
er modifisert, får du fort erstatningsansvar
– og du kan risikere at handelen blir hevet.
Forbrukerklageutvalget har i en rekke vedtak konkludert
med at effektøkninger fører til at bilens verdi reduseres fordi for høy effekt
gir risiko for unormal slitasje, samt at kjøperen får reduserte reklamasjons-
og garantirettigheter.
En BMW ble skadet for 171.000
kroner etter optimalisering av motoren. Men i dette tilfellet slapp
selgeren unna erstatningsansvar i tingretten, fordi modifiseringen var opplyst
i annonsen.
I et oppsiktsvekkende
vedtak fikk en bileier medhold i at Bertel O. Steen skal ha endret bilens
programvare, og kjøpet ble hevet. Vedtaket ble senere omgjort av tingretten, som frikjente bilforhandleren.
Det er vanskelig å få godkjent modifisering. Det
har Kolbjørn Østhaug fått erfare.
Ombygging av biler kan også være skummelt. Per-Kristian
Spydevold kjøpte en VW Transporter som tidligere var ambulanse. Men ombyggingen
var ikke gjort godt nok. Vannet
rant inn i bilen.
Hvis du ikke følger anbefalt serviceprogram, risikerer du
at nybilgarantien ikke gjelder. Det har blant annet Hyundai-eier
Hans-Petter Thune smertelig fått erfare.
Men det må være sammenheng mellom feilen som oppstår, og
det at serviceprogrammet ikke er fulgt.
Møller
Bil krevde 172.000 kroner av Arild Risholm Sæther da girkassen havarerte på
hans VW Passat. Men Møller fikk ikke medhold i at sent oljeskift var årsaken
til havariet.
Hanne Stenslet har fulgt
serviceprogrammet på sin BMW. Da registerkjedet røk, klagde hun – og vant.
Er bilen din utenfor garanti- og reklamasjonstiden, eller
du har bulket og det er din feil, har du som hovedregel ingen rett på lånebil – såfremt du ikke har leiebil som dekning i bilforsikringen.
På grunn av krig, ettervirkninger av korona og generell
delemangel, er det til dels ekstremt lang ventetid på bildeler. Du risikerer at
selv de enkleste bilreparasjoner tar mange måneder.
Motor har skrevet om flere bileiere som har ventet og
ventet på reparasjon, blant andre Hege
Bjørndal og Thomas Jakobsen, og Kristina
Sæbø.
Selv en krok kan skape problemer på moderne biler, dersom
den er uoriginal. Det fikk Ole
Aalde Nyhagen erfare da feilmeldingene rant inn på hans VW ID.4.
Uoriginalt utstyr, som tilhengerfeste, frarådes på de
aller fleste bilmerkene.
Det er derfor tryggest med originalt utstyr. Men det
er også
dyrest, påpeker NAF.
17. Bremser og elektronikk
Rust på bremseskiver og feil på elektronikk er økende
problemer på biler.
Bremser på grunn av mye salting, og elbiler som
regenererer. Dermed brukes bremsene sjeldnere. Elektronikk fordi det rett og
slett er komplisert å finne feil, og fordi større komponenter gjerne må byttes.
I tillegg er bærekuler, forstilling og bakstilling
gjengangere, erfarer NAF-verkstedene.
Teknisk konsulent Benny Christensen i NAF Advokat anbefaler
bremse-service, og at man også sjekker bremseskivene selv innimellom.
Mange, spesielt Tesla-eiere, opplever at lakken har
dårlig kvalitet. Ruben Jonassen ble så lei at han skrev på bilen sin at han er
en «ulykkelig
bileier», med pil ned til kanalene på sidene, hvor lakken flasset av.
Fred Solvik gikk til Forbrukerklageutvalget da han
opplevde avflassing på sin Tesla, og fikk medhold i at han skal få erstattet
utgiftene sine til utbedring. Tesla Norge aksepterte vedtaket og har
betalt ham pengene.
En del bilkjøpere forsøker å komme avflassing og
steinsprutskader i forkjøpet, og bruker tusenvis av kroner på å foliere bilen.
Mange firmaer har spesialisert seg på dette.
Eivind Njøs brukte 8500 kroner på lakkbeskyttelse av sin
Ford. Men firmaet som utførte jobben, gjorde så dårlig arbeid at bilen senere
måtte repareres
for 15.000 kroner.
Folieringsfirmaet aksepterte å betale for reparasjonen.
Rust er skrekken for mange, og noen ganger er det
virkelig ille. Motor har skrevet flere artikler om rustne biler, hvor rusten er
forsøkt skjult på diverse kreative måter.
En privat selger av en VW Golf skjulte rust med byggeskum
og myggnetting.
Også nyere biler kan ruste. Rebecca Lyng kjøpte en
seks år gammel Ford som viste seg å ikke være kjørbar på grunn av rust
trolig fra veisalt. Lyng fikk heldigvis hevet kjøpet.
Også på langt eldre bruktbiler kan du vinne gjennom med å
kreve heving. En 16 år gammel Toyota Hilux, med en kilometerstand på nesten en
halv million kilometer, viste seg å være en real
rustbombe. Men kjøperen fikk heve kjøpet, fordi bilen ble annonsert som en
velholdt bil i «meget god stand».
Mange annonserer biler med at de er «EU-godkjent». Men
EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK), er ingen garanti for at bilen er
i generelt god stand.
Det er en kontroll av trafikksikkerheten på
kontrolltidspunktet, og en måling av støy og avgasser.
En Volkswagen Golf var jevnlig
på EU-kontroll og service, og ble godkjent, inntil et merkeverksted klarte
å avsløre at den da ni år gamle bilen tidligere var satt sammen av to bilvrak.
Dermed ble bilen avskiltet.
Bilselgerne må gjerne skryte av bilene de selger. Men
påstandene må være riktige.
Bilforhandleren som solgte en Mazda 2 for 46.000 kroner, brukte
mange superlativer i salgsannonsen: «Utrolig strøken bil», «meget
velholdt», «kjempekjøp», «hel og fin» var blant begrepene.
Men etter kjøpet viste det seg at bakakselen var rustet
gjennom og hadde brukket, og bilen måtte repareres for nesten det dobbelte av
kjøpesummen – 84.000 kroner.
Det går heller ikke å fraskrive seg ansvaret ved å ta
forbehold mot feil i annonsen. Markedsføringen skal være riktig.
Kjøpet av en Volvo V60 ble hevet i Forbrukerklageutvalget
fordi forhandleren skrev at bilen har varslingssystemet
«Volvo on call». Men det var feil. Noen dager etter overtakelsen oppdaget
kjøperen at dette manglet.
Dersom bilselgeren skriver feil i annonser og kontrakt,
vil du som oftest ha rett til prisavslag.
Feil årsmodell fører til at kjøper normalt har rett på noen
titusener i prisavslag. Selgeren av en BMW i8 måtte ut med 60.000 kroner da de
viste seg at sportsbilen var en 2014-modell
og ikke en 2015-modell, som den var annonsert som.
En Mini ble solgt med «nye vinterdekk». Men dekkene var seks
år gamle og godt brukt. Kjøperen fikk prisavslag, slik at hun kunne kjøpe
fire nye dekk.
«Bilen er i meget god stand og helt rustfri» skrev den
private bilselgeren som solgte en Mercedes-Benz. Senere viste den seg å være kraftig
angrepet av rust.
Direkte usannheter blir slått hardt ned på i
rettssystemet.
Bruktbilforhandleren
som solgte en VW Caravelle som 7-seter, ble dømt til å ta bilen tilbake da det
viste seg at den bare var godkjent som 2-seter.
Mange ønsker å bytte inn bruktbilen sin hos forhandleren
de kjøper ny bil av. Det er enkelt og praktisk. Men husk at det er flere
muligheter, og at du kan få mye mer ved å selge bilen på andre måter.
Et at de mer ekstreme eksemplene er erfaringen Herman
Ellingsen gjorde. Han fikk solgt bilen sin privat for 174.000
kroner mer enn det Tesla Norge ville gi.
De siste årene har det også kommet tjenester hvor
profesjonelle oppkjøpere konkurrerer om bilen din i en auksjon.
Husk at ved privatsalg har du reklamasjonsansvar overfor
kjøperen.
24. Formidlingssalg/ mellommannssalg
Ikke la en bilforhandler formidle bilen din. Du
må betale et honorar for salgsjobben, og du har ikke kontroll med hvor mye
de selger den videre for. De kan selge den for mer enn det du får fra dem.
Samtidig er det du, og ikke bilforhandleren, som er
ansvarlig for reklamasjoner fra den nye eieren.
Du må betale prisavslag, eller
i verste fall må ta bilen tilbake.
Bilkjøperen har dessuten bedre rettigheter mot deg, siden
formidlingssalg reguleres av forbrukerkjøpsloven. Salg gjennom private
reguleres av kjøpsloven.
For kjøperne er det også vanskelig å få medhold i krav
mot formidlingsfirmaet. Julie
Haugenes er et unntak. Hun fikk prisavslag.