Konseptet til Suzuki er kjent for mange bilinteresserte nordmenn. Her handler det om firehjulsdrift på alt som er, fra lille Swift til den store RAV4-tvillingen Across.
Elektrifiseringen er ikke like omfattende.
Der er det bare nevnte Across som kan kobles til en strømkilde.
Økt salg
Suzuki har sin trofaste fanskare. I år er S-Cross en av svært få biler uten ledning som faktisk har økt salg. 610 solgte biler ved utgangen av oktober, er 67 prosent opp siden samme tid i fjor.
Dermed er dette Suzukis mest populære modell – på en 53. plass på registreringslistene.
Og ikke helt uvesentlig i disse tider da bilindustrien lammes av mangel på halvledere: Biler kan leveres kjapt. De første bilene er allerede kommet til Norge.
Utvendig ser S-Cross splitter ny ut, med et mer robust og muskuløst design i god SUV-tradisjon. Innvendig er det mer kjente linjer, med klassisk instrumentering og en 9-toms infotainmentskjerm.
Annonse
100 mil...
Motoren er en 1,4 liter bensinturbo på 130 hester, som kan leveres både med automat og manuelt gir. Bagasjerommet er på 440 liter, noe Suzuki hevder er best i klassen.
– I en tid hvor flere og flere bilmerker kun tilbyr helelektriske modeller, tror vi S-Cross fyller et stort behov med både firehjulstrekk og automatgir til en folkelig pris. I tillegg kan man kjøre uten rekkeviddeangst med en rekkevidde på opptil 100 mil, sier Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge.
Prisene starter på 389.900 for versjonen med manuell girkasse og 409.900 for automat.