DEN NYTTIGE BMW-EN: 225xe fikk en oppgradering tidlig i år - deriblant større batteripakke.

Prøvekjørt: BMW 225xe Active Tourer

BMWs bestselger er fortsatt i støtet

Flerbruksbiler har ikke lenger folkets gunst. Men denne kan bli unntaket.

Publisert Sist oppdatert

Det var mye først da BMW lanserte 225xe Active Tourer i 2015.:

Først med forhjulstrekk hos BMW. Og første flerbruksbil. Den var også først ut blant BMWs prisgunstige ladehybrider, som bidro til å «demokratisere» merket i Norge.

Her i landet gjorde det gunstige avgiftssystemet bilen raskt til BMWs mestselgende modell – etter elbilen i3.

I Motor-testen beskrev vi den som et godt kjøp.

Så langt i år er situasjonen ganske annerledes.

Den nye bølgen av ladbare SUV-er gjør i dag at BMW er nest størst på dette her i landet etter Volvo.

Det har ført til at denne kompakte, men romslige familiebilen er havnet i skyggen av den nye, ladbare SUV-en X1, til tross for oppgraderingen den fikk i fjor høst.

Tallenes tale er klar: 1000 biler registrert fra januar til august 2019, bare 300 under tilsvarende periode i 2020 (Kilde: OFV AS).

Diskret facelift

Vi fikk prøvekjøre den oppgraderte modellen i München i sommer.

Det er ikke lett for uinnvidde å se hva som har endret seg på Active Tourer siden i fjor. Det handler om lett redesign, som nye lykter med vinklede i stedet for runde innsatser og ny design på frontfangeren.

I interiøret er det enda vanskeligere å se forskjell, instrumentpanelet er noe modernisert, men ikke byttet ut med nyeste utgave.

Multimediasystemet er også av forrige generasjon.

Det gjør egentlig ingenting. For BMW-følelsen er der, man sitter godt og det er lett å finne en god sittestilling. Bakseteplassen er god og bagasjerommet på 400 liter, tross hybridpakken, akseptabelt. Under gulvet i bagasjerommet er det plass til ladekabelen.

Noen fullkommen flerbruksbil er bilen fortsatt ikke - til det mangler det lille ekstra av praktiske løsninger.

Man kunne dessuten forventet flere oppbevaringsrom her og der. Koppholderne foran er dessuten merkelig små og upraktiske.

Bildeserie - bla med pilene øverst:

Mer energi enn før

Det er gjort betydelige fremskritt innenfor batteriteknologi de siste årene. Dette, kombinert med en reduksjon i kostnadsnivået per energienhet, har gjort det mulig å øke batterikapasiteten.

Dermed er også elektrisk rekkevidde økt, uten at det tar opp nevneverdig mer plass, veier særlig mer, eller gjør at prisen fyker i været.

I 225xe er brutto batterikapasitet utvidet fra 7,7 til 10 kWt, mens batteriet har samme størrelse som før. Ifølge BMW lades batteriet på fem timer fra en vanlig stikkontakt, men de anbefaler naturligvis at man anskaffer en veggboks.

Da utføres operasjonen på tre timer og et kvarter dersom det elektriske anlegget er dimensjonert for det (230 V / 16 A). Ladeporten er plassert på venstre forskjerm.

For å spare plass og for at ikke fleksibiliteten skal bli for begrenset, ligger batteripakken under baksetet. Dermed er hele den øvre delen av bagasjerommet bevart.

Fra 400 liter kan det økes til 1.50 liter med alle de tre delene av bakseteryggen nedfelt (denne kan deles i forholdet 40/20/40) .

Rimelige hester

Hybridsystemet i 225xe Active Tourer er det samme som tidligere.

Det består av en 3-sylindret, turboladet bensinmotor på 1,5 liter og yter alene 136 hestekrefter som driver forhjulene. 88 elektriske hestekrefter driver bakakselen.

Samlet ytelse fra de to motorene er i beste fall 224 hestekrefter og 385 newtonmeter, en ganske anselig trekkraft tross en ganske heftig egenvekt på 1.675 kilo uten fører.

I hybrid modus sørger en elektronisk styringsenhet for at firehjulsdrift er tilgjengelig ved behov, altså når kjøreforholdene tilsier det.

Overføringen av krefter til den ene eller begge akslene foregår relativt sømløst, men fullt så jevnt som med klassisk BMW xDrive, er det ikke.

224 hestekrefter høres mye ut og, joda, bilen er kvikk den:

6,7 sekunder fra 0 til 100 km/t er en god del raskere enn i de fleste konvensjonelle familiebiler.

Varierende samspill

Det oppleves likevel ikke som så mye til enhver tid og fordrer at bensinmotoren og elmotoren jobber sammen.

Når man har passert turtallsområdet der elmotoren bidrar i særlig grad, merker man mindre trekkraft.

Kjører man derimot helelektrisk, er bilen bare kvikk ut fra start, men man disponerer altså da bare 88 hester i den relativt tunge bilen .

Det er selvsagt nok i bytrafikk og sannsynligvis for de fleste også under vanlige, korte pendlerstrekninger mellom hjem og jobb, men ikke forvent å flette lynraskt inn i motorveitrafikken fra påkjøringsveien.

Det er nå mulig å kjøre utslippsfritt cirka en mil lenger enn tidligere.

Under vår prøvekjøring oppnådde vi nesten fire mil under gode værforhold, med normal kjøring - og de tillatte 100 kilometer i timen på landevei.

Oppgitt elektrisk rekkevidde er, avhengig av hjuldimensjoner og utstyrsnivå, 55 til 57 kilometer ved blandet kjøring.

Mini-slektskap

Automatgirkassen, som har seks trinn, er annerledes enn i de større BMW-ene. Det henger sammen med at den er hentet fra Mini.

Dette i likhet med plattformen designet i utgangspunktet for forhjulsdrift og med den 3-sylindrede motoren.

En detalj eventuelle sportsbil-entusiaster vil sette pris på, er at den i manuell modus gires opp ved at man trekker spaken til seg i stedet for å skyve den fremover.

Flere valgmuligheter

BMWs hybrider av nyeste generasjon, også denne, har såkalt forutseende styringsløsning for hybridsystemet. Den bruker navigasjonssystemet for å kontrollere valg av kjøremodus automatisk.

Da kan systemet for eksempel ta hensyn til veibanens profiI, eller om man er på landsbygda eller i tettbygd strøk.

Dessuten: I tillegg til innstillingene Sport, Comfort og Eco Pro, kan føreren også selv stille inn eDrive-modus med en egen bryter på senterkonsollen, for å velge hvordan fremdriften skal fordeles mellom forbrenningsmotoren og den elektriske motoren.

Velger man Auto eDrive her, er det systemet selv som velger optimal fordeling. Med Max eDrive kjører man helelektrisk.

Save Battery-modus gir derimot muligheten til å opprettholde batteriets ladestatus (gjenværende kapasitet), for å ha strøm nok til å kjøre utslippsfritt på et senere tidspunkt – for eksempel når man kommer til et tettbygd område.

Og kjøreopplevelsen? Joda, det er en BMW, men det er også en relativt høy og ganske tung flerbruksbil.

Gode kjøreegenskaper

Forvent derfor ikke de sportslige vibbene som i en 3-serie, men sett i forhold til typen bil er 225xe likevel besnærende god rent kjøredynamisk.

Understellet er ganske stramt satt opp og styrefølelsen er god, samtidig som de effektive demperne tar av for det meste av ujevnheter. Man kan likevel til en viss grad merke støt hvis man kommer i godt driv over brå ujevnheter.

Lydnivået i kupéen er helt akseptabelt, men under pådrag man må leve med lydbildet fra den 3-sylindrede motoren, med sin karakteristisk metalliske during.

Det er og blir bare en halv «sekser»...

Smart med køassistent

Kjører man mye på motorvei/pendler, kan det være lurt å velge Driving Assistant plus, som inkluderer kamerabasert fartsholder (cruise control) med såkalt Stop & Go-funksjon, og køassistent.

Disse tar hensyn både til den innstilte hastigheten og avstanden til kjøretøyet foran. Stop & Go-funksjonen reduserer hastigheten helt til bilen står stille og lar bilen automatisk kjøre videre etter inntil tre sekunder.

Står bilen stille lenger enn det, vil den igjen akselerere til den innstilte hastigheten først når føreren trykker på Res-tasten eller trår inn gasspedalen.

Køassistenten avlaster føreren ved ensformig kjøring på motorvei og liknende veier. I hastigheter opptil 60 km/t lar systemet deg flyte med trafikken, slik at køkjøringen blir mindre krevende.

Systemet holder automatisk avstanden til kjøretøyet foran deg, regulerer automatisk hastigheten til bilen din står stille, og styrer bilen aktivt, så lenge du holder en hånd på rattet.

Relativt prisgunstig

BMW 225xe Active Tourer starter på 419.800 kroner - i utstyrsversjon Advantage (435.700 kroner levert Fornebu). Bilen er altså ikke så rimelig som den var opprinnelig, men valutaøkningen forklarer ikke alt - standardutstyret er også bedre.

Velger man Luxury-versjonen, står det 458.500 på prislappen og, går man som mange gjør for M Sport-pakken, 463.200.

Noe ekstrautstyr på toppen av det vil de fleste velge (vi har allerede nevnt Driving Assistant Plus), som større felger, skinninteriør og kanskje det utmerkede Harman/Kardon-lydanlegget.

For mellom 530.000 og 550.000 kroner får man i så fall en riktig velutstyrt bil med mer enn et snev av den gode BMW-luksusfølelsen.

BMW 225xe Active Tourer - Tekniske data

Bensinmotor:1,5 l, 3 syl. turbo, 136 hk, 220 Nm
Girkasse:Aut. 6 trinn
Elektrisk motor88 hk / 165 Nm
Batterikapasitet Brutto/netto:10 /8,8 kWt
Rekkevidde (WLTP):55 - 57 km
Kombinert ytelse (maks.):224 hk/385 Nm
0-100 km/t - toppfart:6,7 sek - 180 km/t
Forbruk WLTP:0,19 - 0,21 l /mil
CO2-utslipp WLTP:42 - 47 g/km
Tankvolum:36 liter
Lengde/bredde/høyde:434,5/180/155,6 cm
Akselavstand:267 cm
Bakkeklaring16,7 cm
Dekkdimensjon:205/55-17
Bagasjerom:400/1350 liter
Egenvekt:1675 kg
Hengervekt:0 kg
Pris fra:419.800 kr (eks. frakt og leveringsomkostninger)

NB: I motsetning til BMW X1 xDrive25e (750 kilo tilhengervekt), kan ikke 225xe Active Tourer trekke tilhenger.