SKUFFENDE: Mercedes E-klasse ser elegant ut, men funksjonaliteten er dårlig.

Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)

Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes

I forsøket på å lage enda mer fancy betjeningsfunksjoner på rattet, har Mercedes bommet stygt. Resultatet er rett og slett en fare for sikkerheten.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes E-klasse er for mange symbolet på det ypperste av familiebiler, selv om SUV-trenden er i ferd med å utradere de mer klassiske stasjonsvognene.

E-klasse er uansett ett av de mest gjennomarbeidede produktene som kommer fra Mercedes. Vel, det burde vært.

Mercedes e-klasse 2020 (ladehybrid)

72 poeng

Pris testbil: Kr. 903.000 («AMG») eks. frakt/levering. Pris fra 691.000, eks frakt/levering. TEKNISK BESKRIVELSE AV VÅR TESTBIL: Drivlinje: 2,0 liter firesylindret dieselmotor, 194 hk. og elmotor på 122 hk.. Total systemeffekt 306 hk./700 nm., firehjulsdrift, 9-trinns automat. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 50 km/0,14 l/mil. 0-100 km/t: 6,0 sek (fabrikktall). Toppfart: 230 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 2140/635 kg. Dekkdimensjon: 245/45R18 (foran), 275/40R18 (bak). Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 480/2100. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 495/185/146/12 cm.

Komfort 6/10

Seter og kjørestilling er av ypperste klasse. Men her trekker vi poeng for betjeningsfunksjonene på ratt og midtkonsoll. Dieselmotoren høres kun når den er kald og ved kraftig akselerasjon, ellers svært behagelig. Litt mer hjulstøy enn de beste i klassen.

Design 7/10

God design skal også ha høy funksjonalitet i en bil. Det er ikke tilfelle med den nye rattbetjeningen i E-klasse. Den lille faceliften har gjort fronten mer elegant, mens interiøret fortsatt føles både spennende og moderne etter mange år på markedet.

Kjøreegenskaper 10/10

Noe av det tryggeste du kan kjøre. Og også noe av det morsommere blant bilene med forbrenningsmotor, mange gir og eksospotte. Firehjulsdrift, 306 hester og 700 nm. gir et voldsomt kraftoverskudd i alle situasjoner og på alle underlag.

Miljø og forbruk 9/10

Motor kom fra 40 til 47 kilometer på strøm. Det laveste tallet etter mye kjøring på motorvei, det beste med hovedsakelig småkjøring. Uansett er dette bra. På en langtur på 100 mil, endte vi på meget gode 0,50 liter per mil.

Utstyr 9/10

I kjent Mercedes-stil får du muligheten til å gi bilen din et personlig preg med ulike materialer, farger og utstyr. Mange velger AMG-pakke, som gir bilen et sportsligere preg. I skrivende stund får du også vinterhjul og hengerfeste inkludert i en slik pakke til totalt 800.000 kroner.

Praktisk 4/10

Som ladehybrid minsker bagasjevolumet fra 640 til 480 liter. Fra stort til lite. I tillegg utgjør batteripakken en skjemmende kasse som reduserer den praktiske bruken. Solid gjennomlastingsluke og hengervekt på 2100 kilo hever inntrykket litt.

Pris 7/10

Med alle omkostninger, metallic og vinterdekk, koster den drøye 720.000 kroner. Det er en bra pris for en stor Mercedes. De fleste kundene ønsker en solid dose utstyr, og havner fort på et sekssifret tillegg. Vår testbil har tilleggsutstyr for 211.000 kroner.

Driftskostnader 8/10

Høye servicepriser hos Mercedes. Men særdeles lave drivstoffutgifter vil oppveie mye når alt skal summeres. Daglig drift på strøm og lengre turer med lavt dieselforbruk er en god og konkurransekraftig miks.

Sikkerhet 5/10

Høy score, spesielt på beskyttelse av barn og voksne, hos Euro NCAP tilbake i 2016. Etter det har også en rekke assistansesystemer kommet til eller blitt forbedret. Men de nye betjeningsfunksjonene på rattet vil distrahere mange brukere, og utgjør en sikkerhetsrisiko.

Annenhåndsverdi 7/10

Biladministrasjonselskapet Leaseplan beregner et prisfall på 85-95.000 kroner i året de tre første årene. Det er på nivå med konkurrenter fra BMW, Audi og Volvo. SUV-er mer populære enn tradisjonelle stasjonsvogner, men en luksuriøs dieselhybrid som dette vil ha et publikum.

Det er oppsiktsvekkende hvor dårlig den ferskeste generasjonen kommer ut av det som tradisjonelt er en tysk paradeøvelse:

Ryddighet og funksjonalitet – opphøyd i sikkerhet.

Mer elegant

Rattbetjeningen er ny til modellen du her ser bilder av – som må kalles en relativt omfattende facelift.

Spesielt i fronten er det godt synlige endringer.

E-klasse har fått trekkene til de øvrige nyeste modellene, og har etter vår oppfatning gjort modellen mer elegant.

Utilsiktet

Ambisjonen med de nye funksjonene på rattet er at du bare skal kunne sveipe langs berøringsknappene for å justere informasjonen på instrumentpanelet foran deg, eller på den store infotainmentskjermen over midtkonsollen.

Problemet er at de følsomme knappene er plassert slik at du utilsiktet kommer borti dem – enten du bare skifter grep på rattet, eller du skal flytte tommelen fra én funksjon til en annen.

ELEGANT: Selve designet på instrumentpanelet er fint, og de øvrige funksjonene enn rattbetjeningen er stort sett greie. Girspak til høyre bak rattet og vinduspusser- og blinklys i samme spak til venstre, krever tilvenning. Bakruteviskeren sitter klønete til.
HØYRE SIDE: Her ligger pilene som justerer kanalvalg, spillelister og telefonkontakter øverst. Under ligger primært justeringen av volum, samt funksjonene til telefon og stemmestyring.
VENSTRE SIDE: Her finner vi øverst justering av displayet i instrumentpanelet. Under ligger justeringen av cruisekontrollen.
UNATURLIG: Enten du bevisst beveger tommelen til de nederste funksjonene, eller du bare skifter grep på rattet, så er det altfor lett å komme borti en av de øvrige knappene på rattet.
KVALITET: Dørene med de fine materialene og betjeningen av de elektriske setene, er ett av mange partier som viser kvaliteten på E-klasse.
USKJERMET: Fra denne berøringsplaten styres funksjonene på den store skjermen i midten. Isolert sett fungerer det bra.
ULEMPEN: Problemet med berøringsplaten er det samme som med rattet: Skal du strekke deg etter en kaffekopp eller mobil som ligger til lading, så er det fort gjort å komme borti platen og endre info på skjermen.
LINJELEKKER: Den største stasjonsvognen til Mercedes har linjer som gjør den gjenkjennelig i gatebildet, eksklusiv, men likevel ganske diskret.
UPRAKTISK: Den store kassen som skjuler batteriet, kan fungere som benk når regnet kommer under spisepausen i friluft. Men den gjør bagasjerommet 140 liter mindre og svært upraktisk å laste.
GOD PLASS: Kupéen er romslig, og bak sitter voksne svært godt, med bra vinkel på beina og rikelig plass i alle retninger.
PERSONLIG: Et rikholdig utvalg tilbehør gjør at du kan sette sammen din E-klasse med farger og materialer du selv ønsker.
DRØMMEPLASS: Det er ikke mange førerplasser som overgår denne. De gode setene, kombinert med eleganse, høy komfort, masse krefter og solide kjøreegenskaper, gir lyst til å kjøre mange mil.

Justerer

Knappene er lagt i to etasjer på hver sin side av rattnavet.

På venstre side finner vi øverst justering av displayet i instrumentpanelet. Under ligger justeringen av cruisekontrollen.

På høyre side øverst, ligger pilene som justerer kanalvalg, spillelister og telefonkontakter.

Under ligger primært justeringen av volum, samt funksjonene til telefon og stemmestyring.

Og følsomme for berøring som disse knappene skal være, så blir resultatet at du plutselig og utilsiktet bytter ut informasjonen på instrumentpanelet når du skal regulere cruisekontrollen.

Eller at du like utilsiktet skifter radiokanal når du bare skal ned og justere volumet.

Først blir man overrumplet.

Så blir man selvkritisk: Er det noe vi ikke har forstått her?

Og så ender man med å bli irritert – og ganske forbauset over at dette faktisk har sluppet ut på markedet.

Også de nye?

Forrige generasjon rattbetjening på E-klasse var bedre.

Knapper og sveipeflater var mer loddrett plassert og mindre sensitiv for berøring. Det tok litt tid å venne seg til dem, men funksjonen var god.

Og viktigst: Funksjonene ble ikke påvirket med mindre man aktivt forsøkte.

Det er opplagt planen fra Mercedes at også de øvrige modellene skal få de nye funksjonene. Stoltheten i det ypperste luksussegmentet – S-klasse – kan nå bestilles med pris fra litt over 1,3 millioner. Bildene viser at rattet har identiske løsninger.

Historisk lav score

Funksjonsmissene gir kraftige utslag i flere av Motors testfaktorer, og gir totalt sett E-klasse en historisk lav totalscore.

Ikke er det komfortabelt. Ikke er det funksjonelt. Det er derimot forstyrrende. Og totalt sett, og mest alvorlig: Det er en opplagt sikkerhetsrisiko, milevidt unna det Mercedes ønsker å stå for.

Vi kjørte 127 mil med vår testbil. Vi var ikke i nærheten av å bli vant til disse funksjonene.

Eller mer presist: Vi ble vant til at det ikke fungerte.

Og vi er dessverre ikke ferdig med tematikken. Samme problem oppstår med berøringsplaten i midtkonsollen, som styrer alle funksjonene på den største skjermen.

Skjermen endres

Skal du strekke deg etter kaffekoppen eller legge mobilen til lading eller finne solbrillene, så må du uansett bevege hånden over platen og ned i rommet i forkant.

En liten berøring mot platen, og en eller annen funksjon på skjermen endres.

På andre Mercedeser har du en liten pute som hånden kan hvile på når du bruker berøringsplaten. Den forhindrer i stor grad de utilsiktede berøringene.

Ikke utviklet

Noen vil kanskje innvende at Mercedes har et godt utviklet system for stemmestyring – altså at du kan be bilen hjelpe deg med for eksempel å skifte radiokanal eller justere varmen.

Og ja, dette er et framtiden. Men nei, de færreste bruker dette aktivt i dag. Systemet er uansett ikke utviklet til å dekke mange av de funksjonene du i dag skal styre manuelt.

Vår kritikk av E-klasse stanser dessverre ikke ved disse funksjonsmissene.

Også bagasjerommet står i skarp kontrast til tradisjonelle Mercedes-egenskaper.

Lastelegenden blant stasjonsvognene ofrer sin kanskje viktigste egenskap i jakten på lavest mulig utslipp. Altså bagasjeplassen.

Tverrgående kasse

Den ladbare hybridteknologien må være et mareritt for mange bilprodusenter.

På den ene siden bidrar den til redusert forbruk og ditto lave utslipp i jakten på å tilfredsstille EU-kravene og unngå enorme bøter.

På den annen side, tar batterier og ekstra elmotorer stor plass. Spesielt i kombinasjon med firehjulsdrift. For E-klasse sin del, identifiseres denne utfordringen av en tverrgående kasse i hele bagasjerommets bredde.

Ikke for barnevogn

Den reduserer volumet fra svært solide 640 liter til ganske så stusselige 480 liter. Det er på nivå med lillebror C-klasse, som aldri har henvendt seg til folk med stort bagasjebehov.

E-klasse passer definitivt ikke for dem som skal trille inn en nedslått barnevogn eller plassere buret til en hund av middels størrelse. Det er et faktum som trolig plager mange stolte Mercedes-ingeniører.

I bildekarusellen som stod tidligere i denne anmeldelsen, får du et godt inntrykk av høydeforskjellen. Det hele er lite praktisk. Og svært lite kledelig på en stor bil til nesten en million.

Og så det positive…

Resten av denne testen har et positivt fortegn.

Du får e-klasse i ladbar versjon med både diesel- og bensinmotor. Mercedes er alene på markedet med dette tilbudet – som også gjelder den mindre C-klasse.

Vi har testet dieselversjonen. Og den gjør jobben utmerket, enten du kjører den helelektrisk eller som tradisjonell hybrid.

I hverdagen går den på strøm, på langturer veksler den over til forbrenningsmotoren. Og selv med en tradisjonelt mer støyende diesel under panseret, er det knapt hørbart hva som skjer.

Utviklingen på dette området går svært raskt, og Mercedes er helt i tet her.

Høy klasse

Bilen går også raskt. 306 hester og 700 newtonmeter gir et formidabelt overskudd i alle hastigheter. Girkassa med ni trinn håndterer både de små dagligdagse fartsendringene i by- og nærmiljø, og de tyngre forbikjøringene, med høy presisjon.

Og du føler deg usedvanlig komfortabel og trygg i et interiør med lekre fargekombinasjoner og høy kvalitetsfølelse.

Spesielt dørsidene, med den elektriske justeringen av setene, er av høy klasse.

Familiedrømmen

Inntil den nylige faceliften var det egentlig bare det upraktiske bagasjerommet som kunne trekke ned totalscoren for en stor, trygg, elegant og sterk bil – til en absolutt godkjent pris.

Selve familiedrømmen for mange.

Men Mercedes ratter seg dessverre ut på risikofylte veier med sine nye betjeningsfunksjoner.