LENGST: Vegard Møller Johnsen kjørte så vidt lengst i vinterens rekkeviddetest.Foto: JAN TERJE HELLGREN HANSEN
Rekkeviddetesten:
– Dette var skikkelig gøy
Bilen som trillet flest kilometer i vinterrekkeviddetesten, kom veldig langt under krevende forhold. Og det var ikke den bilen som på forhånd var favoritt.
Det ble usedvanlig tett mellom de to bilene som gikk lengst
i årets vinterekkeviddetest, Tesla Model 3 Bakhjulsdrift og Polestar 3 Performance.
Mens de nærmeste konkurrentene måtte kaste inn håndkleet i
det tripptelleren var på vei til å bikke 500 kilometer, så rullet de to bilene
videre en god stund til.
Til slutt måtte Model 3 gi tapt, og bare 300 meter senere var
det også sluttkjørt for Polestar 3, etter 531 kilometer. Det betyr at Polestar
er en av bilene med det laveste vinteravviket fra WLTP-tallene noensinne i disse testene, med fem
prosent, mens Model 3 bommet med 22 prosent.
Jeg tror det må være det glatteste jeg noensinne har kjørt på
Vegard Møller Johnsen
– Dette
var skikkelig gøy, og det alltid gøy å være med på denne testen, sier Vegard Møller
Johnsen, til daglig biljournalist i Broom.
Han rattet Polestaren fra ni om
morgenen til åtte om kvelden, dog med innlagte pauser. Det er fjerde gangen han
er med på rekkeviddetesten.
– Det
jo bare kult å kjøre, mens man lytter over internkommunikasjonen og danner seg
et bilde av hvordan man ligger an underveis. Og dette er aller første gang jeg
kommer lengst.
Bilen har han ingenting å usette på, etter nesten et halvt
døgn på reise.
– Den
har egentlig alt man ønsker på en langtur. Den er komfortabel, og ikke minst så er den fredelig. Nesten ikke noe vind- eller hjulstøy, det er viktig når man skal
kjøre så lenge.
Annonse
Interessant med speilglatt vei
Heller ikke de noe hårete veiforholdene på den første etappen
til Gjøvik, med speilblanke veier kø og kaos, synes å ha påvirket den positive
opplevelsen.
– Jeg
synes den etappen også var fin. Det er interessant å kjenne på hvordan bilen
oppfører seg når det er så ekstreme forhold. Jeg tror det må være det glatteste
jeg noensinne har kjørt på. En spennende utfordring for bilen, som den klarte
med glans. Bilen var forutsigbar, og det var ikke skummelt på noe tidspunkt.
Et par mil før det var stopp dukket det opp et skilpadde-symbol
på skjermen med førerinformasjon, som gjerne betyr at bilen kutter kraft og
aller helst vil rett til en lader.
– Men bilen bare peisa på. Det var ikke noe
problem.
Han understreker også at han på ingen måte har kjørt for
spare på strømmen da forholdene ble bedre oppover Gudbrandsdalen og opp på
Dovrefjell.
– Jeg startet ganske langt bak mange av de andre
bilene som det var ventet at skulle gå langt fra Dombås, men jeg tok dem igjen.
Jeg har med andre ord kjørt fortere enn dem opp til fjellet, og Polestaren kom
samtidig lengst.