MANGLER FUNKSJONER: Geir Kjøsen har mistet app-funksjoner på sin Porsche.

Får purringer:

Porsche krever penger for app som ikke virker

Flere av funksjonene på Porschen til Geir Kjøsen virker ikke. Likevel får han regning for dem på nesten 4000 kroner i året.

Publisert

– Dette er mildt sagt urimelig. Man skal ikke betale for noe man ikke får benyttet, sier advokatfullmektig Frida Strugstad Harbø i NAF.

Helt siden februar i fjor, for halvannet år siden, har flere av funksjonene på appen til Geir Kjøsens Porsche Cayenne ikke fungert.

I januar i år lovet Porsche Norge å løse problemene. Men et halvt år senere har ikke noe skjedd – bortsett fra én ting: Fakturaene og purringene for bruk av funksjonene strømmer på.

– Jeg har blitt purret hele ni ganger på denne fakturaen, sier Geir Kjøsen, og viser Motor den siste fakturaen på 3899 kroner.

Etter de fem første purringene klaget han, før han ga opp da han ikke fikk svar, forteller han.

Faksimile av Porsche-faktura

Fjorårets faktura betalte han. Kort tid etter sluttet flere av tjenestene å fungere.

– Forstår ikke

Oslo-mannen rister på hodet over Porsche, både over kunde­­servicen og over at de ikke greier å få funksjonene i Porsche-appen til å fungere på biler eldre enn 2018-modeller.

Kjøsens Cayenne er fra 2015. Dermed kan ikke han og andre i samme situasjon bruke funksjoner som å fjernstyre klimaanlegget, åpning og låsing av dørene, og inn- og utfelling av sidespeilene.

– Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å få disse funksjonene til å virke gjennom appen, sier Kjøsen, som selv jobber innenfor samme fagfelt og er vant med slike systemer.

– Feilsøker

For et halvt år siden beklaget Porsche-importøren og lovet hjelp. Det gjør de fortsatt.

– Det jobbes nå med å feilsøke i programvare. Dette har tatt tid. Saken ligger hos utviklerne av appen, og vi venter på en løsning, sier pressetalsperson Maren Helgestuen i Porsche Norge.

NAF er svært kritisk til at Porsche ikke greier å løse problemene.

– Når digitale funksjoner følger med bilen ved kjøpstidspunktet, mener vi at dette også skal følge med ut bilens levetid, om ikke annet har blitt avtalt, sier advokatfullmektig Frida Strugstad Harbø.

Hvis de ikke greier det på grunn av teknisk trøbbel, bør Porsche tilby andre løsninger, mener NAF.

– Da bør de enten beholde den eldre appen, eller komme opp med en ny løsning for de som blir rammet, sier Strugstad Harbø.

– Viktigst

Porsche Norge sier til Motor at man ikke skal betale for tjenester man ikke får.

– Kunden kan ta kontakt med sitt Porsche Center som vil ta tak i denne fakturaen, skriver Maren Helgestuen i en epost til Motor.

Geir Kjøsen selv vil mest av alt at app-funksjonene skal virke.

– Stadig mer av elektronikken i bilene styres gjennom apper. Man må kunne stole på at disse funksjonene varer utover garantitiden på bilen. Derfor er det viktigste for meg at Porsche får dette til å fungere.