Rekkeviddetest vinteren 2025:

Her følger du vinterens store rekkeviddetest!

Onsdag morgen klokken 09.00 kjører bilene ut fra garasjen i Oslo. Følg ferden her, gjennom kart, video og tekst – minutt for minutt.

Publisert Sist oppdatert

Motor og NAF tar med nye elbiler på sommer- og vinterføre for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra de offisielle WLTP-tallene.

Det betyr at vi først og fremst ser på forskjellen mellom WLTP og rekkevidden vi måler.

Rekkeviddetesten kjøres idag for 12. gang. 

Og det er sjette runde på vinterføre.

Følg testen minutt for minutt

  • Det er fortsatt stengt vei…

    Som dere kan se av kartet vil bilene samles opp i kø, nå som riksvei 4 er stengt. Vi gjør ingen omkjøring, men venter heller til forholdene tillater å passere.

  • Rv4 stengt

    Det er ekstremt glatte veier og mange vogntog som sliter. P.t. er veien stengt, mens bergingsbiler rydder veien. For testen betyr det at bilene kommer til å vente i kø, etter hvert som de kommer til punktet der veien er stengt – en mil eller to unna Gjøvik.

  • Tesla ved 10 mil

    Model 3 har igjen 75 prosent ved 100 km, anslått restrekkevidde er 436 km.

    Bilene fortsetter nå i flatt terreng eller nedoverbakke det meste av veien til passering 150 km ved Gjøvik.

  • Snart 100 km

    Passering 100 km er på nedkjøringen nordover fra Lygnasæter, like før bilene er ved sørenden av Einavatnet. Model 3 i tet er fortsatt i klatringen opp til Lygna.

  • Skal få Volkswagen på kartet!

    Vi skal få skiftet ut trackeren i Volkswagen-bilen som viser bilenes posisjon, når den kommer passering 15 mil på Gjøvik. Da skal vi forhåpentligvis også få ID.7 på kartet!

  • Krevende kjøreforhold

    Regn og underkjølt regn gjør at testen går i svært sakte tempo på strekningen mellom Hakadal og opp mot Lygnasæter, som er passering 100 km. Mange vogntog sliter ekstra på dette underlaget, og bilene går i 60 i 90 km/t-sone.

  • Resterende rekkevidde

    Ikke legg for mye vekt de tallene som oppgis for resterende rekkevidde, rest-prosenten gir en bedre indikasjon tidlig på turen

  • Første bil ved 50 km

    Da er Tesla Model 3 ved 50 km: 89 prosent og 513 km anslått rekkevidde igjen.

  • Overskyet – og så regn…

    Vi har overskyet oppholdsvær de første fem milene, men nå begynner det å regne. Og det betyr at sjåførene må være ekstra påpasselige i tilfelle glatt veibane fra underkjølt regn.

  • Første bil triller ut klokka 9.00

    Vi oppdaterer her helt til siste bil har stoppet. Første bil ut er Tesla Model 3 Bakhjulsdrift, som har WLTP-rekkevidde på 702 km.

Som alle tidligere lesere vil ha oppdaget, er vi likevel opptatt av hvilke biler som stopper hvor. Samsvaret mellom oppgitt WLTP og faktisk rekkevidde er viktig, men for mange potensielle kjøpere er det også avgjørende å få indikasjoner om hva akkurat den modellen de har sett på, kan yte i en praktisk test.

Blir det rekord?

Det er en rekke spennende momenter i årets vintertest:

Hvordan spiller været inn? En kuldeperiode er nettopp blitt avløst av langt mildere vær, antakelig varmegrader, det gjør at bilene kan gå riktig langt. Samtidig: Våte veier trekker definitivt i motsatt retning.

Her kan du lese om hvordan været påvirker bilene.

● Hva vil justeringen av traseen bety?

Bilene blir stadig bedre. I årets test finner du oppgraderte versjoner av modeller som Nio EL8 (tidligere ES8), Ioniq 5, BYD Tang og Porsche Taycan. 

Med Q6 e-tron har også Audi fått en skikkelig langtraver, med en WLTP for testbilen på 616 kilometer.

Men over disse igjen, i WLTP-forstand, finner du en modell fra merket som mer enn noen andre har markert seg med imponerende rekkevidde i våre tester – Tesla. 

Nyeste Model 3 RWD har en oppgitt WLTP på hele 702 kilometer, det nest høyeste tallet noensinne i denne sammenhengen. 

Ny trasé

Denne vinteren har vi justert ruten. Den viktigste forskjellen er at vi dropper den siste klatringen fra Rondane Gjestegård, der riksvei 27 knekker opp på Venabygdsfjellet. Her skal bilene i stedet snu, for så å kjøre tilbake til Hjerkinn. 

I saken under finner du en grundig forklaring:

Slik velger vi

Vi får ofte spørsmål fra lesere som savner modeller. Vanligvis dreier dette seg om biler som er testet før. 

Hovedregelen er at vi tester biler to ganger – vinter og sommer. 

Det finnes unntak, i form av oppgraderinger og referansemodeller. Og noen ganger er biler utilgjengelige.

Klikk her for å se alle tidligere resultater. Kanskje finner du modellen du savner.

Venter du på en av de nye småbilene som kommer i 2025, så vil du kunne følge dem i en annen test, senere.

Her er alle bilene

● Under ser du en tabell som viser det innbyrdes «styrkeforholdet» mellom bilene, i WLTP-forstand. 

● Under denne igjen får du mer teknisk informasjon om modellene.

● Nederst – eller her – ser du en grundigere presentasjon av alle bilene, med lenker der du kan klikke deg videre og lese enda mye mer.

NB: Tallene handler om de spesifikke bilene vi tester, med hensyn til deres utstyrsnivå og dekkene som står på. Dette må altså ikke forveksles med fabrikantens oppgitte maks-WLTP.