IKKE NOK: Miljøorganisasjonen T&E mener forbruks- og utslippstallene som oppgis for ladehybridene er fullstendig misvisende.Illustrasjonsfoto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
«Mye høyere forbruk enn oppgitt»:
Går til frontalangrep på populære ladehybrider
– Ladbare hybrider er «falske elbiler» som er laget for laboratorietester, hevder en talsperson for organisasjonen Transport & Environment – og slår i bordet med nye tester som viser utslipp langt over oppgitte tall.
Europeisk paraplyorganisasjon for nasjonale ikke-statlige organisasjoner innen transport og miljø.
Arbeider for en utslippsfri transportsektor i Europa.
Basert i Brussel.
Organisasjonen Transport & Environment (T&E) har fått testet reelt forbruk på tre ladbare SUV-er:
Plug-in-versjonene av BMW X5, Mitsubishi Outlander og Volvo XC60 – tre av de mest aktuelle ladehybridene i det norske og europeiske markedet.
Ifølge organisasjonen slapp de testede bilene ut mellom 28 og 89 prosent mer CO2 enn oppgitt da de ble testet av det uavhengige testinstituttet Emission Analytics, med fulladet batteri, under optimale forhold. Med tømt batteri var utslippene tre til åtte ganger de offisielle verdiene.
Målt skyhøyt over
Bilene ble også testet i «batterilade-modus», der bensinmotoren både driver bilen fremover og lader opp batteriet.
Denne modusen vil bli vanligere i bruk etter hvert som byene får utslippsfrie soner der de ladbare hybridene bare kan kjøre om de har nok strøm på batteriet til å kjøre elektrisk.
Resultatet av målingene under slik kjøring var at utslippene var fra tre til tolv ganger så høyt som oppgitte verdier.
Salget av ladbare hybrider skyter i været i Europa. Det er forventet at det vil bli solgt en halv million slike i inneværende år. Det skyldes delvis at bilprodusentene må selge et tilstrekkelig antall lavutslippsbiler for å klare de strenge utslippskravene som gjelder i EU fra 2020/2021.
T&E er mildt sagt skeptisk til at fabrikantene nå skyfler ladehybrider ut på markedet, da de hevder at utslippene fra disse bilene i virkeligheten ligger skyhøyt over det som oppgis, i gjennomsnitt.
Data fra Schmidt Automotive Research viser ifølge T&E at Frankrike, Tyskland, Italia og Spania til sammen har utbetalt tilsvarende 4,5 milliarder kroner i subsidier for å støtte slike biler i løpet av årets ni første måneder.
Talspersoner for bilsektoren bemerket imidlertid at dataene til dels var gamle (2016-19), og ikke reflekterte dagens realiteter. Nyeste generasjon ladehybrider har større batteripakke og dermed også lengre rekkevidde på strøm enn første generasjon, med lave utslipp også i virkelig trafikk.
T&E har derfor bedt Emission Analytics foreta en grundig utslippstest av tre av de mest populære ladbare SUV-ene i markedet nå i 2020: BMW X5 xDrive45e, Volvo XC60 T8 Twin Engine og storselgeren Mitsubishi Outlander PHEV i sin nyeste utgave.
Annonse
– Laget for laboratoriet
Ifølge T&E viste testene at når batteriet er tømt, kan de tre ladehybridene bare tilbakelegge fra 11 til 23 km med bensindrift før de overskrider de offisielle CO2-utslippstallene.
Dette mener organisasjonen viser at bilprodusentenes fortelling om at dagens ladehybrider er passende for lange reiser, slett ikke stemmer.
T&E påpeker samtidig at de må lades betydelig oftere enn rene elbiler, som gjerne klarer 30 mil på en lading.
– Ladbare hybrider er «falske elbiler» som er laget for laboratorietester og for å få avgiftsreduksjoner, ikke for å kjøres i virkeligheten. Våre tester viser at - selv under optimale forhold og med fulladet batteri - forurenser disse bilene mer enn de annonserer, sier Julia Poliscanova, som er seniordirektør for rene kjøretøy hos T&E.
For svakt elektrisk
– Med mindre de kjøres forsiktig, kan utslippene sprenge grafene. Myndighetene må slutte å subsidiere disse bilene med milliarder av skattebetalernes penger, sier Poliscanova som mener bilprodusentene skylder på bilførerne når de blir konfrontert med høye utslippstall fra virkeligheten.
Hun hevder ladehybridene rett og slett ikke designet for å kjøre i nullutslippsmodus, fordi elmotorene er for svake og slår inn for lett – for eksempel over og under visse temperaturer, eller ved belastning som under en forbikjøring.
Annonse
Vil avskaffe fordelene
Avslutningsvis mener T&E til at ladbare hybrider blir tilleggskreditert under flåtemålingene av CO2-utslipp som avgjør om en produsent klarer utslippskravene eller ikke.
De mener dette svekker effekten av regelverket og krever at EU kansellerer fordelene slike biler nyter godt av når utslippsmålene for både 2025 og 2030 skal revideres neste år.
Rune Gjerstad, administrerende direktør i Mitsubish-importør MMC Norge AS, setter spørsmålstegn ved noen av metodene som er brukt i testene.
– Jeg synes det er spesielt at de starter med konklusjon der bilene har hatt tomt batteri. Det er meningen at du skal lade en ladbar hybrid, sier Gjerstad i en kommentar til Motor.
– I Norge har vi markedsført Outlander PHEV ved at den får lavest utslipp på kortere kjørelengder. Vi sier blant annet «kjør elektrisk i hverdagen – og bruk bensin når du må», sier Gjerstad.
– Med det forstår nok de aller fleste at bilen får lavt utslipp når du har forhåndsladet kapasitet på batteriet (det vil si hverdagskjøringen), men at du samtidig ikke trenger å bekymre deg for lading av bilen når du skal kjøre langt.
Annonse
I tråd med loven
Erik Trosby, PR- & Communications Manager i Volvo Car Norway AS, sier at«alle Volvo-biler er sertifiserte og i fullt samsvar med eksisterende utslippslovgivning».
– Det eksisterende utslippstestingsregimet gir en nyttig bransjestandard som gjør det mulig for kunder å sammenligne biler, men virkelige variasjoner vil gjelde.
– Plug-in-hybrider har nær null eksosutslipp når de kjøres i ren elektrisk modus. Våre kundedata viser at ladbare hybrider fra Volvo kjøres i ren elektrisk modus i gjennomsnitt 44 prosent av kjørestrekningen, noe som gjør dem til et viktig skritt på vår vei mot full elektrifisering, sier Trosby som understreker at Volvo ser på ladbare hybrider som en «viktig overgangsteknologi på reisen mot nullutslippsmobilitet».
Vil undersøke mer
BMW Group har i en første kommentar sagt at de studere rapporten inngående og kommer tilbake med flere kommentarer senere. Men de påpeker at WLTP er ment å være en standardisert metode for å sammenligne ulike kjøretøyers og teknologiers effektivitet.
– Disse testene viser tydelig at ladehybrid-teknologien, når den lades regelmessig slik det er meningen, kan gi betydelige innsparinger i drivstoff og reduksjoner i utslipp sammenlignet med tilsvarende bensin- eller dieselmodeller, heter det i en uttalelse.
BMW sier de ikke kan kommentere testmetoden som er brukt i rapporten, men at det ikke er overraskende at ulike utslippsverdier blir nådd, da kjøreforhold på veien er «uendelig variable».
Da vi i Motor i sommer deltok på BMWs Electric Days ved deres teknologiske senter i München, understreket ingeniørene at dersom en kunde fulgte WLTP-testprofilen under samme forhold, ville vedkommende oppnå de publiserte (offisielle), forbruks- og utslippstallene.