<b>FÅR LEDNING:</b> I Norge har Eclipse Cross stått i skyggen av Outlander, men det skal det bli forandring på.
FÅR LEDNING: I Norge har Eclipse Cross stått i skyggen av Outlander, men det skal det bli forandring på.

Mitsubishi med lade-SUV

Her er Outlander-erstatteren

Norges til nå mest solgte ladbare hybrid får avløsning: Mitsubishi-importøren har bestemt å ta inn Eclipse Cross som erstatter for Outlander.

Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi Eclipse Cross

  • Lansert med bensin-og dieselmotor i 2017
  • Kompakt SUV en størrelse under Outlander - omtrent som Toyota C-HR
  • Oppgradering og facelift annonsert for 2021
  • I 2021 kommer den oppgraderte modellen som ladbar hybrid - også til Norge

Mange ble skuffet da vi i sommer brakte nyheten om at Mitsubishi kom til å fryse utvikling og lansering av nye modeller for salg i Europa de neste tre årene.

Den ladbare hybriden Outlander har nemlig ligget jevnt høyt opp på salgslistene de siste årene og sørget for at merket har beholdt og utvidet sin tilhengerskare etter noen år med modelltørke.

Mange Outlander-eiere så nok frem til introduksjonen av en ny generasjon av den populære modellen til neste år.

Snart slutt for Outlander

Den har vært mest solgte ladehybrid seks år på rad. Importøren regner med at lageret vil være sluttsolgt tidlig i 2021.

Så er det altså over og ut for Mitsubishi i Norge - trodde vi.

Men i dag kom kontrabeskjeden:

Den norske importøren av Mitsubishi opplyser nemlig at den nye ladbare hybriden Eclipse Cross PHEV likevel blir å finne i salg hos norske forhandlere – og den kommer i grevens tid.

Den skal nemlig være på plass allerede tidlig i 2021.

Motor kjørte bilen da den ble lansert i 2017, den gang med bare bensinmotor og trinnløs girkasse.

Vi mente blant annet at komforten bak rattet var betydelig bedre enn i Outlander.

FORNYELSE: Mitsubishi Eclipse Cross etter oppgraderingen (vises her i japansk spesifikasjon). FOTO: MITSUBISHI MOTORS

Modifisert hybriddrivlinje

Bilen er utstyrt med samme twin-motor PHEV-system med firehjulsdrift som er kjent fra Outlander.

Systemet er modifisert spesifikt for størrelsen og vekten til Eclipse Cross-chassiset. Produktarkitekturen, består av to elektriske motorer; en foran og en bak.

I tillegg har den et fremdriftsbatteri som Mitsubishi sier har «stor kapasitet», men uten å presisere hvor stor. Bensinmotoren er en kjent 2,4-liters firesylindret motor.

Systemet tilpasser seg automatisk basert på tre ulike kjøremoduser som passer til forskjellige forhold: EV, seriehybrid eller parallelhybrid.

Eclipse Cross var allerede kjent for en relativt dristig design, som videreføres med noen endringer. Fronten har dermed fått et videreutviklet uttrykk av det Mitsubishi kaller sitt Dynamic Shield-konsept på designer-språk, som betyr at det er tenkt å symbolisere styrke og sikkerhet.

En ny støtfangerbeskyttelse foran og et oppdatert lysoppsett kompletterer frontdesignen

Bilen har ellers fått et nytt sort interiør med sølvfarger og lys grå skinnseter.

Gjør retrett på betjeningssiden

Eclipse Cross er også utstyrt med et nytt 8-tommers smarttelefonlink-lydanlegg (SDA), som leveres som standard. Dette skal ifølge Mitsubishi gi føreren bedre oversikt over informasjonen og en enklere betjening.

Vi finner det interessant å notere at Mitsubishi velger å gå tilbake til noen mer klassisk brukervennlige betjeningsløsninger - med dreiebrytere heller enn berøringsflate.

Det ville ikke overraske oss om dette hadde med tilbakemeldinger fra tidligere kunder å gjøre, uten at Mitsubishi sier noe om akkurat dét.

Skjermen har blitt flyttet nærmere føreren og passasjeren i forsetet for enkel bruk, og inneholder nå volum- og dreiebrytere for raskere og enklere betjening.

Og berøringsplaten som tidligere ble brukt til flere funksjoner er altså fjernet - etter sigende for å gi mer lagringsplass i midtkonsollen.

Powered by Labrador CMS