KOMMER TIL KORT: Mange elbilister har irritert seg over kompliserte løsninger for hurtiglading.

«Neste generasjon elbil-lading»:

Norge slått av svenskene på etterlengtet elbil-løsning

Betaling for elbillading er en hodepine for mange med et virvar av ulike apper og brikker. Nå innføres enkel kortbetaling - i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmålet har vært stilt ofte: Hvorfor kan man ikke bare dra kortet for å lade bilen, slik man kan på de tradisjonelle fyllestasjonene?

Ladeselskapene forklarer gjerne at det er svært komplisert og har med inngåelse av avtaler med bankene å gjøre - med andre ord presenteres det som en slags «sort boks» som uinnvidde ikke behøver forstå noe av.

Men nå kan et svensk ladeselskap snart komme til å tilby en enkel kortbetalingsløsning for å lade bilen.

I dag er det bare Tesla-eiere og Porsche Taycan-eiere som er så heldige å kunne bruke en helautomatisert betalingsløsning. Alle andre er henvist til mer eller mindre plundrete brikke- og app-baserte løsninger.

Starter opp til høsten

Det er det svenske selskapet OKQ8 som skal bygge de første ladestasjonene der man skal kunne betale med kort på samme måte som man i dag betaler for bensin eller diesel.

Det skriver det svenske magasinet Vi Bilägare.

Ladepunktene det dreier seg om skal bygges fra i høst, skriver magasinet. OKQ8 har et stort nettverk av drivstoffstasjoner i Sverige og annonserte planene forrige tirsdag.

Det skal bygges i alt 800 ladepunkter i samarbeid med kraftselskapet Skellefteå Kraft. De 800 ladepunktene vil være fordelt på 300 stasjoner der det skal installeres hurtigladere med effekt på opptil 150 kW.

Selskapet utelukker ikke at det kan bygges ladepunkter som kan gi høyere effekt i fremtiden, men mener dette inntil videre gir best kost/nytte-balanse.

En ny stasjon per uke

– Sammen med OKQ8 planlegger vi en intensiv utrulling. I slutten av august eller begynnelsen av september skal den første stasjonen være klar og neste år tar vi sikte på å åpne nesten en stasjon per uke. Dette er bare begynnelsen, sa Fredrik Jonsson i Skellefteå Kraft under konferansen.

– Målet vårt er at det skal være like enkelt å lade elbilen som det er å tanke bilen i dag. Da kan du betale med kort, i appen eller inne i butikken. Man vil kunne betale med kredittkort og det skal være en rimelig pris, men dette kommer vi nærmere tilbake til, sier Erik Moglia, ansvarlig for drivstoff hos OKQ8, til magasinet.

Den første ladestasjonen skal etter planen åpnes på sensommeren nord for Stockholm.