<strong>PROBLEMER: </strong>Volkswagen ID.3 har blitt kjempepopulær, men en del kunder har også problemer med den.
PROBLEMER: Volkswagen ID.3 har blitt kjempepopulær, men en del kunder har også problemer med den.

Forbrukerrådet om nybil-problemer:

«Det må ikke gå på sikkerheten løs»

Forbrukerrådet går nå hardt ut mot bilbransjen etter at mange kunder opplever feil og problemer på nye bilmodeller. – Slikt bør ikke forekomme, sier de.

Publisert

Motor har skrevet flere reportasjer om kunder som har fått problemer etter at de har fått utlevert sine nye biler av nyutviklede bilmodeller.

VW ID.3 – som Volkswagen selv omtaler som et nytt flaggskip – melder et foruroligende antall kunder om diverse tekniske og elektriske problemer. Operativsystemet var heller ikke klart da produksjonen startet opp.

Polestar tilbakekalte i høst halvparten av de solgte bilene av Polestar 2 etter at flere bileiere har opplevd at bilene har mistet kraft og plutselig stanset under kjøring. På forumene i sosiale medier hagler det med meldinger fra kunder om mange andre forskjellige feil på bilen.

Tidligere i år kunne vi også melde at Tesla er på klagetoppen til Forbrukerrådet, med rekordmange klager.

– Ubehagelig

Forbrukerrådet har lest Motors ferske reportasjer om problemene på Polestar og ID.3.

De er bekymret.

– Det er svært uheldig. Programvare blir viktigere og viktigere i biler, og er en essensiell del av kjøreopplevelsen. Derfor er det enda viktigere at alt er på plass ved levering. Flere av eksemplene som er trukket fram i artiklene har ført til ubehagelige opplevelser for den enkelte. Slikt bør ikke forekomme, sier jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet.

Bilprodusentene kjemper for å nå EUs utslippskrav og for å unngå kjempestore bøter. Derfor pøses elbiler og hybridbiler ut i markedet i stort tempo.

Forbrukerrådet krever at produsentene og importørene setter sikkerheten først.

– Vi forventer at produsenter og importører ikke har så hastverk at det går på sikkerheten løs, sier Skarderud – som varsler at Forbrukerrådet nå vil følge med på situasjonen fremover.

– Strenge rutiner

Harald A. Møller, som importerer Volkswagen i Norge, hevder sikkerheten er prioritert.

– Vi har strenge rutiner for forhold som er relatert til sikkerheten i bilene. Disse går vi aldri på kompromiss med, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes.

Hun påpeker at moderne biler, i likhet med datamaskiner og telefoner, kontinuerlig kan oppgraderes for forbedringer og feilrettinger.

– Det er vi åpne om i møte med kundene, sier Svanes.

– Forventet

Svensk-kinesiske Polestar er et nytt bilmerke, selv om de samarbeider tett med Volvo. Forbrukerrådet mener oppstartsproblemene til det nye bilmerket er som forventet.

– Men forbrukervernet gjelder på akkurat samme måte for nye aktører. Det må forventes at selgerne har gode rutiner for å besvare kundehenvendelser og at reklamasjonssaker blir håndtert på vanlig måte, sier Caroline Skarderud.

Polestar er informert om kritikken fra Forbrukerrådet, men har ikke besvart Motors spørsmål.

Powered by Labrador CMS