LINJELEKKER: Nye Toyota Mirai har et kraftig forbedret design, men er knapt en bil som treffer norske bilkjøpere på hjemmebane.Alle foto: PETER RAAUM
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Det er faktisk ganske sannsynlig at du en dag vil kjøre rundt i Toyotas hydrogenbil Mirai. Men det er forsvinnende liten sjanse for at du noensinne kommer til å eie en.
For det første vil ikke Toyota at du skal kjøpe bilen. Det er så mange ukjente faktorer rundt eierskap av hydrogenbiler at Toyota vil ha all handel på leasing, og det er sannsynligvis ennå det beste for begge parter.
For det andre tilhører Mirai en modellklasse som har en forsvinnende liten andel av det norske privatbilmarkedet. Hver 16. nyregistrerte bil i 2020 og 2021 er en sedan som Mirai, men tar du vekk Tesla Model 3 er det nesten ikke slike biler igjen: En av hver 80. nye bil.
Bare én gruppe vil elske denne: Drosjesjåførene som trenger drivstoffeffektiv nullutslippsbil i storbyene. Og det er derfor kan du forvente deg en Mirai-tur.
Hvis denne bilen får en viss respons i det norske markedet, vil flåtesalg til taxiselskaper være en viktig del av forklaringen.
Toyota Mirai 2021
68 poeng
Pris testbil: Kr. 608.900, inkl. frakt/levering, Mirai Premium Kuro. Pris fra kr. 549.900, inkl. frakt/levering, Mirai Executive.
TEKNISK BESKRIVELSE AV TESTBIL:
Drivlinje: 134 kWt hydrogen/elektrisk, 182 hk (300 Nm).
Toppfart: 175 km/t. Bakhjulsdrift, trinnløs automat.
Tankvolum: 142,2 liter.
Rekkevidde: 650 km (fabrikktall), tallene fra vår langkjøringstest anslo ca. 540 km.
0-100 km/t: 9,0 sek (fabrikktall).
Bilens vekt: 1920 kg (lastevekt 420 kg).
Dekkdimensjon: 235/55 R19.
Bagasjerom liter/hengervekt: 272/ikke henger.
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 497/188/148/15 cm.
Komfort
9/10
Meget stillegående og med utsøkt demping. Antallet knapper er redusert, men ikke minimert. Gode seter med varme/ventilering foran og varme bak, dog ikke veldig romslig bak. Har det meste av ny teknologi, og grensesnittet er i klassisk Toyota-tradisjon.
Design
9/10
Du kommer ikke nærmere enn Lexus uten å kjøpe en. Særlig utvendig trekker andre generasjon Mirai store veksler på formspråket til Toyota-merkets luksusbrand. Førermiljløet er modernisert og forenklet, men det er ingen minimalisme her i gården.
Kjøreegenskaper
7/10
Med 9 sekunder på 0-100 km/t er dette altså ingen racerbil, ei heller en bil med akselerasjon og moment som elbiler har gjort oss vant med. Men opptrer stabilt i alle lovlige hastigheter, presis på rattet og med topp fjæring. Riktig behagelig å kjøre.
Miljø og forbruk
10/10
Hydrogenbiler er nullutslippsbiler. De tankes på fyllestasjoner basert på elektrolyse som gir såkalt grønt hydrogen – laget fra elektrisitet, som i Norge oftest er fornybar kraft. Mirai-tanken tar 5,4 kg hydrogen (108 kr/kg). Det skal gi 650 km rekkevidde. På langkjøring i vårvær noterte vi et snittforbruk på ca. 1 kg/100 km.
Utstyr
9/10
Innstegsmodellen er godt utstyrt, men legger du til 60.000 for Premium får du
større dekk, panorama glasstak, head-up-display, 3-soners klimaanlegg, ventilerte seter foran, varme i baksete, digitalt bakspeil, samt autovask av kameraer – og automatisk parkering.
Praktisk
2/10
Lite bagasjerom (272 liter), ingen henger eller takboks og med mulighet til å telle landets fyllestasjoner på én tømmerhoggerhånd. Nei, dette er ingen praktisk bil – etter norske bilkjøperes generelle definisjon av «praktisk». Et forbedret baksete har nå tre plasser.
Pris
7/10
Starter avgiftsfri på 549.000 kroner, og er ingen billig bil – selv med lav drivstoffkost. Leasing til 5500 kr/mnd, pluss 90.000 kr. i innskudd. Konkurrenten Hyundai Nexo koster 660.000. Premium-modellen koster 59.000 mer, det gir panoramatak, head-up-display, større dekk og ventilerte seter (foran)
Driftskostnader
5/10
Her er det lite skade- eller driftshistorikk å støtte seg på. Toyota Norge anslår at servicekostnadene vil ligge ganske nivået på deres ordinære hybrider. Uten bedre grunnlag gir vi nøytrale 5 poeng i denne kategorien – som for sikkerhet og annenhåndsverdi.
Sikkerhet
5/10
Bilen har ikke vært i klassisk Euro NCAP-test eller tilsvarende, men selve hydrogentankene har vært gjennom ekstreme tester. Løsningene for kollisjons- og brannsituasjoner skal sikre at hydrogengassen slipper ut kontrollert.
Annenhåndsverdi
5/10
Umulig å gi et godt svar på siden teknologien er så uprøvet, og Toyota ønsker da alle kjøp på leasing – også ved andre og tredje gangs eierskap. Biladministrasjonsselskapet Leaseplan har ikke anslag på verditap for denne modellen.
Eget kraftverk
Hva vil du få oppleve ombord i bilen?
God komfort og lite støy, ikke ubegrenset med plass, og heller ingen antydning til katapult-akselerasjoner over lyskrysset.
Og for å ta det siste først:
Ja, dette er en elektrisk bil. Ikke med batteri som elbiler flest, men med sitt eget lille kraftverk ombord – en brenselcelle omdanner hydrogen (fra tre tanker i bilen) og oksygen (fra lufta) til elektrisk strøm. Men denne sedate sedanen gjør 0-100 km/t på 9,5 sekunder. To ganske tilfeldige modellkolleger, BMW 3-serie og Volvo S60, ligger begge rundt seks sekunder på sprinten.
Det skyvet og den umiddelbare responsen som det er lett å like på elbiler i denne prisklassen, kan du bare glemme.
Bakhjulsdrevne Mirai er ganske enkelt ikke en slik bil.
Annonse
Støysvak
Som andre generasjon Mirai har denne utgaven fått en kraftig designmessig oppgradering, både innvendig og utvendig. Den er senket 65 mm i høyde ved at brenselscelle og hydrogentanker er flyttet rundt og har samtidig fått 140 mm lengre akselavstand. Både i design og fysisk vekt er det en bil med lavt tyngdepunkt og lange linjer.
Det er tung Lexus LS-inspirasjon på det ytre designet, om enn ikke fronten har blitt like voldsom.
Hør den akselerasjonen!
LYDEN AV H2O: Slik lyder det når en Toyota Mirai akselerer fra 0 til 110 km/t.
Inne er det ryddet opp noe.
Førermiljøet er mindre voldsomt enn før, men på ingen måte minimalistisk. Monsteret av en konsollboks i baksetet er tatt ut, og det gjør at fireseteren er blitt femseter.
Men den lave bilen har en kardangtunnel som stjeler plass, og det gjør at vi anbefaler et «fritt for ikke å sitte i midten».
Bilen er god på veien, styringen presis og fjæringen upåklagelig. Har vi noen gang kjørt en bil som gjør fartsdumper behageligere? Kanskje ikke.
Dessuten er den svært stillegående. «Et enestående nivå av stillhet», skryter Toyota i omtalen – med ordene i behold. Du hører et stigende sus når den akselerer, men i marsjfart er den imponerende støysvak.
Annonse
Sikkerhet i fleng
Nye Mirai kommer med det meste du kan ønske av Toyotas sikkerhetsutstyr.
Her er blant annet ryggekamera, parkeringssensor med autobrems, blindsonevarsel, skiltgjenkjenning (inkludert varsling for fotobokser), filassistanse, adaptiv fartsholder, nærhetsvarsler og automatisk parkeringsløsning.
Med filsentreringshjelp også på relativt svingete vei kan du ha hendene av rattet i 10 sekunder (uten at det anbefales!) før det varsles i displayet, men systemet registrerer om bilføreren har hatt et illebefinnende. Hvis man ikke responderer på varslingen, vil funksjonen stoppe bilen og varsle andre trafikanter med horn og nødblink.
Den kommer med nøkkelfri inngang og start, panorama glasstak med solgardin, trådløs lader (som kan skrus av), varme og ventilasjon i forsetene (og varme i baksetene) og head-up-display.
Nye Mirai kommer med 12,3” multimedieskjerm som ikke er veldig intuitiv å betjene, og 14-høyttalers lydanlegg fra JBL.
Null utslipp
Fôret på grønt hydrogen er Mirai nullutslippsbil god som noen.
Toyota har utstyrt bilen med et tremoduls luftfilter – et vanlig filter, så et elektret-belegg og til slutt et kjemisk filter – som renser luften.
På infoskjermen kan du til og med fortløpende sjekke hvor omfattende luftrensing du har bidratt med.
Du kan dessuten trykke på H2O-knappen og kvitte deg med vannet som bilen skiller ut, vann så rent at du i prinsippet kan drikke det.
Dessuten er hydrogenbiler fritatt for alle avgifter, den kan kjøres i kollektivfelt hele døgnet og parkeres gratis på offentlige plasser.
Annonse
Store hindringer
Men så kommer vi til alt som vil gi bilen store utfordringer i møte med norske bilkjøpere:
Helt grunnleggende er problemet med at det ikke finnes infrastruktur for hydrogenbiler i Norge. I skrivende stund er det to fylleanlegg for privatbiler. Selv om bilen har WLTP-rekkevidde på 650 km, så er det begrenset hvor langt unna fyllestasjonene du kan bo før hydrogenvalget slutter å gi mening.
Og, ja, det er utbygging på gang, men vi er i beste fall to år unna et stasjonsnett som gjør hydrogenbiler til et alternativ for folk flest – i sør-Norge, vel å merke. Mirai-tankene har plass til 5 kg hydrogen, som p.t. koster 108 kr per kg på fyllestasjonene.
Toyota Norge legger ikke skjul på at de gjerne skulle hatt en bil i SUV-format å tilby (det kommer trolig innen 4-5 år), men hovedkontoret har nå engang valgt å starte hydrogenprosjektet med en sedan. For en produsent med Toyotas globale volumer gir dét mening.
Men det finnes bedre sjekketriks å bruke på norske bilkjøpere enn bakhjulsdrift, sedanfasong, 272 liter bagasjerom, null hengerfeste og ingen takboks.
PS: Bilen kommer i to versjoner: Executive til 549.900 kroner og Premium Koro til 608.900 kroner – den siste med 20” dekk, glasstak, head-up-display og bedre komfort- og sikkerhetsløsninger. Startleie på leasing er 90.000 kroner, deretter 5544 kr per måned for inntil 15000 km årlig.