Det store Hyundai-konsernet er nå i gang med å realisere sine ambisiøse elbilplaner. Etter noen år med suksessrike elbiler basert på eksisterende modeller beregnet for forbrenningsmotorer, kommer nå de dedikerte elbilene.
Altså modeller der ingeniørene ikke har ofret eksosanlegg eller store flertrinns girkasser en eneste tanke. Denne elbilplattformen kalles E-GMP, og vil være utgangspunktet for en storfamilie av kommende modeller.
Idag kom de første bildene av Kia EV6, som får verdenspremiere senere denne måneden. Det er bare noen uker siden storebror i konsernet, Hyundai, lanserte like banebrytende Ioniq 5.
Tre designsentere
Modellbetegnelsen som for noen nostalgikere i et kort sekund kunne bringe tankene til en modell med en legendarisk V6-motor, har altså en «E» foran seg. E som i elektrisk.
EV6 er første modell designet etter Kias nye filosofi.
Og den er utviklet på tvers av Kias tre designsentere i Namyang (Sør-Korea), Frankfurt (Tyskland) og Irvine (California, USA).
Annonse
Ikke kjedeligere
Det slår oss ganske umiddelbart at designet skiller seg en en del fra konseptet «Imagine by Kia», uten at resultatet er blitt så mye kjedeligere.
– EV6 er den første dedikerte elbilen fra Kia, og viser merkets fokus på design og elektrifisering. Vi tror EV6 er en svært relevant modell for det nye elbilmarkedet, sier designsjef Karim Habib.
– Målet er at produktene våre skal oppleves intuitive og brukervennlige, slik at de kan forbedre kundenes hverdag. Vi skal designe og skape originale, nyskapende og spennende elbiler, legger han til.
Få knapper
Et av de mest iøynefallende elementene i det nye interiøret er en sømløs og buet HD-skjerm til infotainment og navigasjon.
Minimalt med fysiske knapper skal gi en ryddig og beroligende kjøreopplevelse.
Under skjermen sitter det et panel med brytere for styring av klimaanlegget.
Annonse
500 kilometer
Det er lite øvrig fakta som har kommet ut om EV6, men det er all grunn til å tro at det meste under skallet deles med Hyundai Ioniq 5.
Den kommer i sine første versjoner med firehjulsdrift, en batteripakke på 72,6 kWt og muligheten til å trekke tilhenger på 1600 kilo.
Rekkevidden på denne toppmodellen blir 460 kilometer.
Senere vil det komme mulighet for bakhjulsdrift, som reduserer vekta og øker rekkevidden til rundt 500 kilometer.
Mindre batteri
Den vil også komme med en mindre batteripakke på 58 kWt og mulighet for bare bakhjulsdrift.
Og, ikke minst:
Den har støtte for lading på både 400- og 800 volt uten adaptere eller omformere, hvilket skal bety at den tilbyr verdens første multiladesystem av sitt slag.
Annonse
Rask lading
På en 350 kW lynlader kan Ioniq 5 ifølge produsenten lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter. Og det skal ta under 5 minutter å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde.
EV6 får verdenspremiere under et digitalt arrangement senere denne måneden.