FORVIRRER: Kort tid etter at Toyota annonserte store planer for elbiler, hevder toppsjefen Akio Toyoda nå at de er «overhypet».

Toyota-sjefen ut mot fossilbil-forbud:

– Jo flere elbiler vi bygger, jo verre blir CO2-utslippene

Akio Toyoda frykter energimangel og problemer for økonomien i Japan, hvis det innføres forbud mot bensin- og dieselbiler.

Publisert

Toyota har ambisiøse planer om å bli store på elbil i fremtiden, takket være blant annet super-effektive faststoffbatterier.

Men den japanske bilgiganten kommuniserer åpenbart på to nivåer når det gjelder overgangen til elektrisk mobilitet.

Nå har toppsjefen i konsernet, Akio Toyoda, for øvrig barnebarnet til Toyotas grunnlegger, lagt en demper på entusiasmen ved å si at elbiler er oppskrytt.

Mer CO2

Ifølge Toyoda ville en fullstendig overgang til elektriske biler koste tusenvis av milliarder kroner og gjøre biler for dyre for vanlige mennesker.

Ikke nok med det:

Det ville heller ikke følge noen nevneverdig miljøgevinst av slike tiltak, mener Toyota-sjefen.

– Jo flere elbiler vi bygger, jo verre blir CO2-utslippene, sa Toyoda, ifølge Wall Street Journal.

Uttalelsene fra Toyotas øverste leder kom under en årsavslutnings-pressekonferanse før helgen, der han snakket i egenskap av å være president for det japanske bilindustriforbundet, JAMA.

Rykter om fossilforbud

Bakteppet for uttalelsene er nyhetsmeldinger som ble publisert i japanske medier tidlig i desember. Der varslet japanske myndigheter planer om å forby biler som går kun på fossilt drivstoff fra 2035.

Det er ti år senere enn det norske målet om nullutslippsbiler skal utgjøre alt nybilsalg fra 2025, og i tråd med lignende forslag i Storbritannia og California.

Det japanske departementet for økonomi, handel og industri har ikke kommet med noen offisiell uttalelse om avismeldingene. Det omtalte forslaget ville dessuten ifølge nyhetssakene ha unntak for hybridbiler, som Toyota er store på.

«Skitten »strøm

Toyoda hadde fokus på japanske forhold under sin tale, og landets energisituasjon skiller seg ganske dramatisk fra de fleste vestlige land. Etter at atomenergiprogrammet i Japan i overveiende grad ble stanset etter jordskjelvet og Tsunamien i 2011, er landets strømforsyning i hovedsak basert på fossilt drevne kull- og gasskraftverk.

– Det ville bli strømmangel i Japan om sommeren hvis alle bilene gikk på elektrisitet, sa Toyoda.

Ifølge Toyoda vil den nødvendige infrastrukturen for en 100 prosent elektrisk bilpark koste et sted mellom 1000 og 3000 milliarder kroner.

– Når politikere der ute sier «la oss kvitte oss med alle bensinbilene», skjønner de dette? sa Toyoda.

– Hvis Japan kom med et forhastet forbud mot bensinbiler, ville bilindustriens forretningsmodell kollapse og millioner av arbeidsplasser forsvinne.

Frittalende toppsjef

Toyoda er kjent som en frittalende og ofte provoserende industrileder. Det er ikke så lenge siden han sendte sleivspark til Tesla, som han mener mangler substans.

Men han har også sagt at Toyota kan lære en del ting av den amerikanske produsenten, både om lønnsom elbilproduksjon, om programvareintegrering og -oppdatering samt tilnærming til fornybar energi.

Nok en gang kommunikasjon på to nivåer, altså.

Utviklingen fortsetter

Toyoda er høstet motbør. Elbilentusiaster sier bilene kan lades om natten når effektuttaket fra strømnettet ellers er lavt, samt at veksten i elbilflåten kan gå hånd i hånd med utbyggingen av solkraft og annen fornybar energi.

Og tross uttalelsene fra toppsjefen, er det klart at Toyota har planer for å utvide elbilprogrammet sitt kraftig.

Toyota har allerede en elbil i salg i Kina - en elektrisk versjon av crossoveren C-HR, og i Norge er det blitt registrert et drøyt hundretalls elektriske RAV4 EV, som ble produsert mellom 2012 og 2014 med drivlinje fra Tesla.

Nylig har Toyota også lansert andre generasjon av en elektrisk bil, riktignok med hydrogendrevne brenselceller i stedet for batterier, nemlig Toyota Mirai.

Den neste elbilen fra konsernet som kommer til våre breddegrader blir crossoveren Lexus UX 300e.