HVOR ER RATTET? bZ4X kommer med styrestikke, ikke det gode, gamle runde rattet.

Se bildene av nye bZ4X:

Toyotas nye elbil er laget for norske «Erik»

Toyota kommer sent til den batterielektriske festen, men her er omsider de første bildene av bZ4X – en bil laget med ekstra vekt på norske preferanser.

Publisert Sist oppdatert

For å få kunnskap om hva slags modell elbilkjøperne faktisk ønsker seg, har Toyota sett til Norge.

– Vår persona i utviklingen av denne bilen er norsk – og heter Erik, sier Andrea Carlucci, produkt- og markedssjef for Toyota Motor i Europa, til Motor.

«Persona» er i denne sammenheng begrepet på en tenkt profil av en typisk representant for den kjøpergruppen Toyota skal friste.

Og la oss bare forsiktig antyde: «Erik» har kjørt RAV4 før…

– Norge er tross alt det mest avanserte elbilmarkedet i verden, sier Carlucci. Uten å ville gi mange detaljer om hva som faktisk kommer, sier både Carlucci og Toyota Norge at innspillene for eksempel har dreid seg utvikling av batteriteknologi som takler kulde.

Motors tester har dokumentert at rekkevidden på elbiler kan tape seg inntil 30 prosent straks temperaturen kryper under null.

Men hva er det Toyota lokker «Erik» med?

Rundt ratt er borte

Utvendig er bZ4X en høyreist SUV i klassisk, men ikke altfor smekkert, japansk bildesign. Baklykten(e) går over hele bilens bredde, og den første bZ-modellen kommer med svarte flater rundt hjulbuene.

Innvendig er det runde rattet borte. bZ4X kommer med det Toyota kaller verdens første kombinasjon av styrestikke og «steer by wire». Det skal gi bedre kontroll og sørge for at sjåføren ikke forstyrres av humper eller bremsing, men sikrer «mer presis respons tilpasset bilens hastighet og hjul­vinkel», i følge Toyota.

Det er en type ratt som likner på det Tesla har presentert i kommende versjoner av Model S og X. Det gjenstår å se om det faktisk kommer i en produksjonsmodell.

Toyota fremsnakker hvordan designet gir sjåføren bedre og enklere oversikt til et instrumentpanel som er lettere å fange med blikket enn dagens. Vi kommer tilbake med mer hvordan det skal fungere i praksis.

Det samme gjelder bilens batteriteknologi, som nattens pressemeldinger ikke er veldig detaljerte om. Men bilen får en mulighet for solcellelading som skal gi bedre rekkevidde.

Ikke faststoff

Det er imidlertid klart denne modellen ikke kommer med faststoffbatterier.

I første omgang snakker Toyota om en bil med «konkurransedyktig» pris og rekkevidde.

Og i konkurranse i denne sammenheng er i første rekke biler som Tesla Model Y, Skoda Enyaq, VW ID.4, Audi Q4 e-tron, Volvo XC40 og Nissan Ariya – modellene som nå vil dominere i den mellomstore SUV-klassen.

bZ4X er den første av sju modeller i en bZ-serie. bZ står for «Beyond Zero».

Totalt skal Toyota presentere 15 batterielektriske modeller i løpet av de fire neste årene, opplyser selskapet. Inkludert hybridene skal Toyota ha over 70 elektrifiserte modeller innen 2025.

Den første modellen er laget i samarbeid med Subaru, som Toyota eier 20 prosent av.

Ny plattform

bZ4X er bygget på Toyota nye plattform for elektriske biler, e-TNGA. Systemet med drift på alle fire hjul som besørges av to elektriske motorer på for- og bakakselen er utviklet i samarbeid med Subaru.

Toyota kaller det fortsatt en konseptmodell, og vil ikke vise produksjonsmodellen før senere. Derfor er detaljene få, ikke bare om batteriteknologi og rekkevidde, men også om bilens vitale mål.

Selskapet trekker fram lang akselavstand og korte overheng, uten å spesifisere. Som moderne elbil kommer den uten kardangtunnel og dermed vil det flate gulvet gi vesentlig bedre plass i baksetet.

«Benplassen bak er like god som i en stor sedan», i følge Toyota.

Her er alle Motors biltester: