LITE HULL: Dette er det lille hullet, nærmest hakket, i bilens bunnplate.
LITE HULL: Dette er det lille hullet, nærmest hakket, i bilens bunnplate.

Sjokkerende dyr reparasjon:

Dette hullet i bunnplaten koster 356.000 kr å reparere

Dette lille hullet under elbilen er svært kostbart å reparere: Ett merkeverksted tilbyr reparasjon for 337.000 kroner, et annet verksted skal ha hele 356.000 kroner.

Publisert

– Vi forholder oss til produsentens retningslinjer, sier de daglige lederne hos de to merkeverkstedene som har gitt pristilbudene på henholdsvis 337.000 kroner og 356.000 kroner.

– Helt ekstremt, mener NAF – som har sett på begge pristilbudene.

Ingen kan si med sikkerhet hva som har forårsaket det lille hullet, nærmest det lille hakket, i bunnplaten på elbilen Jaguar I-Pace.

Eieren av bilen, en mann i Oslo-området, mener det må ha skjedd under oppjekking av bilen. Han har brukt et dekkskiftefirma ved dekkskift.

De to merkeverkstedene mener skadeårsaken kan være en fortauskant, eller en annen «kraftig ytre påvirkning», som den ene sier. De utelukker heller ikke at det kan ha skjedd under dekkskifte, ved at det har blitt belastning på feil sted.

– Selv har jeg aldri jekket opp bilen eller kjørt på noe, sier eieren.

«Kraftkilde»

Uansett, et lite hull som kanskje kunne vært sveiset igjen på en konvensjonell bensin- eller dieselbil, må behandles på en helt annen måte når det er en elbil.

– Høyspent-batteriet er en kraftkilde man ikke skal foreta snarveier på, sier daglig leder ved det ene merkeverkstedet.

Motor har intervjuet daglig leder hos begge de to merkeverkstedene.

Ingen av dem vil siteres ved navn eller firmanavn – fordi de mener det er produsenten og importøren av bilen som må svare.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MERKER</span>: Eieren av bilen mener disse merkene ved siden av det lille hullet tyder på at skaden har skjedd under oppjekking.
MERKER: Eieren av bilen mener disse merkene ved siden av det lille hullet tyder på at skaden har skjedd under oppjekking.

Dyr pasta

Ifølge pristilbudene fra de to merkeverkstedene som Motor har fått kopi av, må batterikassen tas ut og skiftes. Et tetningsmiddel, benevnt som thermo pasta, må smøres på ved innsetting av ny batterikasse. Tetningsmiddelet skal beskytte og isolere batteriet.

Bare dette middelet er priset til 130.000 kroner, inkludert moms, hos det ene verkstedet.

Reparasjonskostnaden omfatter ikke skifte av selve batteriet, modulene eller cellene – kun batterikassen.

Det ene verkstedet skriver i sitt pristilbud at battericellene trolig ikke er skadet.

Det andre merkeverkstedet opplyser til Motor at «det kan være skader på én-to moduler av totalt 36 moduler i batteriet». Ingen av de to verkstedene kan si noe sikkert om batteriets tilstand før de har startet jobben. Det var ikke gjort da Motor intervjuet dem.

Dersom deler av batteriet er skadet, påløper det ytterligere flere titusener i reparasjonskostnader.

Forsvarer kostnaden

Jaguar I-Pace er en SUV i premiumsegmentet, en av de mest solgte elbilmodellene de siste par årene.

En ny bil koster ca. 700-800.000 kroner. En reparasjonskostnad på ca. 350.000 kroner utgjør dermed nærmere halvparten nybilprisen. Bilen som har fått denne skaden er halvannet år gammel.

Importøren forklarer den høye reparasjonskostnaden slik:

– Den eneste godkjente reparasjonsmetoden ved skade på batteriets bunnplate er per i dag utskiftning av hele batterikassen, sier Frank Hjalmar Jensen, ettermarkedssjef hos Jaguar Land Rover Norge.

Jaguar har heller ingen planer om å endre nåværende reparasjonsprosedyre, ifølge ettermarkedssjefen.

«Ekstremt»

NAF er sjokkert over reparasjonskostnaden.

– Det er et relativt beskjedent hull i bilens bunnplate, og eventuelle skader på batteriet er ikke omfattet av kostnaden. På den bakgrunn mener vi at utbedringskostnaden er ekstrem, sier advokatfullmektig Hans Jørgen Grøtta i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Grøtta er uroet over slike skyhøye reparasjonskostnader.

– Det er betenkelig at elbiler, som skal være miljøvennlige alternativer, raskt vil bli kondemnert fordi det er så høye kostnader ved utbedring av små skader. Her er det fremdeles mest miljøvennlig å reparere. Men slike tilfeller kan raskt slå beina under elbilenes miljøalibi, sier Grøtta.

– Mange saker

Heldigvis for eieren, en mann i Oslo-området, dekkes skaden av hans forsikringsselskap Gjensidige. Men mannen, som ønsker å være anonym, viser til at han har brukt mye tid på saken. Han har også vært uten bilen i to måneder.

– Jeg er spent på kompensasjonen og oppgjøret for dette, skriver han i en epost til Motor.

Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige bekrefter at selskapet har mange skadesaker med elbiler hvor bunnplater er skadet, og at noen slike biler vrakes.

– En del biler blir kondemnert på grunn av dyre reparasjoner, som skifte av batterikasser. Vi mener imidlertid at slike skader kunne vært reparert til en brøkdel av prisen, sier Rysstad.

Han ønsker ikke å svare på spørsmål om skaden på denne bilen.

– Men på generelt grunnlag mener vi man kan kun bytte bunnplaten når selve batteriet ikke er skadet. Det blir vesentlig billigere, og er et like sikkert og mye mer miljøvennlig alternativ.

– Tillater ikke

Importøren av Jaguar kan ikke love endringer.

– Vi forstår at det er et ønske fra forsikringsselskapene om å kunne redusere kostnadene ved slike reparasjoner. Men når verken verksted, importør eller produsent kan stå inne for sikkerhetsaspektet ved bruk av brukte eller uoriginale høyspentkomponenter, tillates dette ikke, sier Frank Hjalmar Jensen hos Jaguar Land Rover Norge.

Eieren av bilen vil ikke klage hverken på merkeforhandleren sin eller på importøren av bilen.

Han mener faren for svært omfattende reparasjoner for hull og hakk i bunnplaten er et bransjeproblem.

– Dette har tydeligvis i lang tid vært et kjent problem for alle aktørene i bransjen, inkludert forbrukermyndighetene. Men vi bilkjøpere får ikke noen informasjon om at vi kjøper en mulig økonomisk katastrofe, sier eieren til Motor.