STØRST I VERDEN: Det kinesiske bilmarkedet er verdens største og nå er også bilmessen i Shanghai størst globalt. Tysk bilindustri satser stort her.

Kina leder an i gjenåpningen:

Se nyhetene fra verdens største bilutstilling

Kina er verdens ledende bilnasjon, og nettopp i Shanghai pågår nå verdens største bilmesse som et slags bevis på gjenåpning etter viruset. Se bildene av de nye bilene.

Publisert

Tradisjonelt har den store kinesiske bilutstillingen alternert mellom Beijing og Shanghai. Etter en Beijing-utstilling sist høst uten mange nyheter, har mange av de store produsentene satset stort på seansen i Shanghai:

Mercedes-Benz har avduket sin nye el-SUV, EQB, Audi sin A6 e-tron og Honda viste sin første el-SUV. Toyota har avduket sin første elektriske SUV siden elektriske RAV4 EV med Tesla-drivlinje (2012-2014).

Her er noen av høydepunktene fra messegulvet:

ELEKTRISK TOYOTA: SUV-en BZ4X var én av de spennende verdenspremierene i Shanghai.
VOLVO-SLEKTNING: Dette er elbilen Zeekr 001, en ny elbil utviklet under et nytt merke av Volvo-eier Geely.
TESLA-RIVAL: NIO ET7 er et eksempel på kraftig teknologisk opprustning fra kinesernes side. Det loves 1000 km rekkevidde, LiDAR-basert selvkjøring og faststoffbatterier.
FORD MONDEO-ETTERFØLGER: Men Ford Evos, med navnet til konseptbilen fra 2011, kommer ikke til Europa.
800 KM REKKEVIDDE: Elbilen IM L7 er utviklet av den store bilprodusenten SAIC og teknologiselskapet Alibaba. Denne Tesla Model S-rivalen forhåndsselges for ca. 550.000 kroner og får en batteripakke på 120 kWt.
HENGCHI 1: Dette er bare én av hele ni modeller som ble vist av Evergrande, som blant annet har slukt SAAB-restene via NEVS. De har ingen biler i produksjon ennå, men er verdt mer enn General Motors ...
MER EVERGRANDE: Flerbruksbilen Hengchi 4.
HUAWEI-BILEN: Teknologiselskapene satser stort på bil om dagen. Her er bilen basert på en avansert 5G-basert teknologiplattform fra den kinesiske telefonigiganten, Arcfox Alpha-S.
«ELBIL FOR KVINNER»: Lettere inspirert av VW Boble, kanskje? Ora Punk Cat heter den, og vi tuller ikke. Ora har fra før tre modeller i salg i Kina.
GULLGUTTEN: Polestar 1, den ladbare, svensk-kinesiske supersportsbilen, takker for seg i Shanghai med denne spesialutgaven.
EL-LEXUS: Toyotas luksusdivisjon viste sin elektriske konseptbil, LF-Z. Middels ambisiøst med 90 kWt og 60 mil rekkevidde.
LUKSUS FRA RØDE FANE: Luksusbilprodusenten Hongqi («røde fane»), som snart skal selge biler i Norge og var først med bilproduksjon i Maos Kina, viste denne breiale konseptbilen, Hongqi L Concept.
ADSPREDELSE: BMW viste sin hyllest til roadsteren fra 1930-tallet, 328 med denne barchetta-type-bilen, 328 Hommage.

Store endringer underveis

Temaet for messen i år er Embracing Change, altså omfavne endring, ønske den velkommen.

Organisatorene understreker betydningen av mobilitetstrendene: Elektrifisering, intelligens (nå legger man ofte ikke til kunstig foran ordet lenger) og tilkobling til nettet.

Det man vil omfavne er relanseringen av bilindustrien i den digitale tidsalderen. Denne vil blant annet bygge på utviklingsmulighetene som ligger i «den nye infrastrukturen», der kommunikasjonen mellom omgivelsene, mennesket og kjøretøyet er en viktig komponent - med eksempelvis utbyggingen av 5G-nett og fremskrittene innen kunstig intelligens som muliggjørere.

Bil og infrastruktur

Ikke overraskende i en mega-by som Shanghai, anses målet å integrere mobiliteten (bilen er bare en del av denne) med smarte byer.

For det store flertallet av verdens befolkning er bil hovedsakelig et verktøy for individuell transport, for å komme seg fleksibelt fra ett sted til et annet eller flere andre - når og hvor man behøver, og for de aller fleste, i store byområder. Det betyr utvikling mot selvkjørende biler som kan tilkalles og som kontinuerlig er på nett og kommuniserer med brukeren og med omgivelsene.

Tilhengerfester, takbokser og lyktespylere snakkes det her fint lite om.

Elektrifiserte eller helelektriske dominerer på utstillingsgulvet. Kina er både verdens største marked for – og produsent av – elbiler. Det gjør at svært mange, både etablerte aktører og oppstarter, ser store muligheter og i Kina finnes det i dag ikke mindre enn 400 registrerte produsenter av elbiler. Inntjeningen er det foreløpig så som så med.

Boble-tilstander?

En stand som skaper mye oppmerksomhet tilhører selskapet Evergrande. Konglomeratet er en fersk aktør, som i fjor kjøpte NEVS, selskapet som overtok boet etter den svenske bilprodusenten SAAB.

Evergrande viser frem ikke mindre enn ni ulike elbilmodeller, under merket Hengchi og til tross for at de ennå ikke har solgt en eneste elbil, har de en større markedsverdi enn både GM og Ford.

Ifølge South China Morning Post stiller flere analytikere seg tvilende til om den vordende bilprodusenten er økonomisk bærekraftig og viser blant annet til at en viktig del av opplæringen til nye ansatte er ...salg av eiendom.

Sett opp mot slike tilstander fremstår oppstarter som Nio, Xpeng, Li Auto og Byton nesten som trauste og veletablerte.

Og Thomas Ingenlath, toppsjef i Polestar, uttalte for eksempel under messen at han fryktet at elbilindustrien kunne bli en «lekeplass for investorer».