JA, TAK: E-klasse som cabriolet er bare en vinter og en vår unna.
JA, TAK: E-klasse som cabriolet er bare en vinter og en vår unna.

Bilferie i Norge?

Tak som byr, Mercedes!

Mercedes har kappet taket av sin mest berømte modell. Og det er i det minste gratis å drømme.

Publisert

Både cabrioleten og coupéen kan nå bestilles – og leveres i helt andre temperaturer en gang i juni.

– E-Klasse er selve definisjonen på Mercedes-Benz, og med de nye todørsutgavene vil vi nå kunne tilby et enda bredere spekter av modellserien. E-Klasse Coupé og Cabriolet byr på et elegant design, en mengde komfort og neste generasjons teknologi, sier Mercedes-direktør Kjetil Myhre.

Elektrifiseringen øker ved at enda flere av motorene nå leveres med mildhybrid-teknologi.

Den lille elektriske motoren gir inntil 14 hk og 150 Nm. ekstra ved behov.

Det samme systemet bidrar også til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å seile med avslått motor.

Nye farger

Fire nye farger er også tilgjengelige: Hightech silver metallic, Graphite grey metallic, Mojave silver metallic og Patagonia red metallic.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">L</span><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">EKKER:</span> E-klasse som todørs coupé er for mange en drømmekombinasjon av prestisje, kvalitet og komfort.
LEKKER: E-klasse som todørs coupé er for mange en drømmekombinasjon av prestisje, kvalitet og komfort.

De nye modellene er utstyrt med to store 10,25-tommers (26 cm.) skjermene som ligger ved siden av hverandre og gir det karakteristiske widescreenformatet. Enda større 12,3 tommer (31,2 cm.) skjermer er ekstrautstyr.

Mest fikst

Førersetet har fått en adaptiv justeringsfunksjon tilpasset kroppshøyde.

Ved å angi kroppshøyde, vil setet bevege seg automatisk i en stilling som generelt passer for noen i den angitte høyden.

Sjåføren trenger bare å finjustere.

Fikst, uten at vi helt ser nytteverdien.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NYTT RATT</span>: Funksjonene på det nye rattet til E-klasse er ikke bra nok, mener Motor. Men resten er både elegant og funksjonelt.
NYTT RATT: Funksjonene på det nye rattet til E-klasse er ikke bra nok, mener Motor. Men resten er både elegant og funksjonelt.

Ikke begeistret

Av bildene framgår det at nykommerne også kommer med det nye rattet til Mercedes. Trofaste Motor-lesere vet at vi ikke er begeistret for funksjonene. Nye lesere kan få vite mer om det her.

Men vi ser også at rattet har blitt litt mer brukervennlig:

Mer fintfølende sensorer gjør at det nå er tilstrekkelig for sjåføren å bare holde i rattet for å vise assistansesystemene at alt er under kontroll.

Tidligere var det nødvendig med en liten styrebevegelse.

  • Pris Coupé: Fra 712.000 til 994.000 kroner.
  • Pris Cabriolet: Fra 815.000 til 1.025.000 kroner.