GLEM DET: Merkeverkstedleder Frode Aarsby kan reparere bunnplata til en brøkdel av prisen, men blir kontant avvist av Jaguar.

Sjokkerende dyr reparasjon av lite hull:

Kan reparere mye billigere, men blir nektet av Jaguar

Merkeverkstedet Aarsby Bil mener de kan reparere det lille hullet i elbilen for mellom 50.000 og 100.000 kroner. Konkurrentene krever rundt 350.000. Men Aarsby får tvert nei.

Publisert Sist oppdatert

– Vi må tenke annerledes. Vi kan ikke fortsette med så dyre reparasjoner, sier daglig leder Frode Aarsby i Aarsby Bil på Romerike.

Men han får kontant beskjed fra ettermarkedssjef Frank Hjalmar Jensen i Jaguar Land Rover Norge som sier et avvik fra dagens rutiner vil «medføre konsekvenser».

Motor har skrevet om det kostbare lille hullet i bunnplaten til en elbil fra Jaguar I-pace. To merkeverksteder har gitt pristilbud på henholdsvis 337.000 kroner og 356.000 kroner for reparasjon.

Det utgjør rundt halvparten av nybilverdien på den nå halvannet år gamle elbilen.

Saken har blitt svært mye lest på Motors nettsider – og har skapt stort engasjement i sosiale medier. Leserne er rett og slett sjokkert over hvor dyrt det er å reparere et lite hull, nærmest et lite hakk, i bunnplaten.

Bare platen skadet?

Nå tar lederen ved et Jaguar-merkeverksted bladet fra munnen:

– Jeg kan gjøre denne jobben for mellom 50.000 og 100.000 kroner, bekrefter Frode Aarsby i Aarsby Bil, som er merkeverksted for både Mercedes-Benz, Land Rover og Jaguar på Romerike.

Aarsby viser til at det trolig kun er platen nederst som er skadet, ikke selve batteriet og ikke resten av batterikassen, og at det dermed kun er denne platen som må skiftes.

De to andre merkeverkstedene viser til produsentens spesifikasjoner, og mener at hele batterikassen uansett må skiftes.

Ønsker billigere reparasjoner

En rimeligere reparasjon slik Aarsby foreslår, er i tråd med det forsikringsselskapene ønsker.

I en epost Motor har fått kopi av, skriver saksbehandleren til Gjensidige at de ønsker at bare bunnplaten skiftes – og at de ønsker å få importørens godkjennelse for å gjøre det slik.

«Det er ikke forsikringsselskapet som betaler forsikringen, men kundene. Det er ikke fabrikken som betaler garantien, men kundene»

Frode Aarsby

Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad ønsker ikke å svare på spørsmål om denne saken konkret. Men han sier at Gjensidige generelt ønsker rimeligere reparasjoner av elbiler.

– Man kan bytte kun bunnplate når ikke selve batteriet er skadet. Det vil gjøre denne typen reparasjoner vesentlig billigere, og er et like sikkert og mye mer miljøvennlig alternativ, skriver Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige forsikring, i en epost.

Forsikringsbransjen er fortvilet over de høye reparasjonskostnadene på elbiler. Bransjen mener derfor at både momsfritak på reparasjoner av elbiler og generelt billigere reparasjoner er ønsket.

– For oss er det ikke overraskende at det nå er så dyrt. Batteripakker og skifte av dem er kostbart, uavhengig av type elbil, skriver Rysstad.

Han har overfor Motor bekreftet at bare hans selskap har mange skadesaker med elbiler med skadet bunnplate.

«Forstår ikke»

Gjensidige forteller videre at de har en god dialog med flere bilverksteder om rimeligere reparasjoner.

Merkeverkstedet Aarsby Bil er blant dem.

– Jeg har også stilt spørsmål ved hvorfor slike skader som dette ikke bare kan tettes med lim, sier daglig leder Frode Aarsby, som påpeker at han ikke er fagmann på karosseri.

– Men jeg stiller likevel spørsmålet. Jeg forstår ikke hvorfor bilfabrikkene ikke satser på rimeligere reparasjoner, i stedet for å skifte til nytt.

Aarsby har ikke undersøkt bilen i denne saken. Men han kjenner godt skadetypen, som ikke er uvanlig på elbiler.

Det ene av de to merkeverkstedene som har undersøkt bilen tror ikke batteriet er skadet, mens det andre tror muligens det kan være skade på én eller to moduler av totalt 36 på dette elbil-batteriet.

– Hvor mye mer vil det koste å reparere hos deg dersom også battericeller er ødelagt?

– Hver celle koster 16-17.000 kroner. Da må også batterikassen tas ut, og det er en arbeidskrevende prosess. Men det er ikke sikkert batterikassen må skiftes, sier Aarsby.

JAGUAR I-PACE: SUV-en er Jaguars første helelektriske bil.

– Alvorlig brudd

Men Jaguar ønsker det ikke slik.

– Den eneste godkjente reparasjonsmetoden ved skade på batteriets bunnplate er per i dag utskiftning av hele batterikassen. Avvik fra å følge godkjente prosedyrer ved slike reparasjoner, ansees av produsent og importør som et alvorlig brudd på gjeldende sikkerhetsrutiner. Det vil medføre konsekvenser for den utøvende forhandler, skriver ettermarkedssjef Frank Hjalmar Jensen i Jaguar Land Rover Norge i en epost, og fortsetter:

– En korrekt utført reparasjon av batterikasse eller innmat, vil sikre at bilens fabrikkgaranti opprettholdes.

– Hvorfor kan det ikke gjøres billigere?

– Alle uautoriserte inngrep og/eller reparasjoner utført uten godkjent prosedyre, vil føre til reduksjon i bilens garantidekning. Reparasjon utført med brukte deler vil også føre til bortfall av garantidekning for aktuell komponent eller system.

Kundene betaler

Frode Aarsby ved merkeverkstedet Aarsby Bil er også opptatt av kostnadene – for kundene.

– Det er ikke forsikringsselskapet som betaler forsikringen, men kundene deres. Det er ikke fabrikken som betaler garantien, men kundene deres, sier han.