Servicelederen hos
merkeforhandleren som forsøkte å utbedre lekkasjene, bekreftet i retten at
bilen fortsatt lakk.
– Det foreligger også en
betydelig risiko for følgeskader etter vannlekkasjer, både i form av råte og
vond lukt, og at vannet kan trenge inn i ledningsnettet og påføre skader der,
forklarte servicelederen i retten.
Han understreket at slike
senskader kan være skumle.
– Jeg ville selv vært bekymret
for å kjøpe en bil med slik historikk, sa han, ifølge tingrettsdommen.
Annonse
Ett døgn
Etter at bilforhandleren
Autotal på Oppdal i Trøndelag fikk bilen tilbake fra Katinka Nilsen, utbedret
de bilen slik de mente det var behov for – og la den ut for salg igjen.
–
Bilen er tett og fin nå, sa daglig leder Per Inge Maridal i Autotal, som
like etter solgte den videre til Mariann Aarnes på Løten i Hedmark.
Før kjøpet fikk hun ikke vite
noe om vannskaden fra forhandleren.
Hun
reagerte imidlertid raskt da hun like etter kjøpet fikk vite om bilens
forhistorie, og bilforhandleren aksepterte at også hun fikk heve.
Aarnes sto registrert som eier
i bare ett døgn.
Sjokkert
Like etter ble bilen lagt ut
for salg igjen for tredje gang. Denne gangen informerte Autotal i annonsen om at
det har vært en vannskade, som nå er utbedret.
Cato Kraugerud bestemte seg for
å kjøpe bilen som julegave til seg selv. Dermed ble bilen fraktet nedover fra
Trøndelag igjen – denne gang til Sarpsborg i Østfold.
– På telefonen sa selgeren at vannskaden
var fikset, og at det ikke var noen problemer.
Men da han oppdaget tingrettsdommen,
hvor advarslene fra servicelederen hos merkeforhandleren sto, ble han sjokkert.
Annonse
Stanset overføringen
– Det var jo på en lørdag og lille
julaften, og jeg fikk ikke stoppet pengeoverføringen. Da ble det en forferdelig
jul. Hver dag tenkte jeg på dette, forteller Kraugerud.
Tidlig på første hverdag etter
jul, 3. juledag, kontaktet han banken sin på telefon, samtidig som han oppsøkte
nærmeste banklokale.
– Da ble overføringen stoppet,
forteller han lettet.
Dagen etter, 4. juledag, hentet
bilforhandleren bilen – og den ble kjørt opp til Trøndelag igjen, etter
tredje heving.
– Jeg synes jeg ble utsatt for
grovt lureri.
Kraugerud vedgår at han ikke
leste annonsen hvor vannskaden var nevnt godt nok. Han synes imidlertid at bilforhandleren
underkommuniserte vannskaden da de snakket om bilen før kjøpet.
– Jeg ser jo hva
merkeforhandleren har sagt om følgeskader og senskader, sier han.
– God bruktbil
Golfen er foreløpig ikke lagt
ut for salg igjen. Men daglig leder Per Inge Maridal ved Autotal legger
ikke skjul på at den vil bli annonsert igjen.
– Bilen er allerede grundig
utbedret, kontrollert og testet. Det er en god bruktbil, som har mange gode år
foran seg. Dette er en bil vi ikke har noen betenkeligheter med å selge,
skriver Maridal i en epost.
– Den siste kjøperen, Cato Kraugerud,
mener han ikke fikk god nok informasjon om bilens forhistorie før kjøpet. Han
mener han ble lurt. Hva er din kommentar til det?
– Vi tar på alvor når en av
våre kunder ikke er fornøyd. Handelen ble hevet straks kunden ytret ønske om
det. Vår opplevelse av salgsprosessen avviker naturligvis noe fra kundens. Men
kunden kommer først, og da velger vi alltid løsning fremfor problematisering.