GOD NUMMER TO: Active Tourer med 136 hesters bensinmotor og forhjulstrekk fikk andreplassen i Motors store vinterbiltest i 2015. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
BMW 225XE Active Tourer
BMW på en ny måte
Høy sitteposisjon og praktisk innredning gjør at Active Tourer er skreddersydd for godt voksne. Med firehjulstrekk inkludert i prisen er dette et godt kjøp!
BMW 225XE Active Tourer. Tresylindret twin-turbo bensinmotor 136 hk/100kW v. 4400 omdr. Elmotor 88 hk/65kW. Totalt: 224 hK/165 kW. Toppfart: 202 km/t.
Komfort
8/10
Man sitter høyt og har god oversikt, det samme for barna i baksetet. I Motors vinterbiltest i 2015 var bilen best til å oppnå varme i kupeen. Minus for testens høyeste innvendig støy.
Design
7/10
Testerne liker det nye og praktiske utvendige designen. Tradisjonell og fin BMW-design innvendig. Det trekkes for de store A-stolpene som dekker sikten i rundkjøringer og ved fotgjengerfelt.
Kjøreegenskaper
9/10
Automatgir som standard bidrar til en lettkjørt og komfortabel kjørefølelse. Totalt 224 hester gir raske akselerasjoner. Firehjulstrekk gir god framkommelighet og stabilt veigrep på dårlige vinterveier.
Miljø og forbruk
7/10
Rekkevidde: 17 km. mot oppgitt 41. Forbruk: 0,35 l/mil. mot oppgitt 0,20. CO2-utslipp: 46 gram. NOx per km: 3,4 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under dieselbiler.
Utstyr
5/10
Standard-utgaven har overraskende lite utstyr. Du må betale ekstra for bl.a. LED hovedlys, ryggekamera, fartsholder med avstandsradar, autobrems for fotgjengere, kollisjonsvarsler.
Praktisk
7/10
Store dører, høy sitteposisjon. Stort bagasjerom på 400 l. Høyt og fint for å laste inn- og ut. Bilen får et minus for den lave plasseringen av betjeningspanelet for varme og ventilasjon, som gjør at man må ta blikket fra veien for lenge.
Pris
8/10
Det ladbare hybriddrivverket gir en god avgiftsrabatt og gunstig nybilpris. Denne utgaven er nesten kr. 200.000 billigere enn tilsvarende bensinutgave. Pluss for at automatgir og firehjulstrekk er inkludert i prisen.
Driftskostnader
6/10
Erfaringsmessig har BMW relativt høye delepriser og servicekostnader. Bilen har fem års/200.000 kilometers nybilgaranti. Hybriddrivverket gir lavere driftskostnader på drivstoff.
Sikkerhet
9/10
Fem stjerner i EuroNCAP. 84/85 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. 60 prosent for påkjørsel av fotgjengere trekker litt ned.
Annenhåndsverdi
8/10
Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og likt som snittet klassen i bruktmarkedet. Et pluss for at bilen passer en større kundegruppe.
Denne ladbare hybrid-utgaven er BMWs første modell bygget for forhjulstrekk. Det fungerer godt, mener Motors testlag.
Det er fortsatt mye BMW-følelse igjen bak rattet, med presis styring og stabilt understell.
Firehjulstrekk gir god framkommelighet og stabilt grep på dårlige vinterveier.
Active Tourer plug-in hybrid passer godt til de som kjører mye småkjøring, og vil være miljøvennlige.
Så innfrir den på batterikapasitet?
BMW oppgir 31 kilometer på strøm og et blandet forbruk på 0,20 liter på mila. I -6 grader klarte vi 17 kilometer på strøm før batteriet var tomt. Det er halvparten av oppgitt kapasitet.
Over en strekning på 36 kilometer brukte bilen 0,35 liter på mila, så heller ikke her holder bilen det BMW lover. Men årstiden vi testet tatt i betraktning, vil du nok kjøre en god del lenger på strøm på sommerføre.
Det er på komfort og kjøreegenskaper bilen skårer høyest. Både setene og instrumenteringen er den samme gode som BMW er kjent for.
xe-utgaven leveres med automatgir som standard – det er et pluss.
Det store bagasjerommet på hele 400 liter gjør BMW Active Tourer like godt egnet til småbarnsfamilier som trenger god plass og har mye småkjøring til skole og barnehage, som til godt voksne som vil lett inn og ut av bilen og ha god oversikt.