Motor har prøvekjørt Mitsubishis nye SUV:
Eclipse Cross kan bli en skikkelig SUV-slager
Nå i desember kommer Mitsubishi Eclipse Cross til Norge. Vi har allerede kjørt bilen som Mitsubishi-sjef Rune Gjerstad håper skal feie Nissan Qashqai, Kia Sportage og andre populære SUV-er av banen. Det blir en tøff, men ikke umulig oppgave.
La det være sagt med en gang:
Sammenliknet med tidligere biler fra Mitsubishi, har Eclipse Cross tatt et stort skritt videre både når det gjelder kjøreegenskaper og komfort.
Les vår store test: Fire gode kompakt-SUV'er
Vår aller første kommentar på plass bak rattet, var «Oj, det var gode seter». Ikke minst er sidestøtten og lengden på sitteputen blitt bedre.
Men det er mange gode SUV-er i denne klassen, så Eclipse Cross må kjempe om kundene. Ikke minst fordi den mangler det avgiftsgunstige, ladbare hybriddrivverket som har gjort storebror Outlander til en av Norges mest solgte biler.
Les også: Norges to mest populære SUV-er i duell
– Vi tror dette er noe norske bilkjøpere ønsker seg, sier adm. dir. i Mitsubishi Norge, Rune Gjerstad.
– Vi jobber med å få til en eller annen form for elektrifisering i bilen litt seinere, sier PR-sjef Daniel Nacasse i Mitsubishi.
Høy på komfort
Så til kjøreopplevelsen:
Komforten bak rattet er betydelig bedre enn i Outlander, noe som ikke minst skyldes de nye setene og at den innvendige støyen er betydelig redusert. I hvert fall så langt vi kan bedømme ut i fra kjøringen på spanske landeveier.
Ingeniørene har også strammet opp understellet og styring, slik at Eclipse Cross er blitt kvikkere i reaksjonen og mer stabil på svingete veier.
Bensinmotoren som vi har kjørt, har nok krefter til å oppfylle den sportsligheten designen lover.
Det som kanskje er enda viktigere: Ved å programmere den i utgangspunktet trinnløse girkassen til åtte gir, har Mitsubishi klart å få vekk turtallsstøyen som ofte plager disse girkassene.
Kort og godt en behagelig kjøreopplevelse.
Les også: Mitsubishi innrømmer bensinjuks på 625.000 biler
Eclipse Cross er 4,40 meter lang – fire centimeter lenger enn Toyota C-HR og to centimeter lenger enn Nissan Qashqai.
I baksetet er beinplassen god, ikke minst siden setene kan flyttes fram og tilbake etter behov.
Vi sitter høyt, noe ikke minst barn setter pris på. Men det medfører samtidig at døråpningen blir litt lav og trang for stive nakker. Med setene i bakerste stilling er ikke bagasjerommet imponerende. I hvert fall ikke sammenliknet med storebror Outlander, som er 40 centimeter lenger.
Bilen har de meste av moderne sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems for fotgjengere og andre biler, vinglevarsler, adaptiv fartsholder og så videre.
Dette må uansett være på plass for å få fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.
Hvilket komfortutstyr som blir standard i Norge, vet vi ennå ikke. Mye kan leveres, inkludert et fint head-up display rett foran føreren, som blant annet viser hastigheten.
Vår bil hadde ikke vanlig navigasjonssystem. Du må kople til smart-telefonen din og bruke Googles kart.
Les også: Test Mitsubishi Outlander - størst når det gjelder
Siden det er noen måneder før Eclipse Cross kommer til Norge, er prisen heller ikke klar. Vi tror imidlertid den rimeligste utgaven med tohjulstrekk og manuelt gir ikke bør koste særlig mer enn 300.000 kroner.
Med firehjulstrekk og automatgir tipper vi du kan legge på 50.000 kroner til.
DATA
Pris: Testbil Eclipse Cross, pris trolig fra kr. 350.000. Motor: 1,5 lit. bensin 163 hk + CVT automat og firehjulstrekk, 0,66 liter/mil/ 151 gram CO2 blandet kjøring. Lengde: 4,40 m.