i-MiEV er et akronym for Mitsubishi innovative Electric Vehicle.
Selges også i Europa som Citroën C-Zero og Peugeot iOn.
Mitsubishi i-MiEV kom faktisk på norske veier før storsuksessen Nissan Leaf, og ble kjapt populær i bynære strøk med sine kompakte mål, suverene svingradius, kvikke akselerasjon, tilstrekkelige rekkevidde og hurtiglademulighet.
Etter en tid kom den også i identiske varianter fra Peugeot og Citroën, bare med noen ørsmå utstyrsendringer og andre merker i front og hekk.
Solgt 46 i Norge
Men salget har rast i takt med veksten til nyere og mer moderne elbiler.
Ved utgangen av september var det solgt totalt bare 46 eksemplarer av disse trillingene, ganske jevnt fordelt mellom de tre merkene.
På det store amerikanske markedet er det ikke solgt en bil siden 2017. Og i følge Nikkei, Japans største finansavis, er det nå bare maks et drøyt halvår igjen av bilens levetid.
Annonse
Ikke økonomi
Innen utgangen av det japanske regnskapsåret – siste dag i mars 2021 – vil siste versjon forlate produksjonsbåndet.
Opplysningene er ennå ikke offisielt bekreftet, men den vanligvis pålitelige avisen siterer en anonym Mitsubishi-sjef på følgende:
– Vi har verken økonomi eller mennesker til å fortsette å investere i utvikling av elbiler.
Erkjennelsen kommer bare et par måneder etter at Mitsubishi offentliggjorde sin forretningsplan for de kommende tre årene.
Bare i USA
Den handler i grove trekk om å kutte ned på kostnader og forbedre lønnsomheten. Det inkluderer blant annet stans for alle nylanseringer i Europa i denne tidsperioden.
Bileksperter flest tolker det som en permanent stans. Blant annet betyr det at populære Outlander fases ut her hjemme i Norge – og at de nye modellen bare lanseres i USA og på hjemmemarkedet.