HIT, MEN IKKE LENGRE: Nye Ioniq 5 fra Hyundai vippet såvidt over 500 km. Men da var det også helt slutt…
HIT, MEN IKKE LENGRE: Nye Ioniq 5 fra Hyundai vippet såvidt over 500 km. Men da var det også helt slutt…

Følg rekkevidde-testen direkte:

Tesla Model 3 gikk lengst, men ny BMW imponerte mest

Tesla Model 3 Long Range gikk lengre enn Ford Mustang Mach-E RWD i vinterens rekkeviddetest. Og på onsdag gjentok historien seg. Men testens største vinner var igjen BMW iX3.

Publisert Sist oppdatert

Den bakhjulsdrevne tyske SUV-en kommer med oppgitt rekkevidde på 450 km, men nå stoppet ikke iX3 før etter 556,2 km kjøring – hele 23 prosent mer enn lovet.

Tesla Model 3 Long Range var ikke uten motorkraft før den hadde trillet 654,9 km, med et gjennomsnittsforbruk på 12,4 kWt/100 km.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SLUTTEN PÅ LEKEN:</span> Tomt batteri for bilen til Tesla-sjåfør Magnus Fagerli som setter ut varseltrekant i påvente av bergingsbil.
SLUTTEN PÅ LEKEN: Tomt batteri for bilen til Tesla-sjåfør Magnus Fagerli som setter ut varseltrekant i påvente av bergingsbil.

Ford Mustang Mach-E RWD måtte gi tapt etter 617,9 km.

Mange av de nye, populære SUV-ene var i rekkeviddetest for første gang, og VW ID.4, Skoda Enyaq og Ioniq 5 AWD fra Hyundai gjorde det alle helt OK – med mer rekkevidde enn lovet.

Her er sluttstillingen for de 20 bilene i testen:

Bil (oppgitt WLTP-rekkevidde) Oppnådd rekkevidde Snitt forbruk
Tesla Model 3 LR (614 km)654,9 km12,4 kWt/100
Ford Mustang Mach-E RWD (610 km)617,9 km15,0 kWt/100
Volkswagen ID.3 Pro S (539 km)564,0 km13,5 kWt/100
BMW iX3 (450 km)556,2 km13,3 kWt/100
Ford Mustang Mach-E AWD (540 km)551,9 km16,0 kWt/100
Volkswagen ID.4 1st Plus (487 km)532,0 km14,5 kWt/100
Audi e-Tron GT quattro (468 km)528,1 km16,1 kWt/100
Skoda Enyaq High + Suite (520 km)522,0 km14,5 kWt/100
Hyundai Ioniq 5 (460 km)502,0 km14,4 kWt/100
Polestar 2 (470 km)467,0 km16,6 kWt/100
Tesla Model 3 SR (448 km)454,4 km12,2 kWt/100
Mercedes-Benz EQA (417 km)451,8 km15,0 kWt/100
Volvo XC40 Recharge (415 km)445,4 km17,5 kWt/100
Xpeng G3 (451 km)438,9 km-
Volkswagen ID.3 1st Plus (420 km)421,0 km13,3 kWt/100
Citroën ë-C4 (350 km)345,0 km13,1 kWt/100
Opel Mokka-e (324 km)332,4 km13,8 kWt/100
Fiat 500 (298 km)307,8 km12,4 kWt/100
Honda e (210 km)236,2 km13,4 kWt/100
Mazda MX-30 (200 km)219,6 km13,2 kWt/100
I tillegg er denne med som referansebil:
Hyundai Kona (484 km)537,0 km12,1 kWt/100

SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.

Mange slags vinnere

Strengt tatt var det ingen stor overraskelse at nettopp Teslaen gikk lengst, selv om det var imponerende med over 65 mil på én lading. Bilen har en WLTP-rekkevidde på 614 km, men gikk altså fem mil lengre.

Audi RS e-tron GT gikk 60 km lengre enn lovet, mens alle de tre minste bilene i test over gikk lengre enn WLTP – Fiat 500, Honda e og Mazda MX-30.

Av de 20 bilene i testen var det 17 som gikk over WLTP.

Polestar 2, Citroën ë-C4 og Xpeng G3 ikke kom riktig så langt som ventet – dog bare marginalt bak WLTP.

Volvo stilte med en utgave av sin XC40 Recharge som ikke har aller nyeste programvare, men gikk likevel tre mil lengre enn WLTP-løftet på 415 km. Modellene som Volvo nå har i salg har både lavere forbruk og lengre rekkevidde enn vi oppnådde nå.

Glade debutanter

For første gang fikk vi målt hvordan den nye Hyundai-modellen Ioniq 5 står seg på langtur mot de andre svært populære el-SUV-ene som har flommet inn på det norske markedet i år.

Både Skoda Enyaq, VW ID.4 og Ioniq 5 AWD fra Hyundai var med for aller første gang. De to førstenevnte kommer begge til testen med batteripakke på 77 kWt, mot 72,6 kWt på koreanske Ioniq.

Men disse, som de aller fleste andre elbilene, kommer i så mange utstyrsvarianter at det ikke gir mening å snakke om én rekkevidde for en modell.

Derimot gir det mening å vise i hvilken grad modellen leverer i forhold til oppgitt WLTP-rekkevidde – og så kan du velge detaljer på bilen utfra ønsker og behov.

Testvinner

Målet med testen er ikke først og fremst å finne ut hvilke biler som går lengst, men å se hvilke som i størst grad holder det de lover. Selv om du velger deg med utstyrsdetaljer som gir en litt annen rekkevidde enn modellvarianten vi har i denne testen, vil resultatet hos oss gi pekepinn på om modellene generelt leverer bra på WLTP.

Trenden fra tidligere tester viser at identiske modeller gjerne går inntil 30 prosent kortere enn oppgitt WLTP-rekkevidde om vinteren – og mer enn 20 prosent lengre om sommeren, selv på en rute med en del klatring.

I siste vintertest hadde vi for første gang med BMW iX3. Den kom ikke lengst, men gjorde den kanskje beste prestasjonen som vi har registrert i vinterutgaven av denne testen – med et avvik på bare fire prosent.

Nå leverte BMW-en også tidenes beste positive avvik i en sommertest.

Praktisk informasjon om testmodellene:

Bilene: Batteripakke (netto/brutto) Dekk-dimensjon: Dekkmerke: Utstyrsnivå: Pris:
Tesla Model 3 LR AWD82235/45 R18Michelin Pilot SportLong Range AWD449 900
Ford Mustang Mach-E RWD88/99225/60 R18Conti PremiunContact 6Teknopakke + panoramatak510 700
Ford Mustang Mach-E AWD88/99225/55 R19Conti PremiunContact 6AWD Long Range Rapid Red589 000
Volkswagen ID.3 Pro S77/82215/50 R19Goodyear Efficient GripPro S 5-seter404 300
Skoda Enyaq High + Suite77/82235/45 R21 (f) – 255/40 R21 (b)Pirelli ScorpioniV80 High + Suite550 700
Volkswagen ID.4 1st Max77/82235/45 R21 (f) – 255/40 R21 (b)Bridgestone Turanza1st Max487 800
Hyundai Kona64215/55 R17Michelin Primacy 4Premium Long Range370 000
Polestar 275/78245/45 R19Michelin Primacy 4Standard (Snart Long Range Dual Motor Launch Edition)478 000
Audi e-Tron GT quattro83,7/93,4265/35 R21 (f) – 305/30 R21 (b)Goodyear Eagle F1GT quattro Pro1 117 070
Hyundai Ioniq 5 AWD72,6235/55 R19Michelin Primacy 4Premium494 000
Xpeng G366215/55 R17Michelin Primacy 4Premium358 000
BMW iX374/80245/45 R20 (f) – 275/40 R20 (b)Bridgestone AlenzaFully Charged Edition609 000
Tesla Model 3 SR RWD65235/45 ZR18Michelin Pilot SportStandard Range Plus RWD349 900
Volkswagen ID.3 1st Plus58215/50 R19Conti EcoContact 61st Plus442 700
Mercedes-Benz EQA66,5235/55 R18Bridgestone TuranzaProgressive Edition483 841
Volvo XC40 Recharge75/78235/50 R19 – 255/45 R19Pirelli P ZeroRecharge P8 AWD554 000
Citroën ë-C446/50195/60 R18Michelin e PrimacyShine339 300
Opel Mokka-e46/50215/55 R18Michelin Primacy 4Ultimate339 900
Fiat 50042205/45 R17Conti EcoContact 6La Prima Kabriolet356 800
Honda e32/35,5205/45 ZR17 (f) – 225/45 R17 (b)Michelin Pilot SportAdvanced300 500
Mazda MX-3035,5215/55 R18Bridgestone TuranzaCosmo274 000
Du kan zoome inn på kartet for å se live-posisjon og detaljer om alle bilene.
Kartet er levert av Devinco.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UNDERVEIS:</span> Citroën ë-C4 og Tesla Model 3 Standard Range like etter start i dagens test.
UNDERVEIS: Citroën ë-C4 og Tesla Model 3 Standard Range like etter start i dagens test.

Detaljene for bilene ved passeringene for hver 50 km:

Bil (oppgitt WLTP-rekkevidde) Oppnådd rekkevidde Snitt forbruk Rest rekkevidde v 600 km Batteriprosent v 600 km Forbruk ved 600 km Rest rekkevidde v 550 km Batteriprosent v 550 km Forbruk ved 550 km Rest rekkevidde v 500 km Batteriprosent v 500 km Forbruk ved 500 km Rest rekkevidde v 450 km Batteriprosent v 450 km Forbruk ved 450 km Rest rekkevidde v 400 km Batteriprosent v 400 km Forbruk ved 400 km Rest rekkevidde v 350 km Batteriprosent v 350 km Forbruk ved 350 km Rest rekkevidde v 300 km Batteriprosent v 300 km Forbruk ved 300 km Rest rekkevidde v 250 km Batteriprosent v 250 km Forbruk ved 250 km Rest rekkevidde v 200 km Batteriprosent v 200 km Forbruk ved 200 km Rest rekkevidde v 150 km Batteriprosent v 150 km Forbruk ved 150 km WLTP forbruk kWt/100 km Rest rekkevidde v 100 km Batteriprosent v 100 km Forbruk ved 100 km Rest rekkevidde v 50 km Batteriprosent v 50 km Forbruk ved 50 km
Tesla Model 3 LR (614 km)654,9 km12,4 kWt/1000012,2581012,41071912,41322313,01853312,82193913,42885112,63375912,43796712,74227413,114,84517915,85169114,2
Ford Mustang Mach-E RWD (610 km)617,9 km15,0 kWt/1000016,0531015,0971914,01132315,01843415,02204115,02945315,03436214,03786915,04157715,016,54358218,04939316,0
Volkswagen ID.3 Pro S (539 km)564,0 km13,5 kWt/100---0013,566913,5471214,51612314,01423114,52584513,63075513,53466413,73937313,916,23837916,44569115,2
BMW iX3 (450 km)556,2 km13,3 kWt/100---0013,343513,2591014,11372213,61493214,22304613,23055213,03406113,23747013,619,03607516,7x9115,1
Ford Mustang Mach-E AWD (540 km)551,9 km16,0 kWt/100---0016,038816,0561317,01222516,01443217,02184516,02645516,03026416,03407217,018,73687920,04389118,0
Volkswagen ID.4 1st Max (487 km)532,0 km14,5 kWt/100------16214,627715,51401815,11002615,52254214,62795314,53206214,73627115,118,23547817,94198916,7
Audi e-Tron GT quattro (468 km)528,1 km16,1 kWt/100------22516,248917,31122216,91302917,72064316,62495316,72856217,13047117,720,13317721,33928919,7
Skoda Enyaq High + Suite (520 km)522,0 km14,5 kWt/100------5114,521515,41261715,0952415,62114014,62655114,63056014,83477015,117,23417618,24138916,7
Hyundai Ioniq 5 (460 km)502,0 km14,4 kWt/100------0014,50015,6601515,2942215,71523715,02044815,12455915,42916915,917,73337618,13928915,7
Polestar 2 (470 km)467,0 km16,6 kWt/100---------0016,7601116,5751917,11603416,22104416,22605416,63406517,115,62907220,63908619,9
Tesla Model 3 SR (448 km)454,4 km12,2 kWt/100---------0011,99211,9471112,31222911,51754111,32225211,42686411,614,22977013,93668712,0
Mercedes-Benz EQA (417 km)451,8 km15,0 kWt/100---------0015,0491014,7731915,31633414,42114514,42465514,82736515,318,12777218,43348716,6
Volvo XC40 Recharge (415 km)445,4 km17,5 kWt/100------------25617,7x1418,3x2917,5x4017,4x5117,9x6218,624,0x7021,7x8520,9
Xpeng G3 (451 km)438,9 km-------------34912,6731825,01393313,31894512,02335411,92786413,014,73117116,23788514,5
Volkswagen ID.3 1st Plus (420 km)421,0 km13,3 kWt/100------------2113,4301013,81282613,11794013,02225213,22706413,516,22667216,23378714,8
Citroën ë-C4 (350 km)345,0 km13,1 kWt/100------------------42x12,4110x12,1162x12,2202x12,914,3212x15,2308x14,1
Opel Mokka-e (324 km)332,4 km13,8 kWt/100------------------10613,7662413,61243913,81745314,215,61986516,32968414,9
Fiat 500 (298 km)307,8 km12,4 kWt/100-------------------112,4501812,4893412,71184913,314,91306115,32058414,0
Honda e (210 km)236,2 km13,4 kWt/100------------------------0013,9482114,417,8674116,61597515,1
Mazda MX-30 (200 km)219,6 km13,2 kWt/100------------------------0013,1522319,0824217,21577415,6
I tillegg er denne med som referansebil:
Hyundai Kona (484 km)537,0 km12,1 kWt/100------34712,2511113,01222512,51553312,82114712,12585611,93016512,13427412,414,73687914,84309012,7

PS: Nederst på siden finner du mer data om testbilene. Forøvrig er forbruksmålingene på Xpeng litt spesielle for de siste passeringene. Det skyldes at forbruksmålingene nullstilles ved hver pause. Vi kommer med oppdatert snittall når testen er avsluttet.