SVAR PÅ MAZDA MX-30? Den kopakte elektriske SUV-en Honda SUV e:prototype vises her i Shanghai i nesten produksjonsferdig stand.
SVAR PÅ MAZDA MX-30? Den kopakte elektriske SUV-en Honda SUV e:prototype vises her i Shanghai i nesten produksjonsferdig stand.

Prototypen SUV :e vises i Shanghai:

Honda kommer med elektrisk SUV

Lille Honda e er sjarmerende og morsom, men ikke den mest praktiske av elbiler. Hondas neste elbil skilter med høyere nytteverdi.

Publisert Sist oppdatert

Honda har vist frem sin første batterielektriske SUV under bilutstillingen i Shanghai. Den kommer i salg i Kina våren 2022, men detaljer om andre markeder er ikke offentliggjort.

Dette betyr at Honda, som i likhet med Toyota har ventet i det lengste med å satse på elbil, begynner å få fart på elektrifiseringen for alvor:

Den japanske produsenten annonserte på Auto Shanghai at de planlegger ti helelektriske modeller i løpet av de neste fem årene. Det er i det minste antallet de lover skal lansere på det kinesiske markedet.

I denne omgang er det altså elbil nummer to etter den snertne, lille Honda e, som annonseres.

Nær produksjonsklar

Navnet, Honda SUV e: prototype, forteller at denne bilen er ganske nær opp til den kommende produksjonsversjonen av kjøretøyet; det japanske selskapet hadde allerede vist en konseptstudie i september 2020 under navnet «e: concept».

Mens konseptbilen, høyst uvanlig for en SUV av denne størrelsen, fremdeles var en tredørs modell, har prototypen som forventet fem dører.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FAKE NEWS:</span> Vi skal bare være glad for at ikke Honda gikk videre med designspråket de viste på konseptbilen SUV e:concept fra i fjor høst.
FAKE NEWS: Vi skal bare være glad for at ikke Honda gikk videre med designspråket de viste på konseptbilen SUV e:concept fra i fjor høst.

I tillegg er panseret, som tidligere var iøynefallende langt, nå noe kortere. Også den bakre utformingen ser mye mer konvensjonell ut enn 2020-studien.

Her følger Honda for øvrig trenden med en sammenhengende lysstripe bak -eller mer nøyaktig: To lysstriper.

Det tredje bremselyset er nemlig integrert i takkantspoileren og strekker seg også over hele kjøretøyets bredde.

Sultefôrer på data

Bilens ladeport er ikke synlig og er sannsynligvis gjemt bak den opplyste Honda-logoen.

De tekniske detaljene er ennå ikke blitt kjent. Honda nøyer seg med å love en overflod av kjøreglede. Prototypen har tredje generasjon av infotainment-systemet «Honda Connect» som skal kunne holdes oppdatert med trådløse Over-the-air (OTA)-oppdateringer.

I tillegg til e-SUV-en presenterer Honda også en ladbar hybrid-SUV ved navn Breeze PHEV i Shanghai. I likhet med hybridene CR-V hybrid og Jazz hybrid kjøres den i hovedsak med el-drift, men får altså en større batteripakke og kan lades. Breeze PHEV skal lanseres (i Kina) i andre halvår.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FØRSTE LADEHYBRID:</span> Honda Breeze PHEV har premiere i Shanghai.
FØRSTE LADEHYBRID: Honda Breeze PHEV har premiere i Shanghai.