MED 100 MIL I SIKTET: Tesla Model S «Plaid» skal neste år ha en rekkevidde på 837 kilometer, etter planen. Og 1000 km er målet.
Foto: TESLA
Nye uttalelser fra Elon Musk:
Tesla lover 70 mil «snart» og vurderer ID.3-konkurrent
Tesla-sjefen Elon Musk har 1000 kilometer rekkevidde i siktet for sine elbiler.
Tesla har vist seg uslåelige i våre rekkeviddetester frem til nå, men konkurrenter som Mercedes-Benz og ikke minst Lucid Motors samler seg til offensiv.
Men sjefen for den amerikanske elbilprodusenten varsler om store ambisjoner – både i rekkekappløpet og for et bredere modellspekter.
Økonomi- og finansnettstedet Bloomberg rapporterte denne uken fra den europeiske batterikonferansen der Tesla-sjefen blant annet kom med uttalelser om kommende rekkeviddeforbedringer.
Han hintet også til planer for en kompakt, elektrisk kombi - altså en konkurrent til VW ID.3 og den kommende Renault Mégane-e.
Mot 100-milgrensen
Elon Musk nøyde seg ikke med å love at forbedrede Tesla-versjoner snart vil få 700 kilometer rekkevidde, men la til at målet for utviklingen på lengre sikt er å oppnå en rekkevidde på 1000 kilometer.
De fleste Tesla-modellen har nylig fått oppjustert rekkevidden sin, ifølge produsentens hjemmeside.
Det gjelder alle varianter av Model 3, Model X og Model Y. Før denne justeringen, hadde Model S på sin side fått sin rekkevidde oppgradert til 647 km (EPA) og 652 km (WLTP).
Den ble da den første elbilen i serieproduksjon som brøt 400 miles-barrieren.
Vil forbli rekkeviddemesteren
Til neste år forventes det at Plaid-versjonen av Model S kommer til å få en rekkevidde på 837 kilometer.
Den vil dermed vise Lucid Motors hvor skapet skal stå: Lanseringsmodellen av Lucid Air ble i september annonsert med 832 km rekkevidde, og dermed ble Tesla satt under press på rekkeviddefronten for første gang.
På batterikonferansen nevnte Musk også at det vil kunne bli bygget mindre elbiler enn Model 3 ved den tyske fabrikken i Grünheide nær Berlin, som er under bygging.
Betydelig billigere
Blant annet antydet han altså en kompakt kombi. Det følger i så fall logikken fra presentasjonen han hadde under Teslas «batteri-dag» i september.
Der annonserte han at det innen 2023 ville lanseres en kompakt elbil til en pris på under 230.000 kroner.
Dette skal ifølge Tesla bli mulig takket være effektiv produksjonsteknologi og kontinuerlige reduksjoner av kostnadene knyttet til batteriteknologien.