<b>SELGER FOSSILT: </b>– Men BMW satser elektrisk, sier pressetalsmann Wieland Bruch.
SELGER FOSSILT: – Men BMW satser elektrisk, sier pressetalsmann Wieland Bruch.

Elektriske dager i München:

BMW: «Bensin og diesel vil dominere i ti år til»

BMW er klare på at fremtiden er elektrisk. Men i nåtid er fortsatt diesel og bensin viktigst. Ennå i 10 år vil forbrenningsmotoren dominere salget, tror selskapet.

Publisert

BMWs el-strategi

  • BMW skal ha 25 elektrifiserte modeller på markedet i 2023, mot 14 i dag
  • Over halvparten vil være batterielektriske
  • Det er først i 2030 BMW tror de vil selge mer elektrifisert enn fossilt.

BMW inviterte et knippe motorjournalister til det aller helligste - bilprodusentens eget forsknings- og utviklingssenter i Garching, nord for München - sist uke.

For å fortelle stort og smått om sin elektriske fremtid. Den virkelige nyheten derfra har sperrefrist i enda noen dager.

Men BMW bekrefter at de satser på en elektrisk fremtid.

Inntil den kommer vil det store flertallet av kundene fortsatt kjøpe biler som går på bensin og diesel.

Når kommer så den elektriske fremtiden?

BMW-konsernets kommunikasjonsdirektør Wieland Bruch serverte følgende tidsskjema: De elektrifiserte bilene vil stå for 25 prosent av BMW-salget i Europa til neste år (2021), 33 prosent i 2025 og 50 prosent i 2030.

Fossilt dekker el-regningen

Grunnen til at det kan se ut til at alt handler om elektrisitet i bilverden om dagen, er at det er nettopp elbilskiftet som nesten all kommunikasjonen fra produsentene dreier seg om.

Dette BMW-arrangementet i Garching var ikke noe unntak:

I løpet av to dager ble (nesten) alle planer om kommende elektrifisering presentert av BMWs fremste ingeniører.

Målt mot situasjonen i Norge, hvor langt over halvparten av nybilsalget som er elektrifisert, er det likevel tydelig at tyskerne skynder seg relativt langsomt.

7 millioner i 2030

Ikke desto mindre:

For BMWs vedkommende er alvoret i el-satsingen ikke til å kimse av. I dag hevder de å ha en halv million elektrifiserte biler på veien.

I løpet av 2021 skal tallet være doblet.

I 2030 er målet å ha produsert 7 millioner elektrifiserte biler, av dem skal cirka to tredeler være helelektriske.

Med elektrifisert mener BMW ladbart - altså elbiler og ladbare hybrider. De regner ikke med de såkalte «mild-hybridene» med 48-voltssystem.

Mest fossilt til 2030

Kommunikasjonssjef Wieland Bruch åpnet dagene med å konstatere at de satser elektrisk.

Men at det BMW vil leve av i minst ti år til - ikke minst for å kunne finansiere den planlagte elektrifiseringen - er biler som går på diesel og bensin.

De aller fleste av disse kommer vel å merke til å bli hjulpet av mikro-hybridiseringen som brer stadig mer om seg og som involverer et 48-volts elektrisk system som sørger for noe lavere utslipp kombinert med noe høyere ytelser.

<b>ELEKTRIFISERT:</b> I Münchens anlegg i Tyskland vises samtlige elektrifiserte modeller. Alle, med unntak av BMW i3 og Mini Cooper SE, er ladbare hybrider.
ELEKTRIFISERT: I Münchens anlegg i Tyskland vises samtlige elektrifiserte modeller. Alle, med unntak av BMW i3 og Mini Cooper SE, er ladbare hybrider.

Ifølge Bruch kommer slike biler med fossil fremdrift fortsatt til å stå for 50 prosent i 2030. I tillegg vil en andel av de elektrifiserte bilene være ladbare hybrider - altså også med fossil-forbrenningsmotorer i tillegg til elektrisk motor - i noen år til.

Dette er altså bakteppet når BMW presenterer sin oppdaterte elektrifiseringsstrategi.

Powered by Labrador CMS