MÅTTE BETALE: Arild Risholm Sæther måtte betale for girkassebytte på sin Volkswagen Passat.Foto: BJØRN H. AAKRE og ARILD RISHOLM SÆTHER
Arilds girkasse havarerte:
Møller-verksted krevde 172.000 kr for sent oljeskift
Da girkassen havarerte, krevde Møller-verkstedet 172.000 kroner for å skifte den –selv om et spesialverksted mente sen oljeskift ikke kunne være årsaken til girkasseproblemene.
Eieren av Passaten, Arild Risholm Sæther, måtte selv betale for den kostbare reparasjonen. Importøren Møller henviste til Volkswagens garantiregler.
Volkswagen har oppgitt en maksgrense for hvor lenge oljen
kan kjøres med. Denne maksgrensen er blitt overskredet, understreket Møller.
– Når vedlikehold ikke utføres i henhold til fabrikkens
spesifikasjoner, vil og kan garantien frafalle. Fabrikken vil ikke godkjenne en
garantiforespørsel, skriver Møller-verkstedet i et brev.
Verksted reagerer
Arild Risholm Sæther i Egersund kjøpte
den da ett år gamle Volkswagen Passaten for 423.000 kroner fra Møller-forhandleren
på Gjøvik. Drøyt to år etter kjøpet begynte servicelampen å lyse, og han fikk
problemer med girkassen.
Han fikk undersøkt bilen både hos et Automester-verksted
i Egersund, og hos Transtec, et spesialverksted for girkasser på Jæren.
Begge verkstedene reagerer på Møllers beslutning om å
avslå skifte av girkasse.
Spesialverkstedet for girkasser skriver i en sakkyndig
uttalelse at «det er svært lite sannsynlig» at girkasseproblemene oppsto fordi
oljeskiftet ble utført 4000 kilometer over intervallet.
– Vi har heller ingen erfaring med at girkassetypen som
står i denne bilen, eller girkasser på generelt grunnlag, havarerer på grunn av
at service ikke blir tatt på nøyaktig angitt kilometerstand, selv om det
selvfølgelig bør foretas på angitt serviceintervall, skriver spesialverkstedet
i sin sakkyndige uttalelse.
Spesialverkstedet har sjekket girkassen grundig. De
konkluderer med at årsaken til girkasseproblemene er en helt annen enn sent
oljeskift.
– Vi har sjekket ulyd, prøvekjørt bilen, kjørt den på
løftebukk, og feilsøkt med lytteutstyr. Det er mest sannsynlig feil ved lager
eller tannhjul i girkassen, skriver Transtec.
For å kunne si eksakt hva som er galt med girkassen, må
den demonteres, ifølge Transtec. Uansett mener spesialverkstedet at det må
byttes komplett girkasse, fordi det ikke finnes deler som kan kjøpes.
Møller avviser
Møller-forhandleren på Gjøvik, hvor bilen ble kjøpt, avviste
ansvar og mener de ikke er part i saken, fordi Risholm Sæther har kommunisert
med Møller-forhandleren i Egersund.
Også denne Møller-forhandleren fastholder at de ikke vil
dekke kostnadene på 172.000 kroner.
– Reklamasjonen må avslås fordi olje på girkassen ikke er
skiftet i tide. Det er med stor overvekt av sannsynlighet at forringet
oljekvalitet er årsaken, skriver Møller-verkstedet.
Annonse
Fikk medhold
Arild Risholm Sæther ville ikke godta avslaget fra
Møller Bil.
– Jeg er jo en liten mygg mot Møller. Men flere jeg
snakket med mente jeg hadde en sterk sak, forteller han til Motor.
Han klaget derfor til forbrukermyndighetene. Nå har
Forbrukerklageutvalget gitt ham fullt medhold, og vedtatt at Møller Bil skal dekke
skiftet av girkassen.
Forbrukerklageutvalget viser til den sakkyndige rapporten
fra spesialverkstedet for girkasser. De viser også til det lokale
ikke-merkeverkstedet, som foretok service og byttet olje. Dette verkstedet
hevder at det ikke var en ulyd fra girkassen før oljeskiftet.
I vedtaket fra Forbrukerklageutvalget er det dessuten
Møller-forhandleren som solgte bilen, Møller Bil på Gjøvik, som er ansett som ansvarlig
for å betale tilbake 172.000 kroner til bileieren.
De mente selv de ikke var en part, men det mener
Forbrukerklageutvalget at de i henhold til lovverket er.
Aksepterer
Daglig leder ved Møller Bil på Gjøvik, Finn Johansen,
opplyser til Motor at de ikke anker vedtaket i Forbrukerklageutvalget.
Det innebærer at Møller må betale 172.000 kroner pluss
forsinkelsesrenter til Risholm Sæther. Han måtte selv betale for
girkassebyttet, da dette ble gjort hos Møller.
Motor har spurt Johansen hvorfor Møller ikke erkjente
ansvar på et tidligere tidspunkt, etter at to verksteder var klare på at sen oljeskift
ikke var årsaken til problemene med girkassen.
Det svarer han ikke på.
– Vi noterer oss vedtaket, og kommer ikke til å utfordre
det, selv om det er sider ved saken vi mener ikke er godt nok belyst i
konklusjonen. Utover det har vi ikke noe å legge til her, skriver Johansen i en
epost.
Arild Risholm Sæther er svært glad for at Møller Bil på Gjøvik aksepterer vedtaket.
– Det er nydelig. Jeg er veldig godt fornøyd med å få
saken ut av verden.
Risholm Sæther får altså dekket hele girkasseskiftet. Det hadde han ikke fått dersom han hadde godtatt en såkalt minnelig løsning som Møller ga ham før han klaget til Forbrukertilsynet.
Møller tilbød ham 32.000 kroner for at han ikke skulle søke hjelp hos forbrukermyndighetene, ifølge en epost Motor har fått kopi av.
Aldri mer Møller
Nå vil Risholm Sæther ikke handle bil hos Møller mer.
– Nå er det slutt. Jeg sier ikke at jeg aldri mer skal ha
Volkswagen. Men jeg sier at jeg aldri mer skal ha bil fra Møller-systemet igjen,
sier Risholm Sæther, og fortsetter:
– VW produserer solide og gode biler. Men til syvende og
sist er det ettersalg som er det viktigste i forhold til selve kundereisen. Det
er hvordan man blir ivaretatt som kunde etter at kjøpet er gjort, som har noe å
si om man returnerer eller ikke.
Motor har spurt daglig leder Finn J. Johansen ved Møller Bil Gjøvik hva han synes om en slik uttalelse fra en av sine kunder.
Han svarer slik på epost:
– Vi kommer ikke til å gå nærmere inn på denne enkeltsaken, utover å understreke at vi selvsagt syns det er leit å høre hva kunden sier.
Annonse
Tidligere artikler
Motor har i vinter skrevet flere artikler om bileiere som
har fått problemer med garanti- og reklamasjonsrettighetene, fordi service er
tatt for sent.
Da Motor i vinter skrev om entre
år gammel Hyundai Konasom mistet nybilgarantien sin, gikk Vigdis
Svennungsen i NAF Advokat ut og advarte mot å ikke følge anbefalt
serviceintervall.
Hun synes Risholm Sæther har hatt solid dokumentasjon.
– I dette tilfellet har forbrukeren dokumentert at det er
lite sannsynlig at det foreligger en årsakssammenheng.
Svennungsen mener bilforhandlerne ikke kan avslå ethvert
krav, dersom service er utført for sent.
– Det må foreligge en årsakssammenheng mellom feilen som
har oppstått og manglende eller for sent utført service, sier hun.