Første bil fra Hongqi:
Gedigen SUV åpner ballet for ny kinesisk luksus i Norge
En ny tid er over oss. Og vi ser ennå bare begynnelsen på flommen av kinesiske elbiler på det norske markedet.
Da vi kom til utstillingslokalet for å se det nyeste tilbudet til norske bilkjøpere, kom først fornemmelser av britisk luksus – og bilder av Rolls-Royce – opp i tankene.
Men den majestetiske mastodonten av en SUV som ventet oss er en kinesisk-produsert elbil, Hongqi E-HS9 – en helt ny modell som skal selges i Norge fra 2021.
Rolls-vibber
Likevel, Rolls-Royce-assosiasjonene er ikke helt på jordet:
Linjeføringen og proporsjonene er signert Giles Taylor, tidligere sjefsdesigner hos det britiske luksusmerket. Han designet blant annet Rolls-Royce Cullinan – en luksus-SUV som bare er ørlite grann større enn Hongqi E-HS9 .
Bilen hadde verdenslansering i Kina fredag i forrige uke.
E-HS9 er stor: 521 cm lang, 201 cm bred og 173 cm høy over en akselavstand på 311 cm, og den veier sine 2,6 tonn.
Det inkluderer vekten av en batteripakke på 99 kWt (bruttokapasitet), som skal være nok til 450 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden, ifølge produsentens estimat.
Innstegsversjonen har en noe mindre batteripakke på 85 kWt, estimert rekkevidde: 400 km.
Bilene vi fikk se hadde fortsatt kinesisk ladesystem, men bilene som kommer for salg i Norge vil være utstyrt med ombordlader (AC) på 11 kW og kunne hurtiglade med opptil 120 kW effekt.
Gedigent romslig
Bilen har en gedigen romslighetsfølelse og gir så desidert et premium-inntrykk, både i innstegsversjonen (utstyrsnivå Comfort) og spesielt i Exclusive-versjonen, som er maksimalt utstyrt.
Denne har blant annet hele fire integrerte panoramaskjermer foran (tre, tross alt, på innstegsmodellen), hvorav en på passasjersiden, for underholdning – og eventuelt shopping.
Utstyret inkluderer en rekke avanserte funksjoner:
Blant annet ansiktsgjenkjenning, Head-Up Display med AR («utvidet virkelighet»), navigasjon, automatisert kjøring (selvkjøring), automatisert parkeringssystem og «intelligent», sensorstyrt ratt.
Fra en app på mobiltelefonen kan dørlåser, temperatur, bilgjenfinning, autopark, ladekontroll og deling av virtuelle nøkler styres.
Avansert førerstøtte
E-HS9s programvare kan oppdateres over mobilnettet (OTA-oppdatering), slik at bilen alltid er oppdatert. Hongqi EHS-9 har 24 sensorer som mater sikkerhets- og førerstøttesystemene. Disse overvåker hindringer, fotgjengere og fare for kollisjoner fra alle vinkler.
Matrix LED-lys overvåker møtende trafikk og skal sørge for god sikt, uten å blende medtrafikanter.
E-HS9 vil leveres med ulike grader av selvkjøring: Nivå 2 på Comfort, 2 (oppgraderbart til 3) på Premium og 3 (oppgraderbart til 4), på Exclusive.
Les mer: Dette er de fem nivående av førerstøtte
Hongqi E-HS9 - basisdata
Utstyrsnivå | Comfort | Premium | Exclusive |
Planlagt utsalgspris | 620.000 kr | 700.000 kr | 780.000 kr |
Batteri | 85 kWt | 99 kwt | 99 kwt |
0-100km/t | 6,5 sek. | 4,9 sek. | 4,9 sek. |
Motor | 436 hk | 551 hk | 551 hk |
Est. rekkevidde (WLTP) | Ca. 400 km | Ca. 450 km | Ca. 450 km |
«Autopilot-nivå» | L2 | L2/L3 | L3/4 |
Luftfjæring | - | - | ● |
12 høyttalere | - | ● | ● |
Selvlukking-system | - | ● | ● |
Panorama soltak | ● | ● | ● |
Skinn/Alcantara | Alcantara | Alcantara | Nappa-skinn |
Matrix Intelligent LED lys | - | ● | ● |
Seter | 7 | 7 | 6 |
Exclusive-varianten har hele suiten av førerstøttesystemer tilgjengelig.
Alle utstyrsnivåer leveres med firehjulsdrift. Bilen har hele syv ulike programmer for varierende kjøreforhold og underlag, inkludert et eget konfigurerbart program.
Tillatt tilhengervekt er opptil 1.500 kilo, i tillegg takstativ med 75 kilo taklast.
Har startet Europa-offensiv
Elbilrevolusjonen som så vidt har begynt i Europa, men som allerede har vart en stund her i Norge, er anledningen for kinesisk bilindustri til å forberede en offensiv på eksportmarkedene.
Tidlig i vår var det MG, det britiske merket som er eid av den kinesiske bilgiganten SAIC, første bil fra Kina som ble lansert i stor skala her i landet, etterfulgt av Polestar 2, produsert i Kina, men nært beslektet med Volvos produkter.
Denne modellen er noe annet:
Her dreier det seg om en av Kinas største bilprodusenter, og den desidert eldste, som setter fot på europeisk jord med et 100 prosent kinesisk produkt.
Elite-merke fra starten
Produsenten, FAW (First Automobile Works), ble grunnlagt i 1953 som første bilprodusent i Kina. Hongqi, som betyr Rødt Flagg, startet opp i 1958 og bygget luksuslimousiner for Mao Zedong og partieliten i Kina.
Hongqi har fortsatt å være et svært eksklusivt merke med lavt produksjonsvolum. Først nylig har produksjonsvolumene begynt å vokse, etter 100.000 biler i 2019 til 200.000 i år og med ambisjoner om 400.000 i 2021 – og altså satsing på Europa.
Eventyret starter hos oss
Og det første europeiske markedet de satser i er altså Norge, med en helt ny prestisjemodell. Serieproduksjonen har bare så vidt startet opp i Kina.
Importørens lanseringsplan startet med dagens presentasjon. I vinter og til våren skal bilen ut på et såkalt roadshow, der kunder kan se bilen hos forhandlerne rundt om i Norge.
For vår del håper vi å kunne forhånds-prøvekjøre bilen i løpet av våren for å gi våre lesere våre inntrykk av den.
Biler skal være tilgjengelige hos forhandlerne på sensommeren, slik at de første kundene vil kunne få sine biler levert i løpet av høsten 2021, i følge Knut G.H. Aas, direktør for importselskapet, HBI.
Les alle biltestene på Motor:
-
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
-
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt