<b>SISTE VERS:</b> Mitsubishi Outlander går mot slutten i Norge.
SISTE VERS: Mitsubishi Outlander går mot slutten i Norge.

Mitsubishi kutter ut leveranser til Europa:

Over og ut for Mitsubishi i Norge

Alle ventet en ny versjon av ladehybrid-favoritten Mitsubishi Outlander. Istedet kom det en ny forretningsplan. Som strøk Europa fra kartet.

Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi Outlander

  • Den mest solgte ladbare hybriden i Norge seks år på rad.
  • Modellen, slik vi kjenner den i Norge, har kommet i tre generasjoner:
  • Generasjon én fra 2003-2006. Generasjon to fra 2007-2012.
  • Generasjon tre fra 2012 er fortsatt i produksjon.
  • I 2021 lanseres fjerde generasjon Outlander. Men den kommer neppe til Europa.

Nettstedet Bilnytt.no skriver at nyheten slo ned som en bombe blant norske Mitsubishi-forhandlere.

- Dette var overraskende, og helt nytt for oss, sier Morten Didrichsen, salgssjef, styreleder og deleier i Jensen & Scheele Auto AS i Halden, til BilNytt.no.

- Det er klart dette er trist, sier Tove Kristiansen, eier og daglig leder i Grua Auto, til nettstedet.

Samtidig blir det opplyst at lageret av Outlander-biler ventes utsolgt tidlig i 2021.

Mitsubishi var det 10. mest solgte bilmerket i Norge i 2019 – og nummer 19 på merkelisten inneværende år. Outlander står for en overveldende andel av dette salget.

Ny versjon i USA

Mitsubishis forretningsplan for de kommende tre årene handler i grove trekk om å kutte ned på kostnader og forbedre lønnsomheten.

Men med et forsøksvist positivt uttrykk gjennom begrepet «Small but Beautiful».

Det innebærer at Outlander riktignok kommer i en ny versjon, men denne modellen vil ikke selges i Europa.

Drastisk

I den opprinnelige pressemeldingen fra konsernet, sto det at fokus vil være på det asiatiske markedet.

Det europeiske ble ikke nevnt.

Men ganske kjapt kom det signaler om at planen er ganske drastisk, sett fra et europeisk perspektiv.

I praksis fryser Mitsubishi alle nylanseringer på det europeiske markedet de kommende tre årene.

Endre strategi

I Europa har Mitsubishi en markedsandel på 1 prosent. I Sørøst-Asia er andelen 6,4.

Det er på dette markedet japanerne nå ønsker å mobilisere ytterligere.

- Vi vil endre strategien vår fra allsidighet til mer konsentrasjon, fastslår Takao Kato, administrerende direktør i Mitsubishi.

Kostnadene skal reduseres med opptil 20 prosent.

I følge Bilnytt.no må signalene tolkes som et kommende og endelig farvel til Mitsubishi.

Ikke de eneste

– Det er mye som tyder på at dette er første trinn i at Mitsubishi er på vei til å trekke seg ut av Europa. Det er antagelig ikke det eneste bilmerket som kommer til å gjøre dette, kommenterer sjefredaktør Atle Falch Tuverud.

Det betyr at vi neppe får se erstatteren til norgesfavoritten Outlander på europeiske skilter.

Bilen ble nylig oppdaget under testing i California. Og planen er nå at den skal lanseres i USA i andre kvartal av 2021 - og selges som 2022-modell.

På det amerikanske markedet forventes det at den nye modellen først kommer med tradisjonelle forbrenningsmotorer, og at den eksisterende ladehybriden blir solgt parallelt en god stund framover.

Det er en teori som stemmer med praksisen vi ser i disse dager.

Rekkevidde 70 km

Først nå lanseres Outlander som oppgradert ladehybrid i USA. Denne modellen kom til Norge allerede tidlig i 2019.

Ryktene forteller at nye Outlander vil likne mer på konseptmodellen Engelberg enn man kanskje kunne forvente av en produsent med et ganske konservativt uttrykk.

Konseptmodellen som ble vist for et drøyt år siden, hadde i prinsippet den samme ladehybridteknologien som dagens Outlander, men med en antatt rekkevidde på rundt 70 kilometer.

<b>SPENNENDE: </b>Mitsubishi har varslet en ny retning med arvtakeren til Outlander. I fjor ble den vist som konseptbilen Engelberg.
SPENNENDE: Mitsubishi har varslet en ny retning med arvtakeren til Outlander. I fjor ble den vist som konseptbilen Engelberg.

Gamechanger

Dette tallet vil garantert øke, ettersom ladbare Toyota RAV4 kommer med omtrent denne rekkevidden allerede rundt et år tidligere.

Mitsubishi kaller selv nye Outlander en «gamechanger», altså en bil som vil endre konkurransebildet i denne klassen.

Bilen blir uansett større enn dagens Outlander. Og i følge Mitsubishi, også dristigere og svært godt utstyrt.

Men det blir trolig altså en bil som neppe blir importert og lansert på tradisjonelt vis i Europa.