BRUKTBIL UTEN ON CALL: Nå legges denne bilen ut igjen, til en betydelig lavere pris.
BRUKTBIL UTEN ON CALL: Nå legges denne bilen ut igjen, til en betydelig lavere pris.

Bilannonser må være riktige:

Denne bilen manglet én knapp – da ble kjøpet hevet

Bilannonser må være riktige, mener Forbrukerklageutvalget – som hevet kjøpet av en Volvo fordi bilen ikke hadde «Volvo on Call»-system, slik det sto i annonsen.

Publisert Sist oppdatert

Da denne fire år gamle Volvo V60 ble solgt, opplyste bilforhandleren feilaktig at den hadde «Volvo on Call»-systemet. Men noen dager etter overtakelsen oppdaget kjøperen av bilen at den likevel ikke hadde det.

Kunden klaget, og nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at kunden får heve kjøpet.

«Volvo on Call»-system er nødassistanse-systemet til Volvo, hvor man også kan fjernstyre blant annet låsing og drivstoffvarmer.

Systemet var ikke mulig å ettermontere, og kunden var ikke fornøyd med alternativene bilforhandleren foreslo.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MANGLET DETTE: </span>Slik ser On call-knappen ut i Volvoene, her fra en XC70.
MANGLET DETTE: Slik ser On call-knappen ut i Volvoene, her fra en XC70.

Var i tvil

Det koster bare 9900 kroner å bestille «Volvo on Call»-systemet til en ny bil.

En ekspert på bilpriser, fagansvarlig Lars Jacobsen i Rødboka AS, mener den reelle merverdien på en fire år gammel bruktbil som i dette tilfellet kun er et par tusen kroner.

Likevel har Forbrukerklageutvalget vedtatt at hele kjøpet kan heves.

– Den økonomiske verdien er ikke særlig stor. Men det er ikke avgjørende. Det var derimot avgjørende for kunden at bilen hadde «Volvo on Call», og det er heller ikke mulig å installere systemet i etterkant, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

De har under tvil kommet til at mangelen er vesentlig, og at kunden skal få heve hele kjøpet.

– Ble overrasket

Kunden hadde eid bilen i to år før Forbrukerklageutvalget fikk gjort sitt vedtak. De har derfor trukket fra 20.000 kroner i såkalt nyttefradrag, slik at kunden får tilbake 185.000 kroner av de 205.000 kronene han betalte.

Bilforhandleren har akseptert vedtaket, betalt ut pengene og fått tilbake bilen.

– Vi ble overrasket over vedtaket. Men både vi og kunden holder til i en liten by, og vi ønsket å avslutte saken, sier daglig leder Petter Løkken i Teknisk Bureau Sortland, som solgte bilen.

Bilforhandleren kunne anket saken inn for tingretten.

– Men det ville vi ikke gjøre, sier Løkken.

Når Motor ringer han, holder de på å legge bilen ut for salg igjen. Denne gangen uten opplysninger om at den har «Volvo on Call», og til en betydelig lavere pris: 139.900 kroner.

– Det har jo gått over to år og bilen er kjørt en del av kunden, sier Løkken.