HYPER-SCREEN: Vi er etter hvert blitt vant til å se bilprodusentene overby hverandre på skjermfronten. Denne helintegrerte digitale flaten skal være både super-avansert og trafikksikker.
HYPER-SCREEN: Vi er etter hvert blitt vant til å se bilprodusentene overby hverandre på skjermfronten. Denne helintegrerte digitale flaten skal være både super-avansert og trafikksikker.

Pøser på med piksler og datakraft:

Mercedes ruller ut gigantskjerm i ny elbil

Mercedes-Benz EQS får et interiør som en rullende hjemmekino.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-kjennere vet at MBUX er navnet på Mercedes sitt brukergrensesnitt, altså de ulike måtene bilen og brukeren kommuniserer på – skjerm, tale, gester og så videre.

Begrepet ble tatt i bruk da en helt ny generasjon av et slikt system, med høyteknologisk skjerm og talestyring, ble tatt i bruk i 2018. Faktisk var det den minste modellen, A-klasse, som tok det i bruk først. Det ble senere videreutviklet i flaggskipet S-klasse.

«Teknologisk spydspiss»

Nå tar det tyske premium-merket et skritt videre og introduserer en «hyperskjerm», som skal utgjøre et sentralt element i interiøret i den kommende, elektriske luksusbilen til Mercedes.

– Nå ser vi frem mot 2021 og flere spennende elbiler. Et av høydepunktene er EQS med MBUX Hyperscreen, som kommer til å bli en teknologisk spydspiss for EQ-serien, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

«Hyperskjermen» gir unektelig interiøret et høyteknologisk utseende - i enda større grad enn i dagens S-klasse - der det strekker seg over nesten hele bredden fra venstre til høyre A-stolpe.

Trenger ikke menyer

MBUX Hyperscreen skal i tillegg gi føreren få en ny brukeropplevelse takket være kunstig intelligens.

Programvaren skal være i stand til å lære, tilpasse innhold og gi personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med et såkalt «øvre lag» behøver ikke brukeren å bla gjennom undermenyer eller gi talekommandoer som på dagens MBUX.

De viktigste applikasjonene tilbys alltid på dette øverste nivået, basert på situasjon og kontekst.

Mercedes understreker at på denne måten reduseres antall trykk føreren må gjennomføre, slik at sikkerheten økes.

Sammensmeltet design

Denne nye skjermteknologien er et eksempel på digital / analog designfusjon, altså der tradisjonelle og de nyskapende elementer integreres i en felles presentasjonsform. For eksempel er lufteventilene ikke lenger separate elementer, men integrert i den store digitale overflaten.

Skjermene er integrert i en frontramme i plast, der den synlige delen er malt i en forseggjort trelagsprosess Mercedes kaller «Silver Shadow».

Dette beleggsystemet oppnår ifølge produsenten et spesielt overflateavtrykk av høy kvalitet på grunn av ekstremt tynne mellomlag.

Den integrerte omgivelsesbelysningen, installert i nedre del av MBUX Hyperscreen, gjør at skjermenheten ser ut til å flyte.

Passasjeren er ikke glemt

Passasjeren har også sitt eget visningsområde, i den hensikt å gjøre reiser mer behagelige og underholdende.

Mercedes presiserer at underholdningsfunksjonene til passasjerskjermen bare tilgjengelige under kjøreturen innenfor rammen av de landsspesifikke lovbestemmelsene.

Hvis passasjersetet ikke er i bruk blir skjermen en digital dekorativ del hvor det vises animerte Mercedes-Benz stjerner.

Forøvrig verdt å merke seg om MBUX Hyperscreen:

  • Med MBUX Hyperscreen ser det ut til at flere skjermer smelter sømløst sammen, noe som resulterer i et imponerende 141 centimeter bredt og buet skjermbånd.
  • Den store glassdekselskjermen er tredimensjonalt buet i støpeprosessen ved temperaturer på ca. 650 °C. Denne prosessen gir en forvrengningsfri visning av skjermenheten over hele bilens bredde, uavhengig av skjermdekselets radius.
  • For å komme til de viktigste applikasjonene, må brukeren bla gjennom null menynivåer. Derfor kaller Mercedes-Benz dette for «zero layer».
  • Det er totalt 12 aktuatorer under berøringsskjermen for såkalt haptisk tilbakemelding under drift. Hvis fingeren berører visse punkter der, utløses det en vibrasjon i dekkplaten.
  • To belegg på dekkplaten reduserer refleksjoner og skal gjøre rengjøringen enklere. Selve det buede glasset består av spesielt ripebestandig aluminiumsilikat.
  • Sikkerhetstiltakene inkluderer forhåndsbestemte bruddpunkter ved siden av ventilasjonsdysene, samt fem holdere som kan gi seg målrettet i et krasj takket være deres bikubestruktur.
  • 8 CPU-kjerner, 24 gigabyte RAM og 46,4 GB per sekund RAM-minnebåndbredde er noen av MBUXs tekniske spesifikasjoner.
  • Med måledataene til et multifunksjonskamera og en lyssensor tilpasses skjermens lysstyrke til omgivelsesforholdene.
  • Med opptil syv profiler kan skjermseksjonen tilpasses passasjeren foran.
Powered by Labrador CMS