Nedgang på 20 prosent:
Denne Tesla-nyheten vekker bekymring
Tesla-sjef Elon Musk sparket hele staben som jobbet med Supercharger, selskapets ladesystem. Nå er antallet utplasserte ladestolper ned 20 prosent mot fjoråret.
Det viser tall fra nettstedet Supercharge.info, ifølge Electrek.
Da beskjeden om nedbemanningen kom i april, var X-beskjeden fra Musk at «Tesla fortsatt planlegger å utvide Supercharger-nettverket, bare med en lavere vekst i antall nye lokasjoner og mer fokus på 100 prosent oppe-tid og utvidelse av eksisterende anlegg».
Hittil i år har Tesla etablert omlag 5000 nye Supercharger-stolper, mot 6200 i samme tidsperiode i fjor.
Og den som har reist med elbil i sommer, vet at redusert Supercharger-utbygging er dårlig nytt. Etter at Tesla åpnet de fleste ladestasjonene for alle bilmerker, har det vært småkaotisk på mange ladeplasser – ikke bare fordi det har vært flere som trenger å lade, men også fordi mange biler som ikke har ladeport på venstre side bak, ofte tar opp to plasser.
Har du lest disse sakene fra Motor?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
«Bare begynnelsen»
«Timingen for dette er ikke bra, for å si det forsiktig. Og dette er bare begynnelsen», advarer Electrek-redaktøren Fred Lambert.
Han skriver at Tesla hadde fullt trøkk i produksjon og utplassering av ladestasjonene i andre halvår i fjor, slik at det er grunn til å tro at forskjellen mot fjoråret bare vil forsterke seg.
Elon Musk har riktignok begynt å ansette igjen etter vårens rokeringer, men foreløpig ikke i betydelig grad innenfor Supercharger-produksjonen. Enkelte nøkkelpersoner i den tidligere organisasjonen er riktignok tilbake.
Batteritrøbbel
Og apropos batterier og lading:
Tesla sliter med å få til produksjonen av sine 4680-battericeller, som de annonserte i 2020 med lovnader om lavere pris, mer rekkevidde og raskere lading.
Slike battericeller brukes nå bare i én av Cybertruck-versjonene som Tesla produserer, og ifølge Electrek har Musk gitt batteriteamet frist ut året på å finne en løsning som ikke bare fungerer tilfredsstillende, men også reduserer kostnadene fra dagens nivå.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?