LENGST: Vegard Møller Johnsen kjørte så vidt lengst i vinterens rekkeviddetest.

Rekkeviddetesten:

– Dette var skikkelig gøy

Bilen som trillet flest kilometer i vinter­rekkeviddetesten, kom veldig langt under krevende forhold. Og det var ikke den bilen som på forhånd var favoritt.

Publisert Sist oppdatert

Det ble usedvanlig tett mellom de to bilene som gikk lengst i årets vinterekkeviddetest, Tesla Model 3 Bakhjulsdrift og Polestar 3 Performance.

Mens de nærmeste konkurrentene måtte kaste inn håndkleet i det tripptelleren var på vei til å bikke 500 kilometer, så rullet de to bilene videre en god stund til.

300 meter

Til slutt måtte Model 3 gi tapt, og bare 300 meter senere var det også sluttkjørt for Polestar 3, etter 531 kilometer. Det betyr at Polestar er en av bilene med det laveste vinteravviket fra WLTP-tallene noensinne i disse testene, med fem prosent, mens Model 3 bommet med 22 prosent.

Jeg tror det må være det glatteste jeg noensinne har kjørt på

Vegard Møller Johnsen

– Dette var skikkelig gøy, og det alltid gøy å være med på denne testen, sier Vegard Møller Johnsen, til daglig biljournalist i Broom. 

Han rattet Polestaren fra ni om morgenen til åtte om kvelden, dog med innlagte pauser. Det er fjerde gangen han er med på rekkeviddetesten.

– Det jo bare kult å kjøre, mens man lytter over internkommunikasjonen og danner seg et bilde av hvordan man ligger an underveis. Og dette er aller første gang jeg kommer lengst.

Bilen har han ingenting å usette på, etter nesten et halvt døgn på reise.

– Den har egentlig alt man ønsker på en langtur. Den er komfortabel, og ikke minst så er den fredelig. Nesten ikke noe vind- eller hjulstøy, det er viktig når man skal kjøre så lenge.

Interessant med speilglatt vei

Heller ikke de noe hårete veiforholdene på den første etappen til Gjøvik, med speilblanke veier kø og kaos, synes å ha påvirket den positive opplevelsen.

– Jeg synes den etappen også var fin. Det er interessant å kjenne på hvordan bilen oppfører seg når det er så ekstreme forhold. Jeg tror det må være det glatteste jeg noensinne har kjørt på. En spennende utfordring for bilen, som den klarte med glans. Bilen var forutsigbar, og det var ikke skummelt på noe tidspunkt.

SLUTT TIL SLUTT: Polestar 3 gikk til slutt tom for energi, etter imponerende mange kilometer – her er den rett bak Tesla Model 3, like før begge biler stoppet.

Et par mil før det var stopp dukket det opp et skilpadde-symbol på skjermen med førerinformasjon, som gjerne betyr at bilen kutter kraft og aller helst vil rett til en lader.

– Men bilen bare peisa på. Det var ikke noe problem.

Han understreker også at han på ingen måte har kjørt for spare på strømmen da forholdene ble bedre oppover Gudbrandsdalen og opp på Dovrefjell.

– Jeg startet ganske langt bak mange av de andre bilene som det var ventet at skulle gå langt fra Dombås, men jeg tok dem igjen. Jeg har med andre ord kjørt fortere enn dem opp til fjellet, og Polestaren kom samtidig lengst.