UNNGÅR UTFARTSDAGER: André Bredesen lader sin nye elbil hos en av Alvdals ladestasjoner. På store utfartsdager unngår han å lade på knutepunkter som nettopp dette.

Elbilister ser an priser på tur: 

«Hurtig­lading er latterlig dyrt»

Ladestasjonene bør ha mat og toalett, sier elbileierne. Men også ladeprisene har fått mer å si for hvor folk velger å ta ladepausa si.

Publisert

– At det går raskt å lade er det aller viktigste for meg, dersom jeg må stoppe. I tillegg er det jo fint om det er en bensinstasjon eller kro med renslige toaletter, sier André Bredesen.

Han har stoppet på en av Alvdals ladestasjoner, som er på lista over landets mest besøkte ladestasjoner. Når Bredesen er ute på veien med elbilen sin, prøver han likevel å unngå ladepausene – så langt det lar seg gjøre.

LATTERLIG DYRT: André Bredesen mener prisene for hurtiglading er høye, og unngår det så langt det lar seg gjøre. – Det er latterlige priser, og det synes jeg bør gjøres noe med, sier han.

– Det er store forskjeller i prisene på de ulike lade­stasjonene, men hurtiglading er latterlig dyrt. Derfor vil jeg helst bruke normallader og plugge den i på kvelden om vi for eksempel skal overnatte på et hotell, sier han.

Elbilister mer opptatt av pris

Flere enn tidligere gjør som Bredesen. Pris er nemlig på lista over de avgjørende faktorene for hvilken ladestasjon folk faktisk velger å stoppe på.

– Dette er noe folk ble mer opptatte av da prisene på hurtiglading økte i takt med strømprisene, sier Lars Lund Godbolt, rådgiver i Norsk elbilforening.

HVORFOR STOPPER FOLK? Norsk elbilforenings Lars Lund Godbolt forteller at folk er blitt mer opptatt av pris, men at ladebrikken er en av de viktigste faktorene.

Men det som har mest å si for hvor el­bilistene velger å legge ladepausa si, er relasjonen de har til ladestasjonen – for eksempel en lade­brikke eller et abonnement. 

Det kom frem da Elbil­foreningen spurte tusenvis av elbilister om hvorfor de stopper der de gjør når de skal lade bilen.

– Andre viktige faktorer er gode fasiliteter som toaletter og mattilbud, forteller Godbolt.

Ladestasjoner som ligger på naturlige stoppesteder, eller allerede er godt etablerte knutepunkter i trafikken, er de mest populære. 

Elbilforeningens liste over de ti mest besøkte ladestasjonene fra i fjor, er fortsatt gjeldende, mener Godbolt [se listen nederst i saken].

– Servicetilbudet er det som trekker til seg folk på slike steder. Det er gode steder for en ladepause, sier han.

Norsk ladepark vant kåring

Med flere fasiliteter og mange hurtigladere, blir ladestasjonene også stadig større. Godbolt tror vi kommer til å få flere store og færre små ladestasjoner fremover.

– Nå ser vi en trend hvor ladestasjonene nærmest blir som «huber» på steder der det allerede er mye trafikk fra før, forteller han.

En av dem er Able Mandal, som nylig ble kåret til verdens beste ladestasjon av Global Convenience Store Focus. 

Anlegget ligger langs E39 mellom Mandal og Kristiansand, og er et samarbeid mellom aktører som Recharge, Esso, Deli de Luca og Certas. 

Det var elbilistene selv som stemte frem den norske ladestasjonen på Sørlandet, i sterk konkurranse med 24 stasjoner fra hele verden. I finalerunden stod kampen mellom ti stasjoner, og her stod også Lonelier i Kristiansand på lista.

Elbilforeningens ladetips til sommerferie med elbil

  • Lad bilen før du reiser, slik at du har maksimal rekkevidde.
  • Planlegg turen og ladestoppene på forhånd. Last ned ladeapper, sørg for at ladebrikken fungerer og at betalingsløsningen er lagt inn på forhånd.
  • Unngå å reise på de store utfartsdagene, da det er mest ladekø.
  • Lad mens du kan, og ikke når du må.
  • Stopp ladingen når du har nådd 80–90 prosent. Bilen lader ekstra sakte når batteriet nærmer seg fullt. Derfor sparer du både tid og batteriets holdbarhet ved å stoppe hurtigladingen på 80–90 prosent, i tillegg til å spare andre for ladekø.
  • Husk å ta med type 2-kabel om du skal bruke normallader i løpet av turen.
  • Om du er fersk elbilist, sett deg inn i hvordan du lader og hvor mye strøm bilen din kan ta imot.

– Able Mandal har et godt servicetilbud og tak over hodet. Her er det enkelt å kjøre inn og ut, lekkert oppsett av ladere og kort­betalings­terminal – det er viktig. Hele stasjonen er veldig framtidsretta. Alt dette hadde vært en selvfølge om jeg snakka om en bensinstasjon, men elbilister er ikke vant til slike fasiliteter, så det er på tide, sier Godbolt.

Men selv om de største ladestasjonene har en sentral beliggenhet, er ladestasjoner i utkantstrøk også viktige.

– Folk trenger å lade bilen når de skal på hytta, og da stopper de gjerne for å handle på en dagligvarebutikk. Derfor ser vi fortsatt god utbygging av hurtigladere ved slike steder, sier Godbolt.

Rekordmange hurtigladere

I dag er det i overkant av 8400 hurtigladere i Norge, ifølge tall fra Nobil. Det betyr at det er 89 elbiler per hurtiglader. For ti år siden var dette tallet 155.

– Det er svært godt. Nettverket av hurtigladere har aldri vært bedre enn det er nå, sier Godbolt.

Dermed er målet om 9000 hurtigladere i 2025 snart nådd. Likevel tror Godbolt at vi trenger enda flere hurtigladere i årene framover. Hvor mange, er han derimot usikker på.

MAT- OG DOPAUSE: Mat og toalett er viktige grunner til at folk stopper for å lade der de gjør, viser en undersøkelse Elbilforeningen har gjort.

– Det er fortsatt mange kjøretøy som skal bli elektriske fremover, men samtidig utvikler teknologien seg. Bilene har bedre rekkevidde, og lader fortere og fortere – også på vinteren med forvarming av batteriet. Alt dette er med på å påvirke hvor mange ladere vi trenger i framtida.

Men dersom flere skal kjøre elbil i framtida, har elbilist Bredesen én bønn til politikerne:

– Jeg synes det må gjøres noe prisene på hurtiglading hvis de vil at flere skal kjøpe elbil, det er virkelig latterlig, sier han.

Den ferske elbileieren på ladestasjonen i Alvdal er i det hele tatt opptatt av å kjøre økonomisk, og han har allerede lagt seg til gode ladevaner.

– Det er om å gjøre å lade når det ikke er rush eller store utfartsdager, det er ganske enkelt, så lenge du planlegger litt. Og du ser ikke meg på biltur i fellesferien, sier Bredesen.

Her er fasilitetene ved de ti mest besøkte ladestasjonene

Shell Fokserød ved Torp Lufthavn

Fartsåre: E18
Fasiliteter: Shell, McDonald's, hotell og Coop Obs

Grenstøl ved Tvedestrand

Fartsåre: E18
Fasiliteter: Shell

Shell Alvdal, gjennom Østerdalen

Fartsåre: Rv. 3
Fasiliteter: Shell, sentrum med kafé, Spar, sportsbutikk, bokhandel og blomsterbutikk, Huset Aukrust, Frich's spiseri, thairestaurant, Circle K og Coop Extra

Spar Rugtvedt ved Stathelle

Fartsåre: Rv. E18
Fasiliteter: Esso, Shell, Spar og motell.

Recharger Frogner, Oslo sentrum

Fartsåre: Rv. E18
Fasiliteter: Coop Extra, kafeer og restauranter.

Shell Mortensrud, rett utenfor Oslo

Fartsåre: E6
Fasiliteter: Shell, Mortensrud torg, Kiwi, Baker Hansen, Coop Extra, Asian Kitchen Sushi, Senter Syd og Narvesen

Recharge Shell i Kjelleveien, Tønsberg

Fartsåre: Kjelleveien
Fasiliteter: Shell, Coop Extra, Jula, bobilparkering, Slottsfjellmuseet

Shell Grenland ved Holmestrand

Fartsåre: E18
Fasiliteter: Shell, gatekjøkken, Burger King og Circle K.

Shell, Berkåk

Fartsåre: E6
Fasiliteter: Shell, kro, Circle K, Coop Extra, Rema 1000 og Esso.

Esso, Mandalskrysset

Fartsåre: E39
Fasiliteter: Esso, Deli de Luca, McDonalds, Kiwi og Alti.

Oversikten over de ti mest besøkte ladestasjonene er hentet fra fellesferiens ladestatistikk Norsk Elbilforenings ladeklubb.