En nypreppet Tesla Model 3 med bakhjulsdrift kommer til med 702 km WLTP-beregnet rekkevidde i boka.
Den går ikke 702 km på onsdag, men triller den mer enn 530 km, vil den gå lengre enn noen annen bil tidligere har gjort i vinterutgaven av rekkeviddetesten.
Sjansene er gode, når værvarslet antyder varmegrader. Men så varmt vær vil bety plaskende våt vei – og altså et føre vi vet vil stjele masse rekkevidde.
● Hvem som vinner? Vi beregner avvik fra den WLTP-rekkevidden som bilen har fått målt – og som den markedsføres med. Det største prosentvise, positive avviket «vinner».
I vintertesten ligger avviket oftest mellom 10 og 30 prosent i negativ retning.
● Samtidig: Vi kjører bare bilene til de ikke lenger klarer å holde fartsgrensen. Tidligere har vi kjørt bilene helt tomme, og det kan ha bety en mil eller to. Fra og med i vinter er det slutt når de ikke lenger har normal motorkraft.
PS: Renault Scenic, som imponerte sist sommer, er ikke med. Det kan du lese mer om her, eller nederst i artikkelen.
Mini Countryman 4WD (WLTP 399 km): Den store positive overraskelsen i sommer, med en praktisk rekkevidde godt over WLTP-tallet – som eneste bil i testen. Nå tipper vi bakkene opp fra Dombås blir et kritisk punkt.
Smart#3 (WLTP 415 km): Langt på vei samme bil som Volvo EX30, men med et helt annet design, toppet med firehjulsdrift og 428 hester. Mer bil for sprinterne enn milslukerne.
Mercedes-Benz G580 4WD (WLTP 443 km): Et av verdens største bilikoner, nå i helelektrisk utgave. Aerodynamikken er fortsatt fra 70-tallet, men vekta har økt. Kommer den seg opp på fjellet?
Volvo EX30 RWD (WLTP 472 km): Versjonen med best rekkevidde skuffet i sommer, med et gjennomgående ganske høyt forbruk, og WLTP-avvik blant de dårligste. Nå skal Volvos renommé som vinterbil forsvares.
Voyah Dream 4WD (WLTP 482 km): Det er nesten en fornærmelse å sende denne ut på langtur med kun sjåfør. For her får du sju seter, og massasje i fire av dem. Spørsmålet er hvordan en kinesisk millionbil takler norsk vinter.
Peugeot E-5008 FWD (WLTP 488 km): Storebroren til mer kjente E-3008, det betyr en ekstra seterad (sju seter) og bedre bagasjeplass. Men også mer vekt og drøye to mil dårligere rekkevidde – på papiret.
BMW i5 Touring xDrive40 4WD (WLTP 497 km): Mest i5 for pengene, etter Motors mening. Stor og komfortabel stasjonsvogn med firehjulsdrift. BMW har generelt prestert svært bra i rekkeviddetestene.
BYD Seal U FWD (WLTP 500 km): Stor og rimelig – og deilig å reise langt i, med lavt støynivå og luksuriøse materialer. Gikk imponerende 499 km i sommer, det ga nest lavest rekkeviddeavvik av alle.
BYD Sealion 4WD (WLTP 502 km): Omsider en modell fra verdens største elbilprodusent som treffer midt i familieklassen. Mye luksus og kvalitetsfølelse, men på papiret litt bak de beste både på rekkevidde og lading.
NIO EL8 4WD (WLTP 503 km): Den gamle kjenningen ES8 har kommet i kraftig fornyet versjon, den har til og med pyntet på navnet. Leveres nå kun som seksseter, men det er mer interessant hva den leverer av rekkevidde.
Peugeot E-3008 FWD (WLTP 510 km): Designperlen som innleder en ny epoke for Peugeot, skal ut i sin første vintertest. Her med den minste batteripakka, som etter hvert også kommer med firehjulsdrift.
Ford Explorer 4WD (WLTP 525 km): Nyeste modell på plattformen som tidligere har fraktet VW, Skoda, Audi og Cupra gjennom rekkeviddetestene. Her i sin mest attraktive versjon med firehjulsdrift.
BYD Tang 4WD (WLTP 530 km): En fersk oppgradering gir hele 13 mil bedre rekkevidde. Dermed er denne sjuseteren plutselig forvandlet fra å være ganske uaktuell, til å bli spennende.
Hongqi EHS7 4WD (WLTP 540 km): Nytt og spennende forsøk i den store SUV-klassen, dog ikke på nivå med mastodonten EHS-9. Luftfjæring og bakakselstyring gir høy komfort, men nå er vinteregenskapene viktigst.
Hyundai Ioniq 5 4WD (WLTP 546 km): Oppgradert på flere viktige punkter, derfor ble denne også av Motor kåret til vinner av årets beste bilkjøp i familieklassen. På papiret ypperlig forflytningshastighet (kombinasjon av rekkevidde og lading).
Xpeng G6 4WD (WLTP 550 km): Knapt tørr i lakken da den kom til sommerens rekkeviddetest og knuste konkurrentene ved ladestolpen på dag to. Også helt i teten på rekkeviddebiten.
Porsche Macan 4WD (WLTP 552 km): Nykommeren fra Porsche, teknisk sett tvillingen til Audi Q6, har imponert de fleste. Årets beste bilkjøp i den dyrere klassen familiebiler, etter Motors mening.
Lotus Emeya 4WD (WLTP 555 km): Emera imponerte i sommer. Og Emeya har samme utsøkte fordel – på papiret – mot konkurrentene: Lading fra 10–80 prosent på under et kvarter!
VW ID.7 GTX 4WD (WLTP 567 km): Som tippet, er Volkswagens romslige stasjonsvogn blitt en suksess. Ikke minst på grunn av nettopp denne modellen. Men i rekkeviddetestene har ID.7 prestert under forventningene.
Polestar 3 4WD (WLTP 587 km): Det spenstige designet gjør at du ikke ser slektskapet med mer fornuftige Volvo EX90 før du åpner dørene. Vi er spente på rekkevidden, og – ikke minst – om ladingen går fort nok.
Kia EV3 FWD (WLTP 590 km): Enda en modell som uttrykker Kias selvtillit, nå i en stadig tøffere klasse av kompakte familiebiler med tohjulstrekk. Henger ikke på Model 3, men det blir en spennende duell mot Ford Explorer.
Porsche Taycan RWD (WLTP 592 km): Porsches første elbil ble en kjempesuksess – før prisen økte kraftig. Nå er den tilbake, nærmest i en grunnversjon med bakhjulsdrift og kraftig forbedret rekkevidde.
Les mer om oppgraderingen her og en tidligere Taycan-test her
Audi Q6 e-tron 4WD (WLTP 616 km): Ny SUV som legger seg tett opptil velkjente Q8 – altså en bortimot komplett familie-SUV, til ganske høy pris. På papiret over seks mil bedre rekkevidde enn «tvillingen» Porsche Macan.
Tesla Model 3 RWD (WLTP 702 km): Større batteri og drift bare på bakhjulene, gir rekordrekkevidde for klassen – ja, for hele feltet. Ja, faktisk gjennom alle tider. Nærmer seg nok 60 vintermil.