BMW lanserte sin kompakte SUV X1 første gang i 2009 og var først blant premiumprodusentene med en så liten SUV.
Den ble avløst av en ny generasjon, basert på en forhjulsdreven plattform, i 2015.
Nykommeren fikk mer suksess enn forgjengeren - den var romsligere og mer praktisk, ikke minst takket være den nye plattformen.
Da fikk det ikke hjelpe at onde tunger ymtet om at den måtte rygges for å kjøre som en ordentlig BMW (som ifølge tradisjonalistene skal være bakhjulsdrevne).
Omsider ladbar
Den har solgt ganske bra i Norge også, men mange ønsket seg en ladbar versjon.
Men angående ladbar hybrid, begrenset tilbudet i kompaktklassen seg til flerbruksbilen 225xe.
Nå er imidlertid ønsket oppfylt. BMW valgte å vente til en ny generasjon hybriddrivlinje var klar med å installere den i SUV-en. og tidligere i år lanserte den bayerske produsenten denne i både 225xe og i X1.
Sistnevnte har fått navnet X1 xDrive25e.
Bruk pilene for å bla i bildeserien:
Elektrisk motor bak
Som mellomleddet xDrive indikerer, er bilen firehjulsdrevet.
En 1,5 liters 3-sylindret turbo-bensinmotor på 125 hestekrefter, med et dreiemoment på 220 newtonmeter, leverer kreftene til forhjulene gjennom automatgirkassen, som har seks trinn.
Kreftene til bakhjulene kommer fra en elektrisk motor på 70 kW (95 hester) med et dreiemoment på 165 newtonmeter.
Samlet effekt på drivlinjen er 220 hestekrefter med et dreiemoment på 385 newtonmeter.
Det hybride firehjulsdriftsystemet har oppgaven med å sørge for både effektiv energibruk og best mulig grep når behovet melder seg.
Det fikk vi anledning til å verifisere på varierte tyske veier - og det fungerer veldig bra. Spesielt samspillet mellom elmotor og bensinmotor fungerer nær opptil sømløst - i merkbart større grad enn for eksempel hos Volvo.
På veien føles bilen kvikk og fartsressursene er mer enn tilstrekkelige. 0-100 kilometer i timen gjøres unna på 6,9 sekunder og toppfarten er 193 kilometer i timen. En skikkelig sprint-etappe vi var heldige nok til å få ta på Autobahn nord for München beviste at de tallene slett ikke er for optimistiske.
Ved ren elektrisk kjøring er toppfarten begrenset til 135 km/t.
BMW X1 xDrive25e - spesifikasjoner
Pris - fra: | 444.400 kr |
Lengde/bredde/høyde: | 445/182/158 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Bagasjerom: | 450/1470 liter |
Bensinmotor: | R3, 12V, bensin Turbo |
Girkasse | 6-trinns automat |
Bensinmotor: | 3-sylindret 1,5 liter turbo, 125 hk |
Elektromotor: | 95 hk / 165 Nm |
Ytelse totalt - hybriddrivlinje: | 220 hk /385 Nm |
0-100 km/t: | 6,9 sek |
Batterikapasitet: | 10 kWt brutto - 8,8 kWt netto |
Rekkevidde på strøm (WLTP): | 52 km |
Egenvekt: | 1745 kg |
Hengervekt: | 750 kg |
Batterier under baksetet
Batteripakken har en bruttokapasitet på 10 kWt. Den er plassert under baksetet, og stjeler derfor ikke svært mye bagasjeplass.
Ulempen er at i motsetning til i andre x1-versjoner kan ikke baksetet flyttes i lengderetningen.
Batteriet lades ifølge produsenten fra 0 til 80 prosent på 2 timer og 24 minutter gjennom en vegglader med 3,7 kW kapasitet. Det lades helt fullt på 3 timer og 12 minutter.
Ved bruk av en vanlig husholdningskontakt (kapasitet på 2,2 kW) er ladetiden fra 0-80 prosent og 0-100 prosent henholdsvis 3 timer og 48 minutter, og 5 timer.
Bruk pilene for å bla i bildeserien:
Fem mil på strøm er mulig
Med norsk standardutstyr er den helelektriske rekkevidden fra fulladet batteri kalkulert til opptil 52 km målt etter WLTP-metoden.
Vi foretok en uhøytidelig rekkeviddetest og kom 43 kilometer under de sommerlige forholdene som rådet. Batteriet var ikke riktig fulladet, og vi hadde ikke noen spesiell tanke på å kjøre økonomisk.
Det var varmt i været og klimaanlegget var i gang.
Fem mil og mer er med andre ord fullt mulig å oppnå.
Facelift på 2020-årgangen
Ansiktsløftningen som sammenfalt med introduksjonen av den nye drivlinjen er diskret, men likevel effektfull.
Grillfesten hos BMW fortsetter - også X1 har nå fått større grill, som alle de andre BMW-modellene i ny generasjon.
Plastdekoren er ny og frontlyktene likeså. LED hovedlys er standard.
X1 er en relativt høyreist SUV man setter seg inn i, ikke ned i. Den meget velutstyrte testbilen hadde gode seter, faste i stoppen og med utmerkede støtte- og justeringsmuligheter.
Lett å trives
At også rattet har rikelig med justering gjør at alle kan finne en god sittestilling her. Romslighetsfølelsen er god og man har god oversikt.
Bakseteplassen er god også for storvokste. Dette til tross for at man sitter litt høyere i hybriden, på grunn av batteripakken. Dette har samtidig den fordelen at man har bedre utsyn.
Bagasjerommet er noe redusert grunnet batteripakken og plasseringen av bensintanken. Likevel: Det måler akseptable 450 liter.
Bilen kan leveres med avtagbart tilhengerfeste. Dette er godkjent for en maksimal last på 750 kilo og koster 8.400 kroner ekstra.
Et lite minus i margen for at det er manuell montering.
Behagelig kjøreopplevelse
BMW er gode på understell og det er ikke fordi de har byttet til en i utgangspunktet forhjulsdrevet plattform at de har mistet grepet i så måte.
Det er ikke sant at bilen må rygges for å kjøre bra.
OK - vil du ha en sportslig BMW fremfor alt, velger du ikke X1. Men da velger du uansett ikke en SUV, men en flatere bil.
Men da vi presset bilen litt, konstaterte vi at den har gode kjøreegenskaper. Ikke direkte underholdende kanskje, men det er ikke det de som kjøper en slik bil er ute etter er ute etter i hovedsak.
Kort sagt: Kjører du aktivt, forserer bilen svingene presist og kjapt takket være en godt satt opp forstilling kombinert med en styring som er både kontant, direkte og presis, noe det behagelig utformede rattet gjør det lett å kjenne.
Nærmest sporty
Tendensen til krenging er dessuten moderat og overhodet ikke sjenerende; understyring oppstår ikke med mindre du provoserer den frem ved å komme for fort inn i svingen.
Tilbakemeldinger fra kjørebanen formidler den til og med bedre enn de fleste biler av samme type vi har kjørt de siste årene.
Med andre ord: Ryddig og betryggende - men også mer sportslig enn andre SUV-er i denne størrelsesklassen.
Når kjørekomforten samtidig er på høyt nivå, med effektiv demping og et behersket lydnivå, kan vi trygt si at dette er en bil man trygt kan legge ut på langtur med - og glede seg til den.
Fra 444.000
Standardmodellen av X1 xDrive 25e koster 444.400 kroner eks. frakt og levering(15.900 kroner ekstra levert Fornebu).
Norsk standardutstyr inkluderer blant annet 17-tommers aluminiumsfelger, multifunksjonsratt, LED hovedlys, oppvarmede forseter, takreling, alarm og flere BMW Connect-tjenester.
Som andre nye ladbare hybrider fra BMW har modellen også akustisk fotgjengervarsling som standard. Ved ren elektrisk kjøring gir bilen fra seg en diskret «summetone» i hastigheter opp til 30 km/t.
Bilen tilbys den med standardiserte kampanjepakker i tillegg. Med den mest omfattende, xDrive25e eDrive M Sport, koster bilen504.000 kroner før frakt og levering.
Bruk pilene for å bla i bildeserien:
Bra utstyrt til 550.000
Noe ekstrautstyr bør du nok velge i tillegg - som skikkelig navigasjon, ryggekamera og parkeringssensorer. Vi vil også anbefale Harman Kardon-lydanlegget til 8.000 kr.
Du får bilen godt utstyrt til rundt 550.000.
Dette er utvilsomt riktig så gunstig sett i forhold til de andre drivstoff-alternativene - eneste engangsavgift er de 2.400 kronene i vrakpant.
Dieselutgaven xDrive20d koster eksempelvis fra 557.400 kroner før frakt og levering - og før ekstrautstyr.
For å konkludere: Med X1 xDrive25e får du mye BMW for pengene, ja ganske mye SUV for pengene rett og slett.
Du får gode ytelser og du kan kjøre ganske økonomisk i hverdagen ved å passe på å lade regelmessig.
Det du renonserer på er en del hengervekt, lengdejusterbare bakseter og noe bagasjeplass.
Men i sum fremstår den ladbare X1 som et godt kjøp og sannsynligvis den mest fornuftige BMW-en.