UT PÅ TUR: Onsdag triller 23 biler ut, klare for rekkeviddetest. Aller først kommer en Tesla Model 3.

Rekkeviddetest vinter 2025:

Her er alle testbilene – gjør deg klar for ny rekord

24 biler skal ut i rekkeviddetest på onsdag. Og det er ikke bare et plutselig væromslag som gjør at det kan bli ny vinterrekord.

Publisert Sist oppdatert

En nypreppet Tesla Model 3 med bakhjulsdrift kommer til med 702 km WLTP-beregnet rekkevidde i boka. 

Den går ikke 702 km på onsdag, men triller den mer enn 530 km, vil den gå lengre enn noen annen bil tidligere har gjort i vinterutgaven av rekkeviddetesten.

Sjansene er gode, når værvarslet antyder varmegrader. Men så varmt vær vil bety plaskende våt vei – og altså et føre vi vet vil stjele masse rekkevidde.

● Hvem som vinner? Vi beregner avvik fra den WLTP-rekkevidden som bilen har fått målt – og som den markedsføres med. Det største prosentvise, positive avviket «vinner». 

I vintertesten ligger avviket oftest mellom 10 og 30 prosent i negativ retning.

Vi har gjort en liten justering av ruten, som du kan lese om her.

Samtidig: Vi kjører bare bilene til de ikke lenger klarer å holde fartsgrensen. Tidligere har vi kjørt bilene helt tomme, og det kan ha bety en mil eller to. Fra og med i vinter er det slutt når de ikke lenger har normal motorkraft.

PS: Renault Scenic, som imponerte sist sommer, er ikke med. Det kan du lese mer om her, eller nederst i artikkelen.

Her er bilene – i stigende WLTP-rekkefølge:

Mini Countryman 4WD (WLTP 399 km): Den store positive overraskelsen i sommer, med en praktisk rekkevidde godt over WLTP-tallet – som eneste  bil i testen. Nå tipper vi bakkene opp fra Dombås blir et kritisk punkt.

Les mer om bilen her

Smart#3 (WLTP 415 km): Langt på vei samme bil som Volvo EX30, men med et helt annet design, toppet med firehjulsdrift og 428 hester. Mer bil for sprinterne enn milslukerne.

Les (litt) mer om bilen her

Mercedes-Benz G580 4WD (WLTP 443 km): Et av verdens største bilikoner, nå i helelektrisk utgave. Aerodynamikken er fortsatt fra 70-tallet, men vekta har økt. Kommer den seg opp på fjellet?

Les mer om bilen her

Volvo EX30 RWD (WLTP 472 km): Versjonen med best rekkevidde skuffet i sommer, med et gjennomgående ganske høyt forbruk, og WLTP-avvik blant de dårligste. Nå skal Volvos renommé som vinterbil forsvares.

Les mer om bilen her

Voyah Dream 4WD (WLTP 482 km): Det er nesten en fornærmelse å sende denne ut på langtur med kun sjåfør. For her får du sju seter, og massasje i fire av dem. Spørsmålet er hvordan en kinesisk millionbil takler norsk vinter.

Les (litt) mer om bilen her

Peugeot E-5008 FWD (WLTP 488 km): Storebroren til mer kjente E-3008, det betyr en ekstra seterad (sju seter) og bedre bagasjeplass. Men også mer vekt og drøye to mil dårligere rekkevidde – på papiret.

Les mer om bilen her

BMW i5 Touring xDrive40 4WD (WLTP 497 km): Mest i5 for pengene, etter Motors mening. Stor og komfortabel stasjonsvogn med firehjulsdrift. BMW har generelt prestert svært bra i rekkeviddetestene.

Les mer om bilen her ... i M60-varianten 

BYD Seal U FWD (WLTP 500 km): Stor og rimelig – og deilig å reise langt i, med lavt støynivå og luksuriøse materialer. Gikk imponerende 499 km i sommer, det ga nest lavest rekkeviddeavvik av alle. 

Les mer om bilen her

BYD Sealion 4WD (WLTP 502 km): Omsider en modell fra verdens største elbilprodusent som treffer midt i familieklassen. Mye luksus og kvalitetsfølelse, men på papiret litt bak de beste både på rekkevidde og lading.

Les mer om bilen her

NIO EL8 4WD (WLTP 503 km): Den gamle kjenningen ES8 har kommet i kraftig fornyet versjon, den har til og med pyntet på navnet. Leveres nå kun som seksseter, men det er mer interessant hva den leverer av rekkevidde.

Les mer om bilen før fornyelse – ES8 – her

Peugeot E-3008 FWD (WLTP 510 km): Designperlen som innleder en ny epoke for Peugeot, skal ut i sin første vintertest. Her med den minste batteripakka, som etter hvert også kommer med firehjulsdrift.

Les mer om bilen her

Ford Explorer 4WD (WLTP 525 km): Nyeste modell på plattformen som tidligere har fraktet VW, Skoda, Audi og Cupra gjennom rekkeviddetestene. Her i sin mest attraktive versjon med firehjulsdrift.

Les mer om bilen her

BYD Tang 4WD (WLTP 530 km): En fersk oppgradering gir hele 13 mil bedre rekkevidde. Dermed er denne sjuseteren plutselig forvandlet fra å være ganske uaktuell, til å bli spennende.

Les mer om bilen – før oppgraderingen – her

Hongqi EHS7 4WD (WLTP 540 km): Nytt og spennende forsøk i den store SUV-klassen, dog ikke på nivå med mastodonten EHS-9. Luftfjæring og bakakselstyring gir høy komfort, men nå er vinteregenskapene viktigst.

Se video om bilen her

Hyundai Ioniq 5 4WD (WLTP 546 km): Oppgradert på flere viktige punkter, derfor ble denne også av Motor kåret til vinner av årets beste bilkjøp i familieklassen. På papiret ypperlig forflytningshastighet (kombinasjon av rekkevidde og lading).

Les mer om bilen her

Xpeng G6 4WD (WLTP 550 km): Knapt tørr i lakken da den kom til sommerens rekkeviddetest og knuste konkurrentene ved ladestolpen på dag to. Også helt i teten på rekkeviddebiten.

Les mer om bilen her

Porsche Macan 4WD (WLTP 552 km): Nykommeren fra Porsche, teknisk sett tvillingen til Audi Q6, har imponert de fleste. Årets beste bilkjøp i den dyrere klassen familiebiler, etter Motors mening.

Les mer om bilen her

Lotus Emeya 4WD (WLTP 555 km): Emera imponerte i sommer. Og Emeya har samme utsøkte fordel – på papiret – mot konkurrentene: Lading fra 10–80 prosent på under et kvarter!

Les mer om bilen her

VW ID.7 GTX 4WD (WLTP 567 km): Som tippet, er Volkswagens romslige stasjonsvogn blitt en suksess. Ikke minst på grunn av nettopp denne modellen. Men i rekkeviddetestene har ID.7 prestert under forventningene. 

Les mer om bilen her

Polestar 3 4WD (WLTP 587 km): Det spenstige designet gjør at du ikke ser slektskapet med mer fornuftige Volvo EX90 før du åpner dørene. Vi er spente på rekkevidden, og – ikke minst – om ladingen går fort nok. 

Les mer om bilen her

Kia EV3 FWD (WLTP 590 km): Enda en modell som uttrykker Kias selvtillit, nå i en stadig tøffere klasse av kompakte familiebiler med tohjulstrekk. Henger ikke på Model 3, men det blir en spennende duell mot Ford Explorer.

Les mer om bilen her

Porsche Taycan RWD (WLTP 592 km): Porsches første elbil ble en kjempesuksess – før prisen økte kraftig. Nå er den tilbake, nærmest i en grunnversjon med bakhjulsdrift og kraftig forbedret rekkevidde.

Les mer om oppgraderingen her og en tidligere Taycan-test her

Audi Q6 e-tron 4WD (WLTP 616 km): Ny SUV som legger seg tett opptil velkjente Q8 – altså en bortimot komplett familie-SUV, til ganske høy pris. På papiret over seks mil bedre rekkevidde enn «tvillingen» Porsche Macan. 

Les mer om bilen her

Tesla Model 3 RWD (WLTP 702 km): Større batteri og drift bare på bakhjulene, gir rekordrekkevidde for klassen – ja, for hele feltet. Ja, faktisk gjennom alle tider. Nærmer seg nok 60 vintermil.

Les mer om bilen (firehjulsdriftversjonen) her