KNAPT: I København er det fire ganger så mange ladestasjoner enn i Oslo.

Nordiske hovedsteder målt:

Oslo på bunn i antall lade­stasjoner

Oslo har nesten fire ganger færre offentlige ladestasjoner enn København.

Publisert

Selv om elbiler utgjorde nesten en fjerdedel av alle personbiler i Norge ved utgangen av 2023, er ladeinfrastrukturen i hovedstaden fortsatt underutviklet sammenlignet med de andre nordiske hovedstederne.

Det viser en fersk undersøkelse gjort av ProptechOS i april i år.

København har flere enn 25 offentlige ladestasjoner per 100.000 innbygger, mens Oslo har seks. Bare Stockholm har færre.

Ulike muligheter

Dette er de konkrete tallene:

  • København: 25,26

  • Reykjavik: 19,39

  • Helsingfors: 17,24

  • Oslo: 6,07

  • Stockholm: 3,43

Det finnes altså bare 6,07 ladestasjoner per 100.000 innbyggere i Oslo, cirka en fjerdedel så mange som i København.

UNDERJORDISK: Tesla har etablert flere ladestasjoner i Oslo de siste årene, blant annet i Ibsen-kvartalet og på Ullevål stadion.

Utfordringene

Norges mål er at antallet hurtigladere skal øke fra cirka 5000 i 2023 til 14. 000 i 2030. 

Det lave antallet ladestasjoner i Oslo kan forklares av flere faktorer, blant annet mangel på areal. Ifølge Hafslund Rådgivning, opptar en hurtigladestasjon i Oslo gjennomsnittlig 179 kvadratmeter til ladeutstyr, og 435 kvadratmeter til adkomst og manøvrering.

Dette gir utfordringer i urbane områder der konkurransen om arealene er høy.

Handlingsplan

For København er det laget en handlingsplan for årene 2022–2025, med klare mål. Blant annet at de skal finnes en offentlig ladestasjon innen 250 meter fra hver boligblokk, og at antallet parkeringsplasser med ladealternativer skal økes med 4100 i løpet av perioden