FORMUENDE: Bilprodusenten Nio er i skrivende stund verdt over 800 milliarder kroner i markedsverdi. Det gir dem mulighet til å satse større.

Kineserne ruster ytterligere opp:

Lover 1000 km rekkevidde med ny batteriteknologi

Nio-sjefen annonserer at den kommende premium-sedanen vil få batterier basert på faststoff-teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Nio har på kort tid oppnådd å få såpass troverdighet som bilprodusent at selskapet allerede er mer verdt på børsen enn en tradisjonell produsent som Daimler – morselskapet til Mercedes-Benz.

Styringsfarten Nio har oppnådd har gjort dem i stand til allerede å vise frem en teknologisk avansert elektrisk sedan i premiumklassen som skal kunne kjøre over 100 mil på en lading.

Navnet på bilen: ET7.

Dette skjedde under et arrangement kalt Nio Day, som ble arrangert i Chengdu lørdag. Det var toppsjefen i Nio selv, William Li, som avdekket den første sedanen fra merket.

Tre SUV-er fra før

Fra tidligere har Nio, som solgte i underkant av 44.000 elbiler i fjor, tre SUV-er i sin modellrekke; den store ES8 og de mellomstore ES6 og EC6.

ET7 posisjoneres som premium-sedan i klasse med Tesla Model S. Den skal kunne leveres med batteripakker på 70, 100 eller 150 kWt og rekkevidde er oppgitt til henholdsvis 500, 700 og 1000 kilometer.

AMBISIØS: Fra lanseringen av Nio ET7, lørdag. Foto: NIO
AMBISIØS: Fra lanseringen av Nio ET7, lørdag. Foto: NIO
AMBISIØS: Fra lanseringen av Nio ET7, lørdag. Foto: NIO
AMBISIØS: Fra lanseringen av Nio ET7, lørdag. Foto: NIO
AMBISIØS: Fra lanseringen av Nio ET7, lørdag. Foto: NIO
AMBISIØS: Fra lanseringen av Nio ET7, lørdag. Foto: NIO
AMBISIØS: Fra lanseringen av Nio ET7, lørdag. Foto: NIO
AMBISIØS: Fra lanseringen av Nio ET7, lørdag. Foto: NIO

Det bør legges merke til at kineserne oppgis etter den gamle europeiske standarden NEDC. Disse tallene fremstår dermed som i overkant optimistiske.

Godt med krefter

Ytelsene befinner seg også ikke langt fra Tesla-territorium. Bilen får en elmotor på forakselen og en bak. Samlet maksimal effekt er 480 kW (653 hestekrefter) og kombinert med et dreiemoment på 850 newtonmeter skal det gi en heftig akselerasjon, 0-100 km/t på 3,9 sekunder loves.

Levering til kunder skal starte om et års tid, men allerede nå er prisene klare.

Nio har en litt spesiell forretningsmodell der bilene tilbys til salg med eller uten batteri inkludert. Det er mulig å lease batteriet heller enn å kjøpe det, noe som også gjør det mulig å oppgradere batteriet på et senere tidspunkt om ønskelig.

Fra 495.000 kroner

I tråd med bilens ønskede premium-posisjonering, er ikke ET7 rørende billig akkurat. Prisene for First Edition-modellen som kommer i første kvartal 2022, om alt går etter planen, er 689.000 kroner med batteri, eller 521.000 dersom man leaser batteriet.

Bilen vil på et senere tidspunkt koste fra 587.000 med batteri eller 495.000 uten.

Å leie batteriet koster bare 1280 kroner per måned (70 kWt) eller 1940 kroner (100 kWt). Kostnaden for den kommende batteripakken på 150 kWt er ikke kjent ennå.

LIDAR

Nio ET7 leveres med laserbaserte sensorer, såkalt LIDAR-teknologi, for å kunne bli selvkjørende, slik Volvo planlegger, og i motsetning til Tesla, som satser på kameraer.

Programvaren som gir bilen selvkjøringsfunksjonene (NAD - Nio Autonomous Driving), kan leases på månedsbasis av dem som ønsker det. Den vil oppdateres slik at den gradvis gir en stadig større grad av autonomi - slik Tesla allerede tilbyr.

Av utstyr trekker Nio ellers frem infotainment-systemet der grensesnittet i hovedsak består av den sentrale AMOLED-skjermen på 12,8 tommer. Lydanlegget med 23 integrerte høyttalere og en effekt på 1000 watt er standard i alle versjoner.

Batteribyttestasjoner

Nio startet utbyggingen av sitt nettverk av batteribyttestasjoner i fjor. Etter planen skal de ved slutten av året ha installert nærmere 500 stykker i Kina. Der er det mulig å bytte ut et nesten utladet batteri mot et fulladet på få minutter, slik at man ikke behøver å vente ved en ladestasjon mens bilen lades.

Som det lenge var tilfellet med Tesla, har Nio erfart voksesmerter og måttet utsette planlagte lanseringer basert på vel optimistiske vyer kombinert med hastverket som er typisk for start-up-selskaper.

Ting går fort i Kina. Av og til litt vel for fort, faktisk, etter myndighetenes smak, noe oppstrammeren Jack Ma og hans gigantkonsern Alibaba er i ferd med å gjennomgå, vitner om.

Ivrige investorer

Inntil videre har oppstartsbedriftene i bilindustrien fortsatt frie tøyler, noe både Xpeng og Nio, begge produsenter av premium-elbiler med Tesla helt klart i siktet, er synlige bevis på.

Byton på sin side, som var litt omstendelig i oppstarten, ledet som de var av grundige tyskere som slet med å holde følge med kinesisk tempo, henger litt etter - selv om de ser ut til å ha unnsluppet fallitt.

I skrivende stund er Nio verdt nesten 800 milliarder kroner på børsen – mer enn bilprodusenter som nevnte Daimler og også mer enn General Motors. Det er også mer enn det dobbelte av børsverdien til den kinesiske rivalen Xpeng.

Glemt er med andre ord den vanskelige tiden i fjor vår da det så ut til at de nærmet seg konkurs. Åpenbart er det nå mange som har troen på forretningsmodellen deres og på fremtidig suksess.