HØY SCORE: Volkswagen ID.3 etter frontkrasj hos Euro NCAP.
Foto: EURO NCAP
ID.3 i EuroNCAP-test:
VWs viktigste elbil scorer høyt i nye krasjtester
Volkswagen baler med tekniske utfordringer på sin nye ID.3, men har fått tommelen opp – og fem stjerner – i den første sikkerhetstesten av bilen.
VW pleier å gjøre det godt i sikkerhetstester, men har nok ventet ekstra spent på dommen fra EuroNCAP for deres nye elbil ID.3.
For den er konstruert på en plattform (MEB) som skal brukes på de aller fleste elektriske modellene fra det store Volkswagen-konsernet de neste årene.
Med fem stjerner og gjennomgående gode tall i de fire kategoriene kan selskapet trekke et lettelsens sukk over kommentarene fra EuroNCAP-sjefen Michiel van Ratingen:
– ID.3 representerer den retningen bilindustrien har valgt de siste årene. Klimakrisen gjør at de elektriske bilene vil danne normen i årene som kommer. Euro NCAP arbeider for at anstrengelsene for å redde planeten ikke skjer på bekostning av sikkerhet, og jeg er glad for å se at ID.3 – den nye generasjonen av folkevogna – ikke gjør noen kompromisser på dette feltet, sier van Ratingen.
Bra på det meste
ID.3 scorer bra, men ikke eksepsjonelt høyt, i alle de fire kategoriene (bilene får poeng på en skala til 100 prosent i hver av de fire):
- Sikkerhet for voksne: 87 poeng
- Sikkerhet for barn: 89 poeng
- Ubeskyttede trafikanter: 71 poeng
- Sikkerhetsutstyr: 88 poeng
– Dette er en gledelig suksess for hele ID.-teamet. Et høyt sikkerhetsnivå i våre biler er alltid svært viktig, og har derfor vært en integrert del av utviklingen av MEB-plattformen, sier Frank Welsh, direktør med ansvar for utvikling hos Volkswagen, i en pressemelding.
For første gang er en Volkswagen også utstyrt med en såkalt senterkollisjonspute mellom forsetene. Den forhindrer for eksempel hodekontakt mellom fører og passasjer.
Euro NCAP er gjort på bilens standard sikkerhetsutstyr, men som så mange andre produsenter tilbyr VW ytterligere assistentsystemer som tilvalg.
Du kan lese hele testen på Euro NCAPs nettsider.