VINTERBIL: På vinterstid er en firehjulsdrevet Nissan Qashqai et deilig alternativ til elbilen.Alle foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Prøvekjørt: Nissan Qashqai
Akkurat i disse dager er denne verdt sin høye pris
Nyeste versjon av den gamle referansen blant kompakt-SUV-ene er en perle i tung norsk vinter. Men den bør bli rimeligere når den får ny hybridteknologi til sommeren.
Det er enkelt å omfavne stillegående og miljøvennlige elbiler når veiene er tørre, sola smiler og du har tøffelavstand til ladeboksen.
Ukomplisert
Men det skal ikke så mye kulde eller slaps eller lengre kjøreavstander til før man erkjenner at elbilen fortsatt er utilstrekkelig for mange i vinterlandet Norge.
Det er da man virkelig setter pris på en Qashqai. En gjennomført ukomplisert bil med knapper og funksjoner der du forventer, firehjulsdrift, bra bakkeklaring, bakdører som åpner i nesten 90 graders vinkel, solid kvalitetsfølelse i alt du tar på, effektiv setevarme og en gjennomarbeidet motor- og girkasseteknologi.
Vår testbil ender på rundt 545.000 med firehjulsdrift og det nest høyeste utstyrsnivået (Tekna), inkludert blant annet metallic lakk (7500 kr), og Design Pack (glasstak, takrails og 19-toms alufelger til 6600 kr), samt vinterhjul.
På øverste utstyrsgrad (Tekna+) er Design Pack standard, i tillegg til at den har en (plasskrevende) basshøyttaler, et annet delskinn i setene og mer omfattende setejusteringer foran (massasje og minne).
Vi ville ikke betalt mer for en Tekna+, men heller ikke mindre for utstyrsgraden under Tekna. Altså er vi på rundt 545.000 kroner.
I en tid det knapt finnes en bil i denne klassen med ladeløs forbrenningsmotor og firehjulsdrift, er det vanskelig å plassere Qashqai blant konkurrenter.
Annonse
Gode konkurrenter
Men en større og vesentlig sterkere – og ladbar – Hyundai Tucson får du til samme pris, med litt mindre utstyr. En VW Tiguan knuser Qashqai på bagasjeplass og fleksibilitet, men blir en del dyrere om du skal putte på det samme utstyret.
Og det er ikke så mange tusenlappene opp til solid utstyrte versjoner av Toyota RAV4.
VW T-Roc er også en del mindre, men kommer omtrent likt ut med en sterkere dieselmotor på 150 hester.
Corolla-SUV
Vi tror potensielle Qashqai-kunder også ville vurdert Mitsubishi Eclipse Cross, men med de siste prisjusteringene blir dette en bil til 600.000 ferdig på veien.
Den desidert største konkurrenten blir nok likevel en modell vi bare har sett bilder av foreløpig:SUV-utgaven av Toyota Corolla.
Konklusjonen vår er uansett denne: Vil Nissan se annet enn veteranen Leaf og kommende Ariya på norske veier, må prisene på Qashqai ned.
Annonse
Mer tidsriktig
Forøvrig er bilen svært enkel og behagelig å leve med. Utseendemessig har den fått en mer elegant og tidsriktig front, som trekker den litt mot mer spektakulære Ariya, uten at den støter fra seg en eneste av dagens Qashqai-eiere.
Fysiske knapper
Innvendig er instrumentpanelet blitt mer rettvinklet og funksjonelt enn hos forgjengeren, men også mer kjedelig, etter vår oppfatning. Fordelen er en forbilledlig betjening, der spesielt generasjonen som ikke kom til verden med touchmetoden, vil sette pris på de fysiske knappene.
Det er også gledelig å se at valgte trinn på vinduspusseren kommer opp som symboler i displayet.
Dette kjenner vi fra koreanske modeller, og reduserer fiklingen med den uopplyste spaken med de bittesmå symbolene som er gjemt bak rattet.
Den trinnløse girkassa som i mange år var en utskjelt konstruksjon, er nå silkemyk og harmonisk under normal kjøring med sine programmerte sju trinn. Men kraftutviklingen er beskjeden og forbruket relativt høyt.
Hjulstøyen var lenge et minus ved Qashqai. Vi hoppet rett over i en Mercedes EQA, som vi oppfatter som den kanskje mest støysvake elbilen i Qashqais størrelse, og forskjellen var overraskende liten.
Qashqai var en pionér i Golf-klassen da den kom på veien i 2007. Plutselig så vi en modell som var høyere og barskere – og som også kunne leveres med firehjulsdrift. I Norge lå den inne blant de 10 mest solgte i en årrekke, med 4.-plassen i 2010 som den beste.
Men nå renner populariteten ut med strømmen og snøen som smelter. Bare ny teknologi inkludert noen rause rabatter kan holde den på norske veier.