Det japanske gigantkonsernet, som er verdens største bilprodusent, står støtt i motvinden og kan, tross pandemi og global halvlederkrise skilte med kjempeoverskudd i første kvartal i år.
Med et solid overskudd på over 50 milliarder kroner i første kvartal og en driftsmargin på ni prosent, står Toyota godt rustet til å møte de neste månedene.
I tillegg hevder selskapet de vil merke mindre til utfordringer i forsyningskjeden enn mange konkurrenter fremover, takket være god og forutseende planlegging.
I løpet av det siste kvartalet solgte Toyota 2,21 millioner biler i verden. I Europa nådde tallet 280.000 biler, opp 11 prosent fra i fjor, og driftsmarginen på vårt kontinent doblet seg.
Selskapet har de siste årene vært ledet med stødig hånd av Akio Toyoda, sønnesønn av konsernets grunnlegger og selverklært sportsbilentusiast.
Elbilentusiast kan han imidlertid ikke anklages for å være.
Han fikk nylig, ifølge Reuters, en hel del pepper fra investorer – blant dem Storebrand Asset Management og Nordea Asset Management – for å fortsette å stritte imot planene om å favorisere full elektrifisering av bilmarkedet.
Som president for Japans bilindustriforbund er Toyoda en uttalt motstander av japanske myndigheters planer om å innføre forbud mot salg av fossilbiler fra 2035.
Myndighetenes planer er et ledd i et langsiktig mål, i tråd med målsetningene i klimaavtalen inngått i Paris, om å bli karbonnøytrale i 2050.
Toyoda mener et slikt tiltak vil svekke japansk konkurransekraft i bilsektoren.
Toyota-konsernet har vært pionerer på hybridbiler og hatt stor suksess med slike biler opp gjennom årene. De er også blant de få som har investert tungt i hydrogen og brenselceller.
Men Toyota er sent på ballen når det gjelder elbil, selv om de en kort periode for noen år side produserte en elektrisk versjon av RAV4 på grunn av utslippskravene i California.
Toyota har rett og slett klart å oppfylle de gjeldende utslippskravene bare med den teknologien de hadde på markedet, i motsetning til de aller fleste andre store aktørene.
Vinden snur likevel og nylig viste de en kommende elektrisk SUV. De har dessuten planer om å lansere ikke færre enn 15 elektriske modeller de neste årene.
Det passer bra: De høyeste kostnadene forbundet med å sette i gang elbilproduksjon er det andre som har tatt. Det blir stadig rimeligere å produsere elbiler, i det minste dersom ikke råvareprisene fortsetter å stige som i dag over lengre tid.
Men noe forbud mot fossilbiler, selv et godt stykke inn i fremtiden, dét ønsker Toyota definitivt ikke.