UT PÅ TOURER: Kanskje er Engelberg Tourer modellen som skal overta for Mitsubishi Outlander. Japanerne vurderer en takboks som har tåkelys og fjernkontroll.

Er dette Outlanderens erstatter?

Sjekk den takboksen!

Her er neste generasjon plug-in-hybrid, slik Mitsubishis designere tenker seg den. Mastodonten med konseptbetegnelsen Engelberg Tourer kan få en takboks du ikke har sett maken til.

Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi viste fram SUV’en på bilutstillingen i Genève for noen uker siden, og siden lansering ligger et år fram kan det være at både navn og detaljer endres.

Selv om det er mye ved bilen som er litt… mye, er vel det rette ordet, er den også litt stilig i all sin voldsomhet.

Rent umiddelbart er den gedigne fronten litt overveldende, men den fjernestyrte takboksen – med tåkelys! – desto mer sjarmerende.

Les også: Elbilnyhetene dominerte på Genève-utstillingen

Takboksvinger

Utstillingsmodellen hadde plass til fire snowboard. Vi får håpe den «norske» utgaven får boks lang nok til å huse langrennsski som antagelig treffer bedre i vårt segment.

HØYT OPP: Mitsubishi har ikke sluppet detaljene, men bakkeklaringen er i hvert fall ikke mindre enn de 19 centimetrene som er på dagens Outlander…

SPLITTER NY: Enkelte designelementer går igjen fra Outlander, men i hovedtrekk kommer et førermiljø som er ekstremt mye freshere.

DØRENE LUKKES: Ja, du går ut av bilen før du trykker på takboksknappen…

Når den er lukket framstår boksen som et relativt anonymt topplokk. Med fjernkontrollen kan du åpne opp boksen, og skiene kan ligge festet i de to store vingene som folder seg ut over dørene.

Ja, det ser elegant ut. Men om det er en funksjonell løsning i hverdagen gjenstår å se. For dem som mener det enkleste er det beste, er denne skiboksen i drøyeste laget.

Les også: «Vår bil kommer til å revolusjonere bilindustrien»

Automatisk kjøremodus

Bilen har fått navn etter det sveitsiske skiparadiset Engelberg – og er utstyrt deretter. Den har to elektriske motorer, og en 2,4 liters bensinmotor (som dagens Outlander) designet for å optimalisere hybridteknologien.

Elektronisk krengesystem og såkalt Super All-Wheel Control gir mulighet for å bremse eller gi mer kraft på hvert enkelt av hjulene etter behov.

Og den får et navigasjonssystem med liveoppdatering som lar bilen velge optimalt kjøremodus til enhver tid.

Les også: Rådyre Outlander-reparasjoner

70 mil

Mitsubishi planlegger at ladbar rekkevidde økes til 70 km (fra 54 NEDC-km på dagens Outlander), slik at bilen skal gå rundt 700 km fulladet med full bensintank.

Hvis dette er bilen som tar over for Outlander-generasjonen som pensjoneres neste år, så tilbyr Mitsubishi en interiørmessig særdeles elegant bil. Førermiljøet er ryddig og stilig. Bilen kommer med speilkamera.

Og med tre seterader får du plass til et helt stafettlag, pluss smører.