FORSINKELSER: Mangelen på mikroprosessorer har gitt opphold i produksjonen i flere fabrikker, som her hos Jaguar Land Rover.Foto: JLR
Frykter for omfattende stans:
Bilindustrien rystes av nye forsyningskriser
Etter koronakrise-sjokket opplever nå bilsektoren i mange land omfattende problemer med forsyningskjeden. Nå kommer frykt for stopp i gummileveransene på toppen.
Jim Farley, toppsjefen i Ford-konsernet, har gjentatte ganger beskrevet krisen i forsyningskjeden som et sjokk.
– Det er det er kanskje den verste forsyningskrisen jeg noensinne har sett, sa han før helgen, under en samtale med KC Crain, leder for mediekonsernet som blant annet utgir Automotive News.
I USA begynner forhandlerne å gå tomme for biler å selge og fabrikkene har måttet stanse produksjonen ved flere anledninger.
For å holde produksjonslinjene i gang, produserer de nå modellen det selges mest av i USA, Ford F150, uten databrikkene. Pickupene parkeres mens de venter på de nødvendige komponentene, som vil måtte installeres i etterkant når de blir tilgjengelige.
– Uansett hvor skremmende, vanskelig og utfordrende begynnelsen på koronakrisen var, er forsyningssjokket i dag kanskje enda mer frustrerende for oss, sa Farley.
Industrien har lenge manglet halvledere og mikroprosessorer som er helt nødvendige for de tekniske løsningene i moderne biler.
Sist uke ble krisen ytterligere skjerpet med beskjeden om at industrien også risikerer manglende tilgang på dekk og andre komponenter som er avhengig av gummi, meldte nyhetsbyrået Bloomberg.
Produksjonskapasitet og flaskehalser i forsyningskjeden har gjort at en rekke aktører, særlig i Kina, har hamstret gummikomponenter i stor skala.
Samtidig har flere store gummiprodusenter varslet om en sykdom som rammer løvet på gummitrærne, noe som igjen har utfordret leveransetilgangen, ifølge råvareanalytikere Bloomberg har snakket med.
Andre råvarer analytikerne advarer om mulig fremtidig mangel på er eksempelvis kobber, som den økende elektrifiseringen vil kreve mer og mer av.
Det tar lang tid å etablere ny gruvedrift, så dette bør det planlegges for allerede nå, mener analytikere hos Trafigura Group. Skjer ikke det, ser Trafiguras eksperter for seg et underskudd i forhold til behovet på ti millioner tonn i 2030.
Rett før helgen kom også selskapet SK Innovation, en av verdens største batteriprodusenter, med et varsel om at den enorme etterspørselveksten etter elbiler trolig vil skape omfattende mangel på batteriseparatorer.
Ford har varslet om at mangelen på halvledere og mikroprosessorer allerede fører til produksjonsstans.
Dessuten har både Renault, Volkswagen og Jaguar Land Rover meldt at det blir nødvendig med midlertidige stopp i produksjonen. Volkswagen har annonsert et produksjonsunderskudd på hittil 100.000 biler, og ser ingen mulighet for å kompensere for dette i inneværende år.
Sist uke varslet også Mercedes-Benz at 18.500 ansatte vil måtte jobbe deltid fordi produksjonstakten må senkes. Fredag fulgte Mitsubishi Motors på med beskjed om at de må kutte produksjonen med 16.000 enheter i mai måned.
Hos Peugeot har man besluttet å installere analoge instrumentpaneler i den utgående 308-serien i stedet for de digitale, som er avhengige av prosessorer som ikke kan leveres.
Forsinkelser
Akkurat hvilke bilmodeller som vil bli forsinket vites ikke ennå, men at det kommer til å bli konsekvenser for leveringsdyktigheten er helt klart. Årsaken til krisen er i første omgang mangelen på mikroprosessorene som moderne biler er helt avhengige av.
Det er produsentene av spesialiserte halvledere, kjernekomponentene i prosessorene, som ikke klarer å levere, av grunner som delvis skriver seg fra koronakrisen og som vi beskrev her i Motor tidlig i februar, da krisen allerede var i ferd med å bre seg.
Krisen forverret seg ytterligere da produksjonsanlegget til Renesas, en av de største leverandørene av elektroniske komponenter til bilindustrien, ble delvis ødelagt av brann i mars. Også det kraftige uværet i Texas i vinter bedro til underskudd i leveransene.
Annonse
Ulike anslag
Ekspertene er uenige om hvor omfattende krisen vil vise seg å bli.
Bilindustrianalytikeren Edward Snyder sa til CNBC at det vil ta minst seks til ni måneder før man ser lys i enden av tunnelen og forutser at krisen kan vare til inn i 2022. Toppsjefen i Intel, Pat Gelsinger, mener ifølge Washington Post at krisen vil vare «et par år».
Verdens største underleverandør til bilindustrien, Bosch, uttalte før helgen til Reuters at mangelen på databrikker vil veie tungt på industrien i år og ser ingen rask utvei.
Bosch skal åpne sin egen fabrikk for databrikker i september, men det vil ikke løse opp i flaskehalsen da de ikke skal produsere den typen spesialiserte komponenter det er mangel på.