KLARTE SEG ALT I 2017: – Føreren er bare med for sikkerhets skyld, saTesla den gangen om demo-videoen som viser en Model X kjøre selv. Siden er systemet kraftig forbedret.
KLARTE SEG ALT I 2017: – Føreren er bare med for sikkerhets skyld, saTesla den gangen om demo-videoen som viser en Model X kjøre selv. Siden er systemet kraftig forbedret.

Ett steg nærmere selvkjøring:

Her er filmen som viser Teslaen kjøre på egen hånd

Skritt for skritt har Tesla utviklet bilenes selvkjørende ferdigheter. Se videoen fra (selv)kjøreturen.

Publisert Sist oppdatert

Tesla Autopilot

  • Navnet Tesla har gitt sin suite av førerstøttesystemer
  • Målet er å gjøre bilen helt selvkjørende, hvorav navnet
  • Tesla får kritikk fra enkelte hold på grunn av benevnelsen, som kritikerne mener kan føre til at føreren blir for uoppmerksom

Tesla slapp ganske nylig en såkalt beta-versjon av programvaren til sitt hittil mest avanserte Autopilot-system.

Det dreier seg om den aller første utgaven av det den amerikanske elbilprodusenten selv kaller sin helt selvkjørende pakke (Full Self-Driving package - FSD).

Testes av eiere

Denne blir nå testet av en utvalgt gruppe Tesla-eiere for å avdekke mangler og forbedringspotensial.

Tesla-sjef Elon Musk har annonsert at gruppen med betatestere skal utvides før årets slutt og han har annonsert at det etter USA er Norge og Canada som vil få anledning til å teste de avanserte førerstøttefunksjonene.

Se bilen kjøre selv:

Tesla Model 3 med autopilot - Teslas egen demo-video fra 2019.

En rekke videoer fra testing av beta-versjonen av FSD ligger ute, og du kan se dem her.

Det endelige målet med Teslas Autopilot er, ifølge produsenten selv, at alt du skal behøve å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal.

Faktisk kan du eventuelt la være å si noe. Da skal – i prinsippet – bilen sjekke kalenderen din og bringe deg til ditt antatte reisemål.

Bilen skal kunne velge

Autopiloten skal da finne ut den optimale ruten selv, navigere gatene i bytrafikken og takle kompliserte kryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer.

Den skal også kunne håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Ved ankomst skal du rett og slett bare kunne gå ut av bilen foran inngangen.

Da skal bilen vil gå inn «parkeringssøk-modus», begynne å søke etter en plass - og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg når du skal av sted igjen...

Læres opp kontinuerlig

For noen år siden fortonet slike målsetninger seg som ren science-fiction, men ikke i Elon Musks hode. I dag leveres alle nye Teslaer i standardutgave med avansert maskinvare som muliggjør de eksisterende Autopilot-funksjonene i dag – og altså evnen til å kjøre helt på egen hånd i fremtiden.

Dette skal skje gjennom trådløst overførte programvare-oppdateringer som er utformet for å forbedre funksjonaliteten over tid.

For å nå dit må systemet, som er basert på kunstig intelligens, læres gradvis opp. Via en såkalt inferensmodell, trenes bilen litt på samme måte som når en person lærer å kjøre av en kjøreskolelærer.

Treningsdatasettet leveres i sanntid via nettverket som er blant grunnlaget for utviklingen av Teslas autopilot. Informasjonen mates inn via data overført fra titusener av Teslaer ute på veien over hele verden.

Her ligger Teslas kanskje største konkurransefortrinn i forhold til de tradisjonelle bilprodusentene som de senere årene også har gitt seg til å utvikle lignende systemer.

Det mener i det minste Volkswagens toppsjef, Herbert Diess…

Powered by Labrador CMS