VANT: Julie Haugenes kjøpte bruktbil uten å få vite at den var bruktimportert.Foto: PRIVAT
Vant over formidlingsfirma:
– Har ikke vært borti makan til bruktbilselger
– Jeg har ikke vært borti makan til kundebehandling, sier Julie Haugenes, som kjøpte bruktbil av et mellommannsfirma – og som greide å få prisavslag da hun reklamerte.
I stedet er det bruktbilkunden som solgte bilen sin gjennom formidlingsfirmaet som gjerne blir dømt.
Men her er unntaket fra regelen:
Julie Haugenes fra Larvik kjøpte en Audi A4 bruktbil gjennom et av de største mellommannsfirmaene, Autoco Hamar på Hamar.
Da hun oppdaget at bruktbilen opprinnelig var bruktimportert til Norge, og dermed ikke hadde norske garantivilkår, klaget hun på både Autoco Hamar og på den private selgeren. At bilen var bruktimportert fikk hun ikke vite da hun kjøpte bilen.
Nå har Forbrukerklageutvalget, som behandler bruktbilkonflikter, vedtatt at hun får erstatning.
Men Haugenes har hatt litt flaks, ifølge Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat. Hun har på Motors oppfordring lest vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.
Det skal nemlig svært mye til før et mellommannsfirma blir stilt til ansvar i en bruktbilkonflikt. De har som regel kontrakter som er skrevet på en måte slik at de ikke blir juridisk ansvarlig.
Konflikter med mellommannsfirmaer ender enten med at kunden som klager ikke når gjennom, eller ved at den private selgeren som leverte bilen til mellommannsfirmaet blir stilt ansvarlig – og må punge ut.
I denne saken slapp den private selgeren ansvar. Han har hevdet at han fortalte Autoco Hamar at bilen var bruktimportert, men at de har unnlatt å fortelle det videre til Julie Haugenes, som kjøpte bilen – en tre år gammel Audi A4.
Annonse
Kommisjonssalg
Det var imidlertid ikke det som var hovedårsaken til at Haugenes fikk erstatning, men at Forbrukerklageutvalget kom frem til at dette salget var et kommisjonssalg. Det er en form for mellommannssalg eller kommisjonssalg.
Forskjellen er ørliten, men likevel avgjørende.
– Forskjellen er at kunden har bedre rettigheter når det anses å være et kommisjonssalg, forklarer Vigdis Svennungsen i NAF Advokat, og fortsetter:
– Men for en forbruker er det imidlertid svært vanskelig å se forskjellen mellom de forskjellige formidlingstypene.
– Kjøp og salg via mellommann kan skape mange ekstra konflikter. Det er ikke uvanlig at det fremstår som at den profesjonelle mellommannen er selger helt til kontrakten skal signeres. Det blir ikke opplyst på annen måte enn i kontrakten at mellommannen kun er det, og ikke vil ha noe ansvar for eventuelle mangler, sier Svennungsen.
NAF har hatt flere saker med Autoco Hamar og andre formidlingsfirmaer.
– Det som er uheldig, er at det fremstår som litt for lett å forlede forbrukeren til å tro at hen kjøper fra en profesjonell part. Men så viser det seg at det er en klausul i kontrakten med liten skrift, sier Svennungsen – og legger til:
– Vi oppfordrer derfor alle til å lese kontrakten nøye før signering.
Julie Haugenes betalte 259.000 kroner for sin bruktbil, og fikk tilkjent 20.000 kroner i prisavslag av Forbrukerklageutvalget for manglende opplysninger om at den var bruktimportert.
– Det har vært altfor mye jobb for de pengene. Jeg har ikke vært borti makan til kundebehandling, sier hun til Motor.
I hennes sak svarte Autoco Hamar ikke på henvendelsene hverken fra Forbrukerrådet eller fra Forbrukerklageutvalget. I epost til Motor skriver firmaet at de heller ikke kan besvare Motors spørsmål, fordi firmaets garanti- og reklamasjonsansvarlige er sykmeldt.
– Men vi har utbetalt pengene til kunden i dag, skriver de i eposten til Motor.
Haugenes bekrefter at pengene er overført henne.
Autoco Hamar omsatte for 57 millioner kroner i 2019. De er blant landets største mellommannsfirmaer.