Lover at stor-SUV-en blir selvkjørende:
Neste Volvo XC90 forsinket – og selvkjørende
Neste generasjon Volvo XC90 skulle lanseres i 2021, men blir minst ett år forsinket, skriver den svenske avisen Dagens Industri. Men Volvo bekrefter at den blir selvkjørende, takket være blant annet laserstråler fra en sender i taket.
DETTE ER SAKEN: Neste generasjon Volvo forsinkes med ett år, i følge Dagens Industri.
En dårlig og en god nyhet fra Volvo:
Neste XC90 blir forsinket. Til gjengjeld skal neste generasjon Volvo-modeller lanseres med fullstendig selvkjørende teknologi til bruk på motorvei.
Den kinesisk-eide svenske bilprodusenten har, som vi kunne fortelle allerede i 2018, inngått et samarbeid med Silicon Valley-selskapet Luminar. Deres LiDAR-teknologi vil være sømløst integrert i bilens tak. Med samarbeidet øyner Volvo muligheten for videreutvikling av aktive sikkerhetssystemer som skal brukes i fremtidige Volvo-modeller.
Les også: Volvo planlegger gigant-SUV
Laser-basert
Ifølge Volvo består systemet av LiDAR-sensorer som sender ut millioner av pulserende laserlysstråler for å nøyaktig kunne oppdage hvor objekter er, ved å skanne omgivelsene i 3D.
Teknologien skaper et midlertidig kart i sanntid, uten at man trenger internettoppkobling. Dette skal gi bilen et pålitelig syn og en såkalt persepsjonsevne (evnen til å ta til seg og forstå inntrykk utenfra) som kameraer og radarer alene ikke kan tilby.
Volvo planla opprinnelig å starte produksjonen av biler på den neste generasjonen av selskapets SPA-plattform (Scalable Product Architecture) i 2021.
Datoen er nå satt til 2022.
Forskjøvet
Den nye plattformen vil hete SPA 2 og lanseres med maskinvare som er klargjort for selvkjørende teknologi – deriblant Luminars LiDAR-løsning.
Til Dagens Industri sier Henrik Green, som er sjef for forskning og utvikling hos Volvo Cars:
– Tidslinjen er forskjøvet. Tidligere sa vi 2021 for plattformen. Nå sier vi 2022. Det er ikke bare én grunn til dette; det har blant annet å gjøre med våre elektrifiseringsplaner, der vi har sagt at vi skal levere en helelektrisk bil hvert år - noe vi står fast ved. Det handler om en balanse når det gjelder hvor mye teknologi vi kan introdusere i eksisterende plattformer og når vi tar det større tekniske skrittet i forhold til den teknologien som er tilgjengelig.
Les også: Volvo XC60 blir 60.000 kroner billigere
LiDAR-løsningen er en bestanddel av systemet Volvo kaller Highway Pilot, en selvkjørende teknologi som gjør det mulig for bilen å kjøre av seg selv på motorveier.
Highway Pilot vil kunne aktiveres i geografiske områder der det er verifisert at det er trygge forhold for selvkjøring. Den vil bli tilbudt til kunder som ønsker det på neste generasjon biler fra Volvo.
Og:
Ni år etter at Tesla begynte med det, vil systemenes programvare kunne oppdateres trådløst, «gjennom luften».
Volvo var tidlig ute med å annonsere at de arbeidet med å gjøre bilene selvkjørende. Våren 2014 hadde de allerede en testflåte av biler som var delvis autonome (selvkjørende), til utprøving i trafikken i hjembyen, Göteborg, med ambisjon om å ha dem på markedet i 2020.
Les også: Slik rammer koronakrisen Volvo
Kan bli standard
For Volvo er autonomi en viktig del av den såkalte nullvisjonen, som går ut på at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i trafikken når de sitter i en Volvo.
– Selvkjørende teknologi har potensial til å bli en av de teknologiene som vil redde flest liv i bilens historie, dersom den er introdusert på en trygg og ansvarlig måte. Å utstyre de fremtidige bilene våre med de persepsjonsevnene og det synet en bil trenger for å ta sikre avgjørelser er et viktig steg i den retningen, sier Henrik Green, chief technology officer, eller teknisk sjef på godt norsk, i Volvo Cars.
I tillegg til Highway Pilot utforsker Volvo og Luminar også LiDARs rolle i å kunne forbedre fremtidens avanserte førerstøttesystemer, også kjent som ADAS (Advanced Driver Assistance System). Volvo ser på muligheten for at alle SPA 2-baserte biler skal kunne ha LiDAR-sensorer som standard.