ELBILENES KONGE? Slik ser det ut inne i EQS, det elektriske Mercedes-flaggskip som lanseres torsdag.

Mercedes-toppsjef Ola Källenius:

Skal tjene fett på ny luksus-elbil

Bilprodusentene har hittil slitt med å gjøre elbilsatsingen sin lønnsom, men det vil bli lettere. Og med EQS som lanseres idag, er Mercedes-Benz trygg på lønnsomheten.

Publisert

Det er alltid høyere marginer og bedre lønnsomhet der hvor man har med pengesterke kunder å gjøre. Luksusprodukter er dyre å produsere, men det kan til gjengjeld selges desto dyrere, med et premium-påslag som monner på bunnlinjen.

Blant bilprodusentene har tradisjonelt Porsche hatt de høyeste overskuddene per solgte bil og det er en kjent sak at hos de tre andre tyske premium-produsentene Mercedes, BMW og Audi er det henholdsvis S-klasse, 7-serie og Audi A8 som er de mest lukrative produktene.

Elbilverdenen er ikke annerledes skrudd sammen når det gjelder økonomisk logikk.

Det er en grunn til at Elon Musk startet med å produsere en svindyr sportsbil og deretter lanserte en stor og - i de fleste markedene - svært dyr premium-sedan med Model S, som i markeder som det amerikanske er en konkurrent nettopp til biler som de nevnte tyskerne.

Han trengte å kunne ta seg godt betalt for å ha noe håp om å kunne finansiere Tesla-fortsettelsen.

Model S-konkurrent

I dag drar Mercedes duken av heftigste Model S-konkurrent, som de vil posisjonere som en ren elektrisk luksusbil: Mercedes-Benz EQS.

Dette blir den første Mercedes-modellen som er utviklet som elbil fra grunnen av. Som i Teslas tilfelle er det logisk å begynne i den dyreste enden av markedet – med det som skal være det elektriske svaret på S-klasse.

ELBILENES S-KLASSE: Slik er interiøret i EQS. Hvordan den ser ut utvendig, får vi endelig vite torsdag.

I et intervju med den tyske avisen Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung uttalte nylig Ola Källenius, toppsjef for Daimler-konsernet som eier Mercedes, at selskapet kommer til å tjene penger på EQS-salget fra starten av.

– Bilen vil generere god profitt, sa Källenius, ifølge Automotive News, selv om han også tilføyde at marginene ikke vil være like gode som på ordinære S-klasse. Det er fordi elbilkomponentene fortsatt er mer kostbare enn delene som trengs til de tradisjonelle modellene som går på bensin og diesel.

Daimler har en mulighet til å komme i mål med å gjøre flåten karbonnøytral innen 2039 tidligere enn forventet, ifølge Källenius. Det målet ble annonsert for to år siden.

– Det vil sannsynligvis skje raskere med den fremdriften vi ser i dag, sa han i intervjuet med den tyske avisen.

Best eller ikke best?

«Det beste eller ingenting» heter det hos Mercedes og det gjenstår å se om de klarer å leve opp til det med EQS. Det må i så fall bli når produktet betraktes i sin helhet, for selv med en annonsert rekkevidde på 770 kilometer (WLTP), vil de bli forbigått av både Tesla (Model S Plaid), Lucid (Air Grand Touring), og muligens også av kinesiske Nio ET7.

Men Mercedes har også andre kort å spille og ikke minst det svært avanserte førermiljøet basert på neste generasjon MBUX, som vi tidligere har beskrevet.