Mercedes-Benz melder at de etter laboratorietester nå har satt i gang med testing av faststoffbatterier i en lett modifisert EQS.
Prosjektet er et samarbeid mellom ulike avdelinger i Mercedes, blant annet med Formel 1-avdelingen Mercedes AMG High Performance Powertrains og den amerikanske batteriprodusenten Factorial Energy.
– Utviklingen av et faststoffbatteri som kan brukes i en bil understreker vårt engasjement for innovasjon og bærekraft, sier Markus Schäfer, teknologidirektør i Mercedes, i en pressemelding.
Målet med testingen på veien er naturligvis å komme til et stadium der teknologien kan settes i produksjon.
USIKKERT NÅR: Mercedes har ikke kommet med noe estimat på når faststoffbatteriene er klare for masseproduksjon.Foto: MERCEDES-BENZ
Batteriene bruker en fast elektrolytt i stedet for en flytende, noe som skal forbedre cellens sikkerhet og gjøre det mulig å bruke nye anoder som litiummetall, som skal gi betydelig bedre ytelse enn konvensjonelle litium-ion-celler. Med andre ord en lang høyere energitetthet.
I tillegg skal teknologien bidra til redusert vekt på batteripakkene.
– Å være den første til å integrere litiummetall-faststoffbatterier i en produksjonsbilplattform på en vellykket måte markerer et historisk skritt innen elektrisk mobilitet, sier Siyu Huang, administrerende direktør i Factorial Energy.
Annonse
25 prosent økning
Faststoffbatteriet som nå testes i EQS, skal gi opptil 25 prosent lengre rekkevidde sammenlignet med samme batterivekt og -størrelse i en standard EQS. Ytterligere vekt- og energieffektivitet oppnås gjennom passiv batterikjøling. Testkjøretøyet forventes å ha en rekkevidde på over 1000 kilometer. Til sammenlikning har en EQS med dagens batteri på 118 kWt en oppgitt rekkevidde på 800 kilometer.
Mercedes er langt fra alene om å teste ut faststoffbatterier, men ser ut til å være de første som tester utenfor et laboriatorium:
Honda har startet et prøveprosjekt som tar sikte på å gå i produksjon i andre halvdel av 2020-tallet
Nissan har sagt at deres første elbil med faststoffbatteri vil komme i 2028, med batterier som er rundt halvparten så store, og mye lettere, enn dagens litium-ion-batterier med tilsvarende kapasitet.
Toyota sikter på å kommersialisere faststoffbatterier i 2027 eller 2028.
Den kinesiske produsenten Chery har uttalt at deres faststoffbatterier vil være klare for produksjon i 2026.
Volkswagen-gruppen sa tidligere i år at deres batteriproduksjonsavdeling har inngått en avtale om å masseprodusere faststoffbatterier fra det amerikanske selskapet QuantumScape.